Biedrība Baltijas asociācija – transports un loģistika (BATL) izsaka gandarījumu, ka asociācijas pirms gada iniciētās aktivitātes par nepieciešamību Rīgā rīkot 16+1 formāta samitu, lai aktivizētu sadarbību starp Austrumeiropas un Centrāleiropas valstīm un Ķīnu, vainagojušās panākumiem, un valdību vadītāju sanāksme kā arī biznesa forums noritējis augstā līmenī.
16+1 samits dos Latvijas un Ķīnas uzņēmējiem jaunas sadarbības iespējas, tomēr Latvijai pēc veiksmīgi aizvadītā samita nevajadzētu ieslīgt pašapmierinātībā un jābūt gatavai šīs iespējas izmantot. Ministru prezidents Māris Kučinskis paziņojis, ka forumā bijušas daudzas sarunas un noslēgti daudzi nodomu protokoli. Tranzīta nozare no premjerministra sagaida skaidras atbildes uz jautājumiem – kas mainījies pēc samita Latvijas globālās konkurētspējas uzlabošanai tranzīta jomā, konkrēti kādas vienošanās panāktas, ar ko mēs valsts politikas līmenī esam kļuvuši interesantāki potenciālajiem sadarbības partneriem, un kādi ir plānoti turpmākie rīcības soļi.
16+1 formāta samits rada jaunas iespējas Latvijas ekonomikai, taču lai tas būtu arī viens no Latvijas attīstības stāstiem, mums jākļūst interesantiem ar savu piedāvājumu arī Skandināvijas tirgum. Regulāra kravu satiksme caur Latviju starp Skandināviju un Ķīnu būs iespējama vien tad, ja mums būs skaidrs sadarbības modelis ar Ziemeļvalstu tirgu, un mēs spēsim nodrošināt no šīm valstīm atpakaļkravas. Uz to samita laikā netieši norādīja arī Ķīnas premjers Lī Kecjans.
Apstākļos, kad globālā mērogā iezīmējas būtiskas izmaiņas pasaules tranzīta ceļos, šī Latvijai ir izšķiroša iespēja saglabāt savu kā tranzīta valsts statusu, radīt un nodrošināt visizdevīgākos un konkurētspējīgākos nosacījumus tam, lai jaunie tranzīta ceļi šķērsotu Latviju. Šī mērķa sasniegšanai nepieciešami konkrēti, skaidri definēti spēles noteikumi, kuros ļoti būtiska loma ir elastīgas, globālās konkurences apstākļiem atbilstošas vienotas tarifu politikas izstrādāšanai.
Diemžēl pretēji cerētajam Latvija 16+1 samita laikā tā arī nespēja prezentēt vienotā tranzīta koridora piedāvājumu, un BATL cer, ka jau tuvākajā laikā Latvija spēs paveikt savus neizdarītos mājasdarbus, tajā skaitā izstrādāt konkrētu, vienotu Latvijas dzelzceļa un ostu pakalpojumu piedāvājumu, kas potenciālajiem sadarbības partneriem ļautu precīzi saprast nozares pakalpojumu paredzamās izmaksas un nosacījumus.
Samits apliecināja, ka Latvijai un Ķīnai ekonomiskās sadarbības jomā ir daudz saskares punktu. Ķīnai ir interese veidot sadarbību ar Latvijas uzņēmējiem, tajā skaitā arī mūsu valstij vitāli svarīgajā tranzīta un loģistikas jomā, tādēļ pievilcīga vienota un konkurētspējīga tranzīta koridora izstrāde šobrīd ir viens no svarīgākajiem Latvijas valdības pienākumiem. Ir sācies jauns posms Latvijas otras lielākās tautsaimniecības nozares aiz mežrūpniecības – tranzīta attīstībai, taču tā pilnvērtīgai realizācijai jāuzsāk kopīgs konstruktīvs darbs, kurā piedalīsies kā valdības, tā arī nozarē strādājošo uzņēmēju pārstāvji.
Biedrība Baltijas asociācija – transports un loģistika pārstāv Latvijas tranzīta uzņēmumus, kuri darbojas Ventspils un Rīgas brīvostās. BATL biedri ir AS Ventbunkers, AS Ventspils Tirdzniecības Osta, AS Kālija Parks, AS Baltijas Ekspresis, AS Latvijas Naftas Tranzīts, SIA PKL Flote un citi Latvijas tranzīta un loģistikas nozarē strādājoši uzņēmumi.