Tieslietu ministrijas koncepcijas projekts "Par nacionālo normatīvo aktu pieejamības veicināšanu un elektronisko versiju autentiskuma atzīšanu" nerisina būtiskus jautājumus par likumdošanas aktu konsolidācijas leģitimitāti, paredz nepamatoti lielu finansējumu kārtējās valsts aģentūras izveidei un valsts iejaukšanos privātā sektora darbībā.
LDDK ģenerāldirektore Elīna Egle: "Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) koncepcijas izstrādes un apstiprināšanas gaitā ir nākusi klajā ar virkni ierosinājumu - gan par politikas dokumenta saturu, gan plānotajām izmaksām. Diemžēl lielākā daļa no tām nav ņemtas vērā. Lemjot par šo jautājumu Ministru kabinets apliecinās izpratni par publisko un privāto partnerību, godīgu konkurenci mediju un izdevējdarbības nozarē, kā arī efektīvu valsts budžeta līdzekļu izlietojumu."
Koncepcija paredz izveidot publiski pieejamu autoritatīvu normatīvo aktu datubāzi, kas ir apsveicami, jo elektroniskā forma ir vienīgais veids, kā nodrošināt aktuālu un efektīvu normatīvo aktu pieejamību, kā arī normatīvo aktu autentiskās konsolidētās versijas neapšaubāmi ir vienkāršākais veids, kuru pilsoņiem izmantot normatīvo aktu izpratnei.
Latvijā arvien funkcionē likumdošanas tradīcijas un kārtība, kas paredz, ka izdarot grozījumu jau pieņemtā tiesību aktā, tiek pieņemts un izsludināts jauns patstāvīgs tiesību akts. Lai arī jaunā tiesību akta teksts ir pilnībā saistīts ar pamatdokumentu, tas pamattekstā netiek iestrādāts, bet pastāv kā neatkarīgs tiesību akts. Oficiālās normatīvo aktu konsolidētās redakcijas nemaz nepastāv, ja šādas konsolidētās redakcijas nav pieņēmis likumdevējs vai Ministru kabinets.
Lai tiesību akta konsolidēto versiju varētu uzskatīt par oficiālu, tas attiecīgā akta izdevējam būtu jāpieņem un jāizsludina no jauna pilnā apmērā katru reizi, kad pamata normatīvajā aktā tiktu veikti kādi grozījumi.
Tādējādi "konsolidēto" normatīvo aktu versijām nav juridiska spēka, tās uzskatāmas vienkārši par tehniskiem dokumentu apvienojumiem lietotāju ērtībai. Realizējot Koncepcijā piedāvātos soļus, Latvijā netiks radīta konsolidēto normatīvo aktu publiskošanas modelis. Lai iedibinātu autentisku konsolidētu normatīvo aktu modeli, pirmais nosacījums būtu nodrošināt, lai konsolidētos aktus apstiprina to izdevēj iestāde.
Ir nepieciešama SIA "Latvijas Vēstnesis" statusa maiņa, jo leģislatīvās funkcijas (likumu publiskošanas funkcija) nav raksturīgas komercsabiedrībām (tomēr apšaubām, lietderību veidot lielu aģentūru, lai īstenotu funkciju, kuru daudzās pasaules valstīs veic nelielas struktūrvienības ministrijās).
Zvērināts advokāts norāda uz Koncepcijā paredzēto, kur jaunveidojamā valsts aģentūra uzņemsies tādas funkcijas (piem., izdevējdarbība), kuras var uzskatīt par valsts iejaukšanos privātā sektora darbībā, turklāt ne tikai normatīvi nostiprinot šādas funkcijas, bet arī tās finansējot no valsts budžeta.
Tiek piedāvāts "Latvijas vēstnesim" saglabāt funkcijas publiskot informāciju, kas daudz efektīvāk ir pieejama pašos ziņu pirmavotos. Piemēram, Komercreģistra ziņas var daudz efektīvāk (ievērojami lētāk) un ticamāk (ātrāk un pilnīgāk) elektroniski publiskot pats Uzņēmumu reģistrs. Šāda prakse pastāv citās ES valstīs, turklāt tas atbilstu ES Padomes Pirmajai direktīvai (68/151/EEK kas papildināta ar direktīvu 2003/58/EK).
Koncepcija paredz nepamatoti lielu budžeta finansējumu Aģentūras darbībai (gandrīz 3 miljonus latu gadā) taču nav skaidrs pamatojums, kādēļ, piemēram, potenciālajai Aģentūrai par budžeta līdzekļiem būtu jāturpina nodarboties ar izdevējdarbību un jau reiz publicētas valstij piederošās informācijas sistēmās (piem., Uzņēmumu reģistrā) radītu dokumentu pārpublicēšanu par maksu, kura vēlreiz tiktu uzlikta komersantiem un visiem iedzīvotājiem. Šāda darbība ietekmē brīvā tirgus attiecības un nākotnē var radīt soda sankciju draudus no LR un ārvalstu komercstruktūru un institūciju puses.
Zvērināts advokāts skaidro, ka projektā ietvertais risinājums, nodot konsolidēto redakciju veidošanas, uzturēšanas un izplatīšanas pakalpojumu valsts aģentūrai, faktiski nozīmē valsts monopolu normatīvo aktu konsolidēto redakciju izveidē, uzturēšanā, izplatīšanā un informācijas sistēmu uzturēšanā. Šāda valsts rīcība vērtējama kā negatīva tendence tiesiskā valstī, jo tiek ierobežota komercdarbība, pārkāpts tiesiskās paļāvības princips un nelietderīgi tērēti valsts budžeta resursi.
LDDK piedāvā risinājumu normatīvo aktu konsolidēto versiju autentiskuma nodrošināšanai, kur valsts iestādes struktūrvienība vai (uz konkursa pamata) uzņēmējsabiedrība veic tehnisko darbu (konsolidē normatīvo aktu, tā jaunajā versijā iestrādājot paredzamās izmaiņas) un sagatavo tā pilnu tekstu elektroniskā veidā, tālāk jauno (konsolidēto) normatīvā akta versiju elektroniskā veidā apstiprina izdevēj institūcija un publiski pieejamā datubāzē, kas izveidota un uzturēta uz publiskās-privātās partnerības pamata, vienotā vidē tiek publiskoti visi saņemtie apstiprinātie normatīvie akti
Saskaņā ar vienu no vispārējiem tiesību principiem - samērīguma principu, valsts rīcība ierobežojot privātpersonas tiesības vai tiesiskās intereses var tikt attaisnota tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu. Normatīvo aktu konsolidēto redakciju iegūšanas iespēju ierobežošana nav sabiedrības interesēs. Papildus arguments ir vairāku tirgus dalībnieku spēja piedāvāt patērētāja pieprasītu pakalpojumu.
LDDK aicina pārtraukt viena komersanta monopolu uz oficiālo publikāciju un sludinājumu publicēšanu un atturēties no jaunas - dārgas un nepietiekoši efektīvas - valsts aģentūras izveides.
Par LDDK
Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) ir lielākā darba devēju intereses pārstāvošā organizācija uzņēmējdarbības vides uzlabošanas, izglītības, nodarbinātības, sociālās drošības, veselības aprūpes, darba tiesību un darba aizsardzības jomās. LDDK apvieno 35 Latvijas tautsaimniecībā ievērojamas darba devēju organizācijas - nozaru, reģionālās un profesionālās asociācijas un federācijas, kā arī uzņēmumus, kuros strādā virs 50 darbiniekiem. LDDK biedri nodarbina vairāk kā 30% no Latvijas darbaspēka.
LDDK ir sociālais partneris Saeimai, Ministru kabinetam un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienībai nacionālā līmenī. LDDK veicina sociālā dialoga izveidi pašvaldībās ar trīspusējo konsultatīvo padomju starpniecību. LDDK ir pārstāvēta nacionāla līmeņa komisijās un padomēs, tai skaitā NTSP (Nacionālās trīspusējās sadarbības padome un tās apakšpadomes), tādējādi nodrošinot uzņēmēju viedokļa pārstāvniecību un līdzdalību LR normatīvo aktu izstrādē un pozīciju sagatavošanā ES.
Starptautiski LDDK ir pārstāvēta Starptautiskajā darba devēju organizācijā (IOE), Eiropas Biznesa konfederācijā (BUSINESSEUROPE), kas ir nozīmīgākais Eiropas uzņēmēju interešu pārstāvis ES institūcijās. LDDK novērotāja statusā piedalās Uzņēmējdarbības un rūpniecības konsultatīvajā padomē (BIAC) pie Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD).
Sīkāka informācija www.lddk.lv
Kontaktpersona:
Agnese Alksne, LDDK korporatīvās pārvaldes eksperte
Tālr.: 7325169, e-pasts: [email protected]