Jau pirms divām nedēļām, kad elektroauto ražotāja "Tesla" tirgus vērtība pārsniedza 100 miljardus ASV dolāru, izskanēja skeptiski viedokļi, bet otrdien, akciju cenai turpinot kāpumu, tā pārsniedza 150 miljardus ASV dolāru. Tas nozīmē, ka "Teslas" akciju cena pēdējos trīs mēnešos ir vairāk nekā trīskāršojusies, pārspējot pat visoptimistiskākās prognozes.
Biznesa portāla db.lv uzrunātie analītiķi pauž viedokli, vai elektroauto ražotājs "Tesla" patiešām ir 150 miljardus dolāru vērts, kā tas izskatās uz kopējā auto nozares fona, kādas ir nākotnes prognozes un iespējamie attīstības scenāriji.
Pārsteidzoši, bet riskanti
"Auto ražotāja "Tesla" akciju cenu kāpums tiešām ir bijis pārsteidzošs," atzīst "Luminor" galvenais ekonomists Pēteris Strautiņš. "Pats svarīgākais - šobrīd ļoti riskanta ir gan šo akciju pirkšana, gan pretēja rīcība, ko sauc par "short selling" jeb īsā pārdošana, kas būtībā ir akciju aizņemšanās cerībā uz to cenas kritumu. Ja vien investoru riska tolerance nav ārkārtīgi augsta, viņiem nevajag darīt ne vienu, ne otru, zaudējumi var būt lieli," viņš brīdina.
P. Strautiņš norāda, ka "Tesla" šobrīd ir otrs dārgākais autobūves uzņēmums pasaulē (tā tirgus kapitalizācija šobrīd ir 159 miljardi ASV dolāru) aiz "Toyota" (tirgus kapitalizācija - 208 miljardi ASV dolāru). "Taču "Toyota" gadā saražo vairāk nekā 10 miljonus auto, kamēr "Tesla" pērn saražoja 367 tūkstošus automašīnu," akcentē "Luminor" ekonomists.
P. Strautiņš lēš, ka "Teslai" nebūs viegli konkurēt ar tradicionālajiem nozares spēlētājiem, kad tie nopietni iesaistīsies sacensībā par elektroauto tirgus daļām: "To ražošanas jaudas un finansiālās iespējas ir daudzkārt lielākas. Visiem pieejamo akumulatoru tehniskās īpašības ir ļoti līdzīgas, tos var pirkt no specializētiem ražotājiem, kas paši nekonkurē auto tirgū. Iespējams, ka "Tesla" saglabās priekšrocības autopilotu tehnoloģijās - to attīstībai vajadzīgs ilgāks laiks, ar naudu nepietiek."
Viņš pieļauj, ka "Teslas" radītie draudi ir lielāki tradicionālajiem luksusa auto ražotājiem, jo liela vērtība ir uzņēmuma zīmols un tā vadītāja Īlona Maska harizmātiskā personība, tos mazāk sargā "Teslas" ierobežotās spējas strauji palielināt ražošanu.
"Ja drīkst spriest no sava skatupunkta - kad es pirkšu pirmo elektroauto, man būs vienalga, vai to ražojis "Tesla", vai kāds no tradicionālajiem ražotājiem, es vērtēšu tehniskās īpašības. Ja izvēle būtu jāizdara šobrīd, tas nebūtu "Tesla", bet nākotne ir neprognozējama," teic P. Strautiņš.
Līdera potenciāls
Savukārt "SEB bankas" ekonomists Dainis Gašpuitis pauž viedokli: "Autoindustrija šobrīd ir starp tām nozarēm, kas ir vislielākajā neziņā par nākotni. Īpaši tas saistās ar pašreizējiem nozares milžiem, kas aktīvi investē jaunās paaudzes auto izveidē. Spiedienu pastiprina tas, ka arvien lielāks skaits valstu nosaka laika limitu jaunu iekšdedzes dzinēju auto tirdzniecībai. Tas paver iespējas parādīties alternatīviem konceptiem. Taču laiks skrien ātri un ir grūti noprognozēt, vai tuvāko desmit gadu laikā tiešām parādīsies ērtuma un cenas ziņā konkurējoši koncepti. Turklāt jautājums - kurš uzvarēs un kļūs dominējošs."
D. Gašpuitis norāda, ka elektroauto attīstība turpināsies un "Tesla" ir neapšaubāms līderis, kas no nišas plāno kļūt par masveida produktu. "Grūti prognozēt, ko pretī spēs likt konkurenti, bet izaugsmes un līdera potenciāls "Teslai" ir, tādēļ akcijas cenas tālāks pieaugums būs likumsakarīgs, pat neskatoties uz to, ka līdzšinējā uzrāvienā novērojamas arī sakāpinātas emocijas un optimisms," prognozē "SEB bankas" ekonomists.
Īlona Maska sapņi
"Swedbank" investīciju jomas eksperts Rolands Zauls pieļauj, ka "Teslas" akcijas cenas straujais lēciens varētu būt skaidrojams ar to, ka uzņēmums ir ievērojami kāpinājis savu efektivitāti un attīstījis jaunas rūpnīcas, kas ir bijis uzņēmuma nākotnes vīzijas pamatā. Tāpat izslēgt nevar tirgus dalībnieku psiholoģijas ietekmi, jo "vienmēr ir vēlme iegādāties akcijas, kuru vērtība strauji kāpj".
"Neskatoties uz to ka "Tesla" jau gadiem strādā ar zaudējumiem un arī pērnā gada finanšu rādītāji neuzrāda peļņu, šoreiz tirgus analītiķi prognozē, ka uzņēmums beidzot ir uzlabojis savu darbību ar spožākām peļņas iespējām nākotnē. Piemēram, "Tesla" pamatdarbības izmaksas pagājušajā gadā samazinājās par aptuveni 7%, kamēr automobiļu pārdošanas apjomi pieauga par 13%. Piegāžu apjomi arī ir palielinājušies - par 50%. Turklāt paredzams, ka "Tesla" arī globāli spēs paplašināt savu klātbūtni jaunu automobiļu tirgū, ko apliecina jaunu rūpnīcu būvniecība. Ķīnas tirgus pieprasījuma apmierināšanai ir uzbūvēta "Tesla" rūpnīca Šanhajā, bet Eiropas tirgus vajadzībām tiek būvēta jauna ražotne Vecajā kontinentā," skaidro eksperts.
Viņš norāda, ka "Tesla" cenšas iekarot savu vietu arī augošajā elektromobiļu akumulatoru tirgū: "Ja tas izdosies, tad uzņēmumam būs vēl viens perspektīvs attīstības scenārijs nākotnei. Savukārt, ja "Tesla" tuvākajā laikā spēs uzrādīt peļņu, samazināt izmaksas un vēl attīstīt autonomu taksometru tīklu, tad arī ilgtermiņa peļņa vairs nebūs aiz kalniem un uzņēmums spēs pelnīt naudu saviem akcionāriem, nevis tikai dedzināt investīcijās saņemtos dolārus."
"Protams, neskatoties uz visiem nākotnes scenāriju aspektiem, svarīgs paliek jautājums, cik ilgi varētu turpināties akciju cenas kāpums un investoru atbalsts?
Vietā pieminēt, ka "Tesla" akcijas ir unikālas ar to, ka tās netirgo ar šodienas vai pat rītdienas ienākumu perspektīvām, tās tirgo, vadoties pēc Īlona Maska sapņiem.
Tāpēc arī vietā teikt - jo lielāki "Tesla" sapņi un ambīcijas, jo lielāka uzņēmuma kapitalizācija un vieglāk tam būs finansēt savu izaugsmi. Tomēr ir grūti nošķirt, kuri no "Teslas" sapņiem pārvērtīsies realitātē un kuri tā arī paliks sapņu līmenī. Turklāt, pat ja sapņi materializēsies, vēl viens jautājums, cik tas maksās un vai sapņu sasniegšanai nebūs nepieciešams vēl lielāks investoru kapitāls," spriež "Swedbank" eksperts.
Savukārt, salīdzinot "Tesla" ar citiem autobūves nozares uzņēmumiem, viņš teic, ka "Tesla" ir unikāls piemērs, kā nozares var pārklāties vai pat vietām saplūst vienā. Ja "General Motors" ir klasisks autobūves gigants, tad "Tesla" dažkārt pat vairāk tiek uztverts kā tehnoloģiju uzņēmums, nevis klasisks automobiļu ražotājs.