Pasaules lielākie publiski kotētie uzņēmumi jau kādu laiku sākuši informēt par savu iepriekšējā ceturkšņa sniegumu.
Šonedēļ kārta sniegt šādu informāciju pienāca elektroauto ražotājam Tesla, kas kļuvis par vienu no Rietumvalstu mazo investoru vispopulārākajiem uzņēmumiem saviem ieguldījumiem (arī Latvijas gadījumā). Šīs kompānijas akcijas cena pagājušogad pandēmijas apstākļos septiņkāršojās. Tāpat ar kolorītiem paziņojumiem interneta vidē visai regulāri klajā nāk uzņēmuma vadītājs Īlons Masks. Arī tas palīdz celt kompānijas popularitāti.
Peļņa no citiem laukiem
Lai nu kā – palīdz arī tas, ka Tesla sākusi ziņot par peļņu. Kompānija nupat atklājusi, ka tā tai iepriekšējā ceturksnī sasniegusi 438 miljonus ASV dolārus, kas tai ir jauns rekords. Tikmēr uzņēmuma apgrozījums minētajā periodā bijis 10,4 miljardu ASV dolāru apmērā. Kompānija arī ziņoja par saviem plāniem, kas paredz šogad pasaulē piegādāt uz pusi vairāk spēkratus nekā pagājušajā gadā (tādējādi tie varētu būt aptuveni 800 tūkstoši).
Jānorāda, ka interesantais Tesla atskaitē bija tas, ka lielu daļu no peļņas uzņēmums guvis nevis no savu spēkratu pārdošanas, bet no virtuālo valūtu tirdzniecības. Proti, kompānija atklāja, ka tā pārdevusi daļu no saviem agrāk (februārī) uzpirktajiem bitkoiniem. Rezultātā peļņa no šādiem darījumiem virtuālo valūtu frontē Tesla sasniegusi 101 miljonu ASV dolārus. Tādējādi jāsecina, ka gandrīz par ceturto daļu Tesla peļņas šoreiz bija atbildīga bitmonētu pārdošana.
Tāpat pieejā informācija liecina, ka Tesla fiksējusi ievērojamu peļņu no piedalīšanās dažādās "zaļajās" shēmās. Piemēram, ASV Kalifornijas štats Tesla piešķir "kredītus" par to, ka kompānija ražo elektriskos auto. Savukārt tradicionālajiem autoražotājiem jādomā, kur šādus kredīts jeb sertifikātus ņemt, lai kompensētu parasto auto, kuri tiek saistīti ar kaitīgajām emisijām, ražošanu un nesaņemtu sodus. Līdzīgas iniciatīvas ieviestas arī citur.
Rezultātā Tesla nodarbojas ar to tirdzniecību, kur uzņēmuma ienākumi no šādu sertifikātu pārdošanas iepriekšējā ceturksnī sasnieguši 518 miljonus ASV dolārus. Jāņem vērā, ka šie sertifikāti Tesla gadījumā, ņemot vērā to, ka tā ražo tikai elektroauto un tādējādi uzņēmumam veidojas ievērojams šādu sertifikātu pārpalikums, tiek pārdoti ar 100% peļņas maržu. Shēma perfekta – saņemt kaut ko par brīvu un tad to pārdot par simtiem miljoniem.
Būtībā – Tesla vairāk pelnījusi no bitkoinu pārdošanas nekā no spēkratu pārdošanas. Tesla bitkoinu tirdzniecība un sev piešķirto zaļo sertifikātu pārdošana faktiski bijusi atbildīga par to, kādēļ uzņēmums peļņas ziņā atradies zaļajā, nevis sarkanajā (zaudējumu) zonā. Var pajokot, ka Tesla drīzāk ir izmanīgs dažādu interesantu veidojumu un vērtspapīru tirgonis, kur autoražošana tai ir vien blakus bizness, kas ļauj gūt popularitāti un pieeju, piemēram, tiem pašiem minētajiem "zaļajiem sertifikātiem".
Gada skatījumā gan Tesla radītāji ir visai iespaidīgi. Apgrozījums palēcies par 74%. Savukārt peļņa, lai kāda arī būtu tās izcelsme, pieaugusi par 2640% (no 16 miljoniem līdz minētajiem 438 miljoniem ASV dolāriem). Pirmajā ceturksnī uzņēmums piegādājis 184 tūkst. spēkratus, kas ir uz pusi vairāk nekā attiecīgajā periodā pērn.
Tesla gadījumā pozitīvais kompānijai ir tas, ka tai "uz rokas" ir skaidra nauda kontā 17,1 miljarda ASV dolāra apmērā. Tas nozīmē, ka kompānijas drošības spilvens ir visai liels, ja tai viss nerit kā pa diedziņu.
Novērtēts kā uzvarētājs
Jāteic, ka šogad investori nedaudz sākuši vērtēt iepriekšējo Tesla akcijas skrējienu. Uzņēmuma akcijas cena kopš savas gada sākuma virsotnes ir saplakusi par 16%. Jāteic gan, ka kopš marta pirmās puses Tesla akcijas cena atkal ir pieaugusi par trešo daļu. Līdz ar to nav izslēgta situācija, kad kompānijas akcijai, ņemot vērā kopumā visai optimistisko investoru masu, savus šā gada zaudējumus tomēr kādā brīdī atspēlēt izdosies.
Tesla vērtība pēc kapitalizācijas šobrīd atrodas virs 700 miljardiem ASV dolāriem, kas to padara par vienu no vērtīgākajiem uzņēmumiem pasaulē. Tā ir arī vairāk nekā piecas reizes lielāka nekā Ford un General Motors kopējā kapitalizācija. Piemēram, Ford pirmajā ceturksnī ASV vien pārdeva pusmiljonu spēkratus, kas bija divas ar pusi reizes vairāk nekā Tesla globālais rādītājs.
Tesla iepriekšējo 12 mēnešu P/E radītājs atrodas pie 1150, liecina pieejamā informācija. Savukārt, balstoties uz prognozēto visu šā gada peļņu, tas kompānijai atrodoties pie 200, rēķina The Wall Street Journal.
Jau ziņots, ka viens no veidiem, kā interpretēt P/E (Price/Earnings) attiecību, ir domāt par to, kāds ir laika periods, kurā investīcija sevi atpelna. Piemēram, ja akcijas cena ir 10 eiro un uzņēmuma peļņa uz vienu akciju (Earnings per Share jeb EPS) ir viens eiro, tad šajā gadījumā P/E attiecība būs 10. Tas nozīmē – ja ieguldīsim uzņēmumā šobrīd, tad šī investīcija pie pašreizējās akciju cenas un, piemēram, sagaidāmās 12 mēnešu peļņas sevi varētu atpelnīt 10 gadu laikā. Jo ilgāks laiks ir nepieciešams, lai investīcija sevi atpelnītu, jo par dārgākām var uzskatīt noteikta uzņēmuma akcija. Protams, kāda šāda dārdzība nebūt nenozīmē, ka akcijas cena nepieaugs vēl tālāk. Tāpat investori mēz pirkt arī kompāniju akcijas, kuras nestrādā ar peļņu ar cerību, ka labie laiki pienāks nākotnē.
Faktiski Tesla novērtējums liecina, ka tā jau tagad ir kronēta kā viens no pārliecinošiem uzvarētājiem nākotnes pasaules pārvietošanās tirgū. Realitāte gan šajā ziņā vēl var nozīmēt visai asu cīņu. Daudzi tradicionālie autoražotāji nu pavisam nopietni domā par elektroauto tirgus apguvi. Tāpat Tesla vietējie konkurenti parādās, piemēram, Ķīnā. Katrā ziņā Tesla dāsnais nozvērējums īsti neparedz telpu kādam vilšanās momentam.