Latvijas iedzīvotāji labprātāk izvēlas iegādāties preces un pakalpojumus no uzņēmējiem, kas pauž videi draudzīgus uzskatus un domā par ilgtspēju, liecina Brand Capital dati.
Tuvākajā nākotnē ieguvēji būs tie uzņēmumi, kuri ilgtspējas stratēģijas izvirzījuši kā vienu no pīlāriem savā darbībā, uzskata Kaspars Zukulis, SIA Latvijas Zaļais punkts direktors. Pētījuma Brand Capital ietvaros veiktā aptauja liecina, ka 54% respondentu izvēlas zīmolus, kas iestājas par tīru vidi, atzīmē K.Zukulis, piebilstot, ka ilgtspējas, kā arī atkritumu šķirošanas un pārstrādes tēmas sabiedrībā kļūst arvien aktuālākas. To pierāda arī uzņēmumu centieni - liela daļa komersantu aktīvi investē līdzekļus videi draudzīgāku risinājumu ieviešanā.
Ambiciozi mērķi
Uzņēmumu pienākums ir darīt visu iespējamo, lai pēc iespējas mazinātu viņu radīto atkritumu ietekmi uz apkārtējo vidi, norāda Madara Apsalone, SIA Philip Morris Latvia ārējo attiecību vadītāja. “Mēs uz ilgtspēju raugāmies kā uz iespēju augt, ieviest inovācijas un radīt ilgtermiņa vērtības. Pirms desmit gadiem Philip Morris International (PMI) paziņoja par ambīciju pārveidot savu biznesu, izvirzot tabakas biznesam šķietami neiespējamu misiju – radīt nākotni bez cigarešu dūmiem. Lai to sasniegtu, pievērsāmies zinātniskiem pētījumiem un uz to bāzes izstrādājām bezdūmu produktus. Tajā pašā laikā mēs cenšamies, lai mūsu produkti būtu mazāk kaitīgi ne tikai veselībai, bet arī dabai. Ilgtspējīga pieeja ir pamatā visam mūsu produktu ražošanas ciklam – no tabakas lapu izaudzēšanas līdz pat elektronisko tabakas karsēšanas ierīču atpakaļ pieņemšanai un pārstrādei. Tāpat mēs turpinām dekarbonizēt mūsu tiešo ražošanas darbību, un jau 13 mūsu rūpnīcas ir sertificētas kā oglekļa neitrālas,” stāsta M.Apsalone, uzsverot, ka Philip Morris Latvia sniedz korporatīvo ieguldījumu un atbalstu, izmantojot gan dažādas sabiedriskās iniciatīvas, gan sociālās programmas, kuru mērķis ir uzlabot apkārtējās vides situāciju.
“Kopš aizvadītā gada piedalāmies paplašinātajā ražotāja atbildības sistēmā, lai veicinātu cigarešu izsmēķu pareizu izmešanu, kā arī mazinātu to radīto piesārņojumu un negatīvo ietekmi uz vidi. Arī PMI īsteno vairākas iniciatīvas, tajā skaitā CIRCLE programmu, kas paredz pieņemt otrreizējai pārstrādei nolietotās vai neizmantotās tabakas karsēšanas ierīces. Programmas ietvaros globāli spējām savākt vairāk nekā 80% ierīču, tās nogādājot pārstrādes centros, kur ierīces tiek izjauktas. Daļa no komponentiem tiek novirzīta izmantošanai jaunās ierīcēs, bet daļa – pārstrādāta. Kopš Latvija 2023. gadā pievienojās CIRCLE programmai, uz pārstrādes centru esam nosūtījuši vairāk nekā 100 tūkstošu ierīču,” teic M.Apsalone.
Saskata ieguvumus
Par ierīču pārstrādi domā arī uzņēmums Tet. “Katrai nozarei vai biznesa specifikai raksturīgi savi svarīgie atkritumi, mums tās ir iekārtas. Papildus atbildīgai iekārtu utilizācijai, ko jau paredz likums, mūsu centieni ir nepieļaut iekārtu nonākšanu atkritumos priekšlaicīgi jeb, citiem vārdiem sakot, pagarināt iekārtu kalpošanas mūžu. Tas jo īpaši nozīmīgu efektu dod situācijā ar pakalpojuma iekārtām, kas atrodas mājās pie klienta, piemēram, dekoderiem un modemiem. Pagājušajā gadā vairāk nekā 60% gadījumu, ierīkojot jaunu pakalpojumu, izmantojām iekārtas, ko iepriekš lietojuši citi klienti. Jaudīgie un vērtīgie datu centru serveri savukārt pēc kalpošanas Tet tiek izmantoti izglītības vajadzībām, bet citu iekārtu atpakaļ atdošanu stimulējam, radot tai ērtus apstākļus un izglītojot klientus par šādas prakses nozīmību. Kad Tet pircējam tiek piegādāta sadzīves tehnika, nokalpojušo bez papildu samaksas tajā pašā piegājienā iespējams atdot utilizācijai mūsu sadarbības partneriem Eco Baltia Vide. Mazāku iekārtu nodošana savukārt iespējama arī tirdzniecības centros, kur atrodas Tet veikali,” norāda Adriāna Kauliņa, Tet ilgtspējas attīstības direktore
Arī uzņēmums Tele2 kopš 2022. gada saviem klientiem piedāvā iespēju nokalpojušās ierīces atdot atpakaļ. “Veco viedierīci iespējams atnest uz kādu no klientu centriem, kur tā tiek novērtēta un par to tiek saņemta atlīdzība. Šo naudu iespējams novirzīt jaunas iekārtas iegādei, vai arī to var ziedot. Daļa no ierīcēm tiek nodota pārstrādei, bet vēl daļa - tiek labotas un nonāk otrreizējā tirgū. Kopumā gan jāsaka, ka pagaidām vecās ierīces pārstrādei tiek nodotas visai kūtri, taču, neraugoties uz to, līdz 2030.gadam esam uzstādījuši mērķi pieņemt atpakaļ un pārstrādāt 30% no mobilajiem tālruņiem, kurus uzņēmums pārdevis klientiem. Ja savukārt runājam par tīkla infrastruktūras radītajiem atkritumiem, tad jāatzīmē, ka 2023. gadā uzņēmums saražoja 42,6 tonnas bīstamo atkritumu, kā arī 28,6 tonnas citu atkritumu, un tie visi 100% apmērā tika nodoti pārstrādei,” stāsta Oskars Fīrmanis, Tele2 sabiedrisko attiecību vadītājs, piebilstot, ka uzņēmums iegulda ilgtspējā, jo šīs investīcijas sniedz ieguvumus ne tikai cilvēkiem un sabiedrībai kopumā, bet arī uzņēmumam, tā klientiem un akcionāriem.
Izglīto sabiedrību
Ilgtspēja un atkritumu šķirošana ir būtiski elementi atbildīgas uzņēmējdarbības vadībā, kas ne tikai palīdz samazināt mūsu ekoloģiskās pēdas nospiedumu, bet arī veicina resursu efektīvu izmantošanu, atzīmē Daiga Buča, AS Olpha sabiedrisko attiecību vadītāja. “Šī iemesla dēļ īstenojam dažādas aktivitātes un ieviešam risinājumus energoefektivitātē, zaļajā enerģijā, notekūdeņu attīrīšanā, atkritumu apsaimniekošanā un citās vides ilgtspējas jomās. Jāsaka, ka atkritumu šķirošana ļauj mums samazināt atkritumu daudzumu un vienlaikus arī optimizēt izmaksas. Tāpat izmantojam arī dalīto atkritumu vākšanu, šķirojot plastmasu, kartonu, metālu, stiklu, koku, būvgružus, lielgabarīta, ražošanas un cita veida atkritumus. Iekārtas, kuras vairs nav lietojamas un kuru detaļas nav iespējams atkārtoti izmantot, savukārt tiek nodotas atkritumu apsaimniekotājam,” norāda D.Buča.
Par lietderīgu un atbildīgu resursu izmantošanu iestājas arī uzņēmums Maxima. “Jau ilgstoši īstenojam aktivitātes, kas paildzina izmantoto resursu dzīves ciklu. Lai mazinātu pārtikas pārpalikumus, ne tikai plānojam precīzas piegādes, bet arī īstenojam cenu samazināšanas iniciatīvas. Tāpat pārtiku ziedojam arī labdarības organizācijām, bet augļus un dārzeņus - zoodārziem. Papildus tam nodrošinām arī atkritumu šķirošanu un to tālāku nodošanu pārstrādei gan no veikaliem un loģistikas centriem, gan biroja. Jāatzīmē, ka mums ir svarīgi ne tikai šķirot mūsu radītos atkritumus, bet arī piedāvāt videi draudzīgas izvēles mūsu klientiem. Atsevišķos mūsu veikalos klienti var atbrīvoties gan no baterijām, gan mazās sadzīves tehnikas. Tāpat piedāvājam arī vienu no plašākajiem depozīta punktu pārklājumiem Latvijā ar 135 moderniem un automatizētiem depozīta taromātiem, tostarp vienu beramtaromātu. Līdz šī gada septembrim Maxima tirdzniecības tīkla taromātos visā Latvijā mūsu klienti ir nodevuši vairāk nekā 100 miljonus iepakojuma vienību. Papildus tam mēs aktīvi iesaistāmies arī dažādās informatīvās kampaņās, lai pastāstītu mūsu klientiem par atkritumu šķirošanas iespējām un to ieguvumiem,” atzīmē Liene Dupate-Ugule, Maxima Latvija komunikācijas vadītāja.
Jāiegulda tagad
Jaunas prasības un procesu ieviešana uzņēmējiem sākotnēji var būt izaicinājums, taču, ņemot vērā Eiropas Savienības (ES) zaļos mērķus un sabiedrības uzskatus, ir pilnīgi skaidrs, ka par to ir jādomā, teic K.Zukulis. “ES prasības arvien vairāk tiek integrētas dalībvalstu normatīvajos aktos, kas nozīmē, ka ilgtermiņā ieguvēji būs tie komersanti, kuri šīs ilgtspējas prakses sāks piekopt jau šodien. Pašlaik, piemēram, ir noteikts, ka 2035. gadā atkritumu poligonos varēs apglabāt tikai 10% no kopējā atkritumu daudzuma, līdz ar to arī valstij kopumā ir jādomā par to, kā veicināt resursu atkārtotu apriti. Tāpat no šī gada 1.jūlija mainīta plastmasas iepakojuma nodokļa kārtība ar mērķi veicināt pārstrādājama iepakojuma izmantošanu ražošanā un tirdzniecībā. Dažādas ilgtspēju atbalstošas prasības tiek iestrādātas arī valsts un pašvaldību iepirkumos, kā rezultātā izdevīgāki nosacījumi ir tiem uzņēmējiem, kas ir videi draudzīgāki,” atzīmē K.Zukulis, uzsverot, ka arī Latvijas Zaļais punkts īsteno dažādus pasākumus, kas nodrošina, lai nolietotās preces tiktu pienācīgi apsaimniekotas un neietekmētu apkārtējo vidi.
“Vienlaikus organizējam arī izglītojošus pasākumus, informējot sabiedrību par atkritumu šķirošanas nepieciešamību un ieguvumiem, tādējādi radot lielāku sabiedrības izpratni un līdzdalību, kas ir būtiska arī uzņēmumu sekmīgai darbībai šajā sistēmā. Tāpat sadarbībā ar atkritumu apsaimniekotājiem tiek organizēti dažādi atkritumu savākšanas punkti, kā arī veicināta uzņēmumu sadarbība atkritumu apsaimniekošanā, iesaistot komersantus kopīgās atkritumu samazināšanas un otrreizējās pārstrādes iniciatīvās,” stāsta K.Zukulis.
#1/3
Uzņēmumu pienākums ir darīt visu iespējamo, lai pēc iespējas mazinātu viņu radīto atkritumu ietekmi uz apkārtējo vidi, norāda Madara Apsalone, SIA Philip Morris Latvia ārējo attiecību vadītāja.
#2/3
Ilgtspēja un atkritumu šķirošana ir būtiski elementi atbildīgas uzņēmējdarbības vadībā, kas ne tikai palīdz samazināt mūsu ekoloģisko pēdas nospiedumu, bet arī veicina resursu efektīvu izmantošanu, atzīmē Daiga Buča, AS Olpha sabiedrisko attiecību vadītāja.