Katrai nozarei ir jāseko līdzi tiesību aktiem - gan nacionālajiem, gan starptautiskajiem -, tajā skaitā Eiropas Savienības (ES) tiesību aktiem, kas regulē konkrēto nozari, kontekstā ar sankcijām pret Krimu un Sevastopoli, kā arī tūrisma pakalpojumu darbībām, aģentūru LETA informēja Ārlietu ministrijā (ĀM).
ĀM atgādina, ka sankcijas pret Krimu un Sevastopoli noteiktas saskaņā ar 2014.gada 23.jūnija ES Padomes lēmumu un regulu par ierobežojošiem pasākumiem, reaģējot uz Krimas un Sevastopoles nelikumīgo aneksiju, kā arī šo tiesību aktu grozījumiem. Abi tiesību akti stājās spēkā pēc to publicēšanas ES Oficiālajā Vēstnesī. Savukārt ierobežojumi sniegt pakalpojumus, kuri tieši saistīti ar tūrisma darbībām Krimā vai Sevastopolē, noteikti vēlāk, un grozījumi stājās spēkā 2014.gada 20.decembrī.
Saskaņā ar regulu ir aizliegts sniegt pakalpojumus, kuri tieši saistīti ar tūrisma darbībām Krimā vai Sevastopolē, jo īpaši visiem kuģiem, kuri nodrošina kruīza pakalpojumus, ir aizliegts iebraukt vai piestāt jebkurā Krimas pussalā esošā ostā, kura iekļauta III pielikumā. Ministrija norāda, ka atšķirībā no direktīvām un lēmumiem regulas nedrīkst pārņem valsts tiesību aktos, jo regulu pārņemšana radītu šķērsli regulu tiešajai iedarbībai un būtu apdraudēta regulu vienlaicīga un vienota piemērošana dalībvalstīs. Pēc regulu stāšanās spēkā tās kļūst saistošas ne tikai pašām dalībvalstīm, bet arī to iedzīvotājiem.
Regula ir visspēcīgākais ES institūciju izdots tiesību akts, un regulas uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs. Tas nozīmē, ka pēc to stāšanās spēkā regulas iegūst saistošu spēku visā ES teritorijā un kļūst par dalībvalsts tiesību sistēmas daļu bez valsts tiesību aktu starpniecības. Jāņem vērā, ka saskaņā ar ES Padomes lēmumu 19.jūnijā sankciju piemērošana pret Krimu un Sevastopoli tika pagarināta, atgādina ĀM.
Lai gan regulas ir tieši piemērojamas un nav jāpārņem dalībvalsts nacionālajās tiesībās, ĀM savā mājaslapā regulāri atjauno informāciju par aktuālajām ES noteiktajām sankcijām. Taču šai sadaļai ir tikai informatīvs raksturs, jo ES tiesību aktu publikācija ES Oficiālajā Vēstnesī padara tos juridiski saistošus. Katrai nozarei ir jāseko līdzi tiesību aktiem - gan nacionālajiem, gan starptautiskajiem -, tajā skaitā ES tiesību aktiem, kas regulē konkrēto nozari. ĀM aicina nozares sekot līdzi aktualitātēm tiesību aktos, tajā skaitā saistošajos ES tiesību aktos, kas latviešu valodā tiek publicēti ES Oficiālajā Vēstnesī.
Kā ziņots, 17.jūnijā tiesas sankcionētas kratīšanas veiktas divos uzņēmuma objektos Rīgā, Marijas ielā 7 un Dzirnavu ielā 57, kuri saistīti ar Latvijā reģistrētu juridisku personu. Kā pārliecinājās aģentūra LETA, Marijas ielā 7 atrodas tūrisma uzņēmuma SIA Mkbc Tour birojs. Šai firmai birojs ir arī Dzirnavu ielā 57, liecina "Firmas.lv" informācija. Tā kā oficiālas informācijas par to, ka ar tūrisma darbībām Krimā un Sevastopolē saistīto pakalpojumu sniegšana Latvijā traktējama kā krimināli sodāma, no ĀM nebija, organizācijas biedri par to netika informēti, aģentūrai LETA sacīja Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas (ALTA) ģenerālsekretāre Marina Paņkova, komentējot Drošības policijas (DP) veikto kratīšanu kādā tūrisma uzņēmumā.
Paņkova apgalvoja, ka "Mkbc Tour" ir ALTA biedrs un pret šo uzņēmumu ierosinātā krimināllieta pēc Krimināllikuma panta par starptautisko organizāciju noteikto sankciju, proti, par ES Padomes regulā noteiktā aizlieguma sniegt pakalpojumus, kas tieši saistīti ar tūrisma darbībām Krimā un Sevastopolē, pārkāpšanu, asociācijas pārstāvjiem bijis pārsteigums.
"Varam paust nožēlu par notikušo un darīt zināmu visiem pārējiem mūsu biedriem par šādas darbības sodāmību. Atsaucoties uz to, ka gadījumā, ja šī kompānija ir gribējusi, pārdevusi vai ir rezervējusi kādas biļetes klientiem Krimas pussalā, tā nebija ļaunprātīga darbība, bet, kā zināms, nezināšana neatbrīvo no likuma ievērošanas. Tādēļ diemžēl ir jāsaskaras ar šādu situāciju," sacīja Paņkova.
Izmeklēšanas darbības veiktas kriminālprocesā, kas sākts 4.jūnijā pēc Krimināllikuma panta par starptautisko organizāciju noteikto sankciju pārkāpšanu, proti, par Eiropas Savienības Padomes regulā noteiktā aizlieguma sniegt pakalpojumus, kas tieši saistīti ar tūrisma darbībām Krimā un Sevastopolē, pārkāpšanu. Šajā kriminālprocesā divām ar uzņēmumu saistītām personām ir piemērots procesuālais statuss - persona, pret kuru sākts kriminālprocess. Maksimālais sods par šādu noziegumu ir brīvības atņemšana līdz pieciem gadiem vai piespiedu darbs, vai naudas sods.