1. februārī stājas spēkā grozījumi Tūrisma likumā, ar kuru Tūrisma attīstības valsts aģentūra (TAVA) tiek pievienota Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrai
Ekonomikas ministrija redz, ka šādi tiks radīti labvēlīgāki apstākļi Latvijas tūrisma produktu un pakalpojumu attīstībai, Latvijas kā tūrisma galamērķa nostiprināšanai un valsts atpazīstamības starptautiskajā arēnā veicināšanai. «TAVA ir vienīgā, kas valsts līmenī veido tūrisma tēlu. Tās loma ir liela un es ceru, ka tā nesamazināsies, pievienojoties LIAA, un varēsim turpināt sāktās aktivitātes,» intervijā DB saka TAVA direktora pienākumu izpildītāja Inese Šīrava.
Jūs no apvienošanas redzat vairāk ieguvumu vai zaudējumu?
To mēs redzēsim pēc kāda laika. Galvenais apvienošanas arguments, ka TAVA iegūs vairāk cilvēkresursu, jo LIAA ir pārstāvniecības ārvalstīs, kuru darbinieki varētu palīdzēt tūrisma aktivitāšu īstenošanā. Vai viņiem pietiks laika, resursu un iespēju to darīt, tas ir cits jautājums, jo viņiem ir arī citi pienākumi, tūrisms nav viņu vienīgā prioritāte. Arī citās valstīs notiek apvienošanās, gandrīz visās mūsu kaimiņvalstīs noticis līdzīgi. Pieredze ir dažāda – ir ieguvumi, ir apgrūtinājumi.
Vai, sasaistot LIAA pārstāvniecības ar tūrisma veicināšanu, tūrisms netiek pakļauts biznesa interesēm? LIAA ir pārstāvniecības valstīs, kuras līdz šim nav uzskatītas par Latvijas tūrisma mērķtirgiem, piemēram, Kaukāzā?
Ir jāskatās, kurās valstīs būs nepieciešams aktivizēt pārstāvju darbību tūrisma jautājumos – piekrītu, ka ne visas valstis, uz kurām mums ir eksports, ir interesantas tūrismam. Iespējams, ka ir valstis, kas ir interesantas no tūrisma viedokļa, bet kurās vēl nav LIAA pārstāvniecības. Situācijas var būt dažādas, šobrīd to vēl grūti komentēt, ņemot vērā, ka mums nav kopā darbošanās pieredzes vienā struktūrā.
Sadarbība taču līdz šim ir bijusi?
Protams – gan ar LIAA pārstāvniecībām, gan vēstniecībām. Tāpat aktīva sadarbība mums ir ar Rīgas Tūrisma attīstības biroju un citām asociācijām.
Cik aktīvas ir reģionālās tūrisma struktūras? Ļoti pamanāma ir Sigulda.
Ļoti aktīvi ir atsevišķie galamērķi – Sigulda, Jūrmala. Tie ir arī populārākie tūrisma galamērķi aiz Rīgas, to pašvaldībām tūrisms ir viena no prioritātēm. Tomēr visos reģionos ir aktīvas tūrisma asociācijas, kuras ir mūsu sadarbības partneri. Tas mums ļauj labāk organizēt darbu – būtu grūti strādāt ar 70 tūrisma informācijas centriem un 1000 uzņēmumiem Latvijā –, un sadarboties, piemēram, vizīšu organizēšanā, karšu izdošanā, informācijas sniegšanā utt. Visu laiku esam runājuši par tūrisma eksportu. Tas ir svarīgākais mūsu uzdevums – piesaistīt ārvalstu viesus Latvijai –, bet ļoti būtiski ir veicināt arī vietējo un reģionālo tūrismu. Ja LIAA iekšienē mums būs lielāki cilvēku resursi, domāju, ir vērts vairāk laika veltīt reģionālā tūrisma produktu attīstībai. Mēs varam aicināt viesus uz Rīgu – un galvaspilsēta ir tūristu magnēts –, bet mēs gribam, lai viņi arī izbrauc no Rīgas, un tam ir nepieciešams saistošs piedāvājums.
Kāds šobrīd ir Latvijas tūrisma pakalpojums – cena atbilst kvalitātei?
Viesmīlības un kvalitātes jomā vienmēr var augt. Kopumā pakalpojums ir kvalitatīvs, ja nebūtu, cilvēki nebrauktu un nedalītos informācijā ar saviem radiem, draugiem, paziņām. Redzam, ka internets un atsauksmes no citiem ceļotājiem ir biežāk izmantotie informācijas avoti par Latviju. Draugiem jau mēs neiesakām sliktas lietas.
Visu interviju Katrs tūrists jāuzrunā savādāk lasiet 12. janvāra laikrakstā Dienas Bizness.