Viesmīlības nozare kā tūrisma industrijas būtiska daļa nekur citur pasaulē neattīstās tik strauji kā centrālajā un Austrumeiropā, it īpaši laikā, kad pieaug ekonomiskā aktivitāte un ārvalstu investīcijas.
Pieaugot tūristu skaitam, palielinās gan viesnīcu, gan ēdināšanas, kultūras un izklaides pakalpojumu aprite, tāpēc aktuāli kļūst jautājumi, kā pārvaldīt šīs jomas, kombinējot tradicionālo ar moderno, integrējot jaunās tehnoloģijas un viedās pārvaldīšanas sistēmas. Saskaņā ar jaunāko Pasaules Tūrisma organizācijas (UNWTO) starptautiskā tūrisma barometru, kopējais starptautisko tūristu skaits 2017. gadā pieauga par 7%, sasniedzot 1,322 miljonus.
Pateicoties Vidusjūras galamērķiem, Eiropas reģions pagājušogad ir uzrādījis rekordlielus rezultātus, sasniedzot 671 miljonu lielu ārvalstu tūristu pieplūdumu, kas ir par 8% vairāk nekā 2016. gadā. Eiropa, it īpaši tās centrālais un austrumu reģioni vienmēr ir kalpojuši par katra ceļotāja must have ceļošanas galamērķiem. Bet nepārtraukti izgudrojot un ieviešot jaunākās viesmīlības un tūrisma nozares tehnoloģijas, attīstot arvien jaunus ceļošanas virzienus un veidus, Eiropa turpina vilināt arī mūsdienu tūristus un jau vairākus gadu desmitus diktē tūrisma tendences visai pasaulei. Apmeklējot starptautiskās viesmīlības un tūrisma nozares izstādes un piedaloties dažādās nozares konferencēs, mēs smeļamies vērtīgas idejas un padomus no citām Eiropas valstīm.
Nesen SIA Mogotel bija pagodināts saņemt ielūgumu apmeklēt samitu Leaders in Hospitality (Viesmīlības nozares līderu) Budapeštā, kas pēdējos 7 gadus ir bijis viesmīlības industrijas priekšplānā, atbalstot un izglītojot reģiona viesmīlības profesionāļus, kā arī veicinot nozares konkurētspēju un efektivitāti, ir devis mums nenovērtējamas zināšanas un priekšstatu par jaunākajām nozares tendencēm.
Mūsdienīgu tehnoloģiju ieviešana
Tehnoloģijas neapturami ienāk arī tūrismā un viesmīlībā, tāpēc tās jāspēj pilnvērtīgi izmantot. Viena no karstākajām tendencēm ir mākslīgā intelekta (MI) visaptveroša ieviešana viesmīlības nozares uzņēmumu ikdienas darba procesos. Lai saglabātu savu konkurētspēju, nozares spēlētājiem ir jābūt maksimāli orientētiem uz tūristu un atbilstoši tehnoloģiski attīstītā ceļotāja vajadzībām, jābūt viņam pieejamiem 24/7 jeb diennakts režīmā jebkurā pasaules galā. To ir grūti nodrošināt, strādājot tikai ar parastā darbaspēka resursiem, tāpēc attālinātās reģistrācijas procesā, personāla vadībā, mārketinga aktivitātēs, atskaišu sagatavošanas un analīzes procesos, un pat komunikācijā ar klientiem, viesmīlības nozares uzņēmumi arvien vairāk izmanto uz MI balstītas programmas. Turklāt, MI pārvaldītas drošības sistēmas uzrāda augstu efektivitāti datu apkopošanas uz analīzes procesos, palīdzot uzņēmumiem pieņemt pareizus lēmumus, vienlaikus brīdinot par jauniem iespējamiem draudiem, uzturot drošību visos līmeņos, sākot ar darbiniekiem un uzņēmuma finansiālo stabilitāti, beidzot ar aizsardzību pret būvniecības procesa riskiem un pat terorisma draudiem. Nākotnes tūrista profils Līdz ar jaunām tehnoloģijām ievērojami mainās klasiskās viesmīlības un tūrisma nozares reljefs un darbības principi.
Papīra dokumentu kaudzes aizvieto digitālie darījumi, par vērā ņemamu restorānu un viesnīcu kritiķi vai slavētāju var kļūt jebkurš no neskaitāmiem sabiedrības viedokļu līderiem (influencers) kā arī par 360 grādiem ir mainījies pats ceļošanas jēdziens. Nākotnes tūrists ir tendēts uz piedzīvojumu ceļošanu un personību pilnveidojošu pieredzi nevis vienkāršu apskates objektu vērošanu. Viņš grib jaukt šķietamas robežas un graut stereotipus, orientējoties pamatā uz ilgtspējīgiem, lokāliem, unikāliem ceļošanas risinājumiem un piedāvājumiem. Pēdējos gados lielu popularitāti ir ieguvis eko tūrisms, kas ir saistošs gan aktīvā dzīvesveida piekritējiem, gan dabas aizsardzības entuziastiem, gan tūrisma industrijas pārstāvjiem. Latvijas ekotūrisms ir atslēga lauku attīstībai un mūsu dabas, kā arī kultūras mantojuma ilglaicīgai saglabāšanai.
Ekotūrisma piedāvājums Latvijā ir vēl jaunums un tā popularitāte ir vairāk pamanīta ārzemju tūristu vidū nekā pašu mājās, bet sektors aktīvi attīstās. Taču, lai klasificētos par eko tūrisma cienīgiem objektiem, nozari pārstāvošajiem uzņēmumiem ir stipri jāpiedomā pie biznesa stratēģijas un jāievieš tajā zaļās domāšanas principi. Nozares eksperti prognozē, kā nākotnē liela loma būs darījumu tūrisma un ārstnieciskā tūrisma attīstībai, kur Latvijai ir iespaidīgs potenciāls.
Viesmīlības un tūrisma nozarē, atšķirībā no valstīm, nav izteikti iezīmētu robežu - tūristi ceļo no vienas vietas uz otru un, balstoties uz iegūtu pieredzi, sagaida noteikta līmeņa servisu un pakalpojumu kvalitāti. Kā pakalpojuma sniedzēji, mēs tos cenšamies nodrošināt vislabākajā līmenī gan integrējot jaunākās tehnoloģijas, gan iztiekot ar kvalificēto darbinieku spēkiem. Tai pašā laikā, mēs arī saprotam, ka mums jāspēj piedāvāt kaut kas unikāls, tieši mūsu valstij, vietai, pakalpojumam raksturīgs. Te ir tā gudrība, uzsver Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas prezidents Jānis Pinnis.
Viesnīcu būvniecības un investīciju uzplaukums Līdzās Eiropai, kur pašlaik ir vērojams viesnīcu būvniecības uzplaukums un straujš investīciju pieplūdums viesmīlības un tūrisma nozares projektu attīstībai, arī Latvijā starptautiskais tūrisms pēdējo desmit gadu laikā ir piedzīvojis strauju kāpumu. Spītējot bažām, ka viesnīcu tirgus Rīgā ir tuvu piesātinājumam, galvaspilsētā durvis ver arvien jaunas viesu izmitināšanas mītnes. Desmit gadu laikā viesnīcu skaits pieaudzis par 34,7%, vienlaikus teju par 50% pieaudzis tūristu skaits un vairāk nekā divas reizes – viņu kopējie izdevumi, sekmējot kopējā tirgus apgrozījuma palielināšanos par 81,6%, sasniedzot 176,4 milj. eiro.
Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) jaunākais tūrisma nozares apskats liecina, ka salīdzinājumā ar citām Eiropas Savienības dalībvalstīm Latvija uzrāda ļoti labus nozares attīstības rādītājus: tūrisma nozare Latvijā veido 4,1% no IKP, tās eksporta apjoms sastāda 4,5% no kopējā Latvijas eksporta, un kopā ar saistītajām nozarēm tūrisma nozare nodrošina 8,9% darbavietu Latvijā. Pamatoti var apgalvot, ka tā ir viena no pelnošākajām, ienesīgākajām un cilvēkresursu ziņā populārākajām nozarēm valstī.
Esmu pārliecināta, ka dalība starptautiskajā tūrisma konferencē Leaders in Hospitality, kas katru gadu pulcē augstākā līmeņa nozares ekspertus un profesionāļus no dažādām pasaules valstīm, sniedz dalībniekiem unikālu iespēju apspriest uzņēmējdarbības stratēģijas, reaģēt uz kopējām tendencēm, tādējādi veidojot un mainot nozares nākotni. Pieredzes apmaiņas ceļā rodas vērtīgas un līdz šim Latvijā nerealizētas idejas, kas ļauj SIA Mogotel būt pirmajiem, kas ievieš tās reālajos darba procesos. Profesionāļu tikšanās augstākajā līmenī zināmā mērā ir arī prasmju un zināšanu pārbaude un iespēja mācīties no labākajiem un spēcīgākajiem viesnīcu zīmoliem pasaulē.