Kravu mazāk, nekā plānots; nākotne miglā tīta, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Kaut arī Latvijas lielās ostas vēl tikai gaida no komersantiem septembrī apkalpoto kravu apjomu rādītājus, jau šobrīd ir skaidrs, ka nebūs par ko priecāties, liecina nozares pārstāvju teiktais. Tā kā problēmu cēlonis ir Krievijas izcelsmes enerģētisko kravu samazinājums, tad situācija ir sarežģītāka Rīgas un jo īpaši Ventspils brīvostās, nevis Liepājā. Nozares spēlētāji šobrīd ir vēl mazrunīgāki nekā iepriekš, kad pēc nu jau bijušā VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) vadītāja Uģa Magoņa aresta komersantu vidū raisījās bažas par Krievijas kravu plūsmas nākotni Latvijas virzienā. No vienas puses, visi – arī par nozari atbildīgās Satiksmes ministrijas un LDz pārstāvji – labi zina reālo situāciju. No otras puses, nevienam īsti nav vēlmes par to publiski runāt, jo nav redzams problēmas risinājums.
Tikmēr astoņu mēnešu dati liecina, ka Latvijas ostās kopumā naftas produktu apjoms mainījies minimāli, samazinoties par 0,6% – līdz 17,7 milj. eiro. Ogļu kravu ir par 7,6% mazāk (veidojot 13,41 milj. t), bet milzīgs kritums ir ķīmisko beramkravu jomā, proti, 33,8% – līdz 1,95 milj. t. Minētajās kravu grupās krituma pamatā bija kravu apgrozījuma samazinājums Ventspilī, kur kopumā apkalpoja par 13,5% kravu mazāk (veidojot 16,4 milj. t) nekā pērn astoņu mēnešu laikā. Savukārt Rīgā bija vērojams minimāls kāpums par 0,3% – līdz 26,75 milj. t. Tikmēr Liepājas SEZ bija vērojams kāpums par 1,3% – līdz 3,37 milj. t. Latvijas dzelzceļā kopumā pārvadāts par 1% kravu mazāk (kopumā 38,51 milj. t), bet tranzīta apjoms caur ostām krities par 2,4% – līdz 31,49 milj. t.
Liepājā – mierīgāk
Astoņu mēnešu griezumā Liepājā labības un tās produktu segmentā bija vērojams 4,5% kritums – līdz 1,49 milj. t, bet septembra rādītāji vieš cerību optimismam. Pozitīvā ziņa ir pagājušajā mēnesī apkalpoto graudu apjomi, norāda Liepājas SEZ Mārketinga un investīciju daļas vadītājs Ivo Koliņš, piebilstot, ka, piemēram, Liepaja Bulk Terminal septembrī apkalpojis 250 tūkst. t kravu, kas ir labs rādītājs. Graudu apjomu pieaugumam pamatā ir divi faktori. Viens ir ļoti labā graudu raža Latvijā, kā rezultātā ir būtiski pieauguši šīs produkcijas eksporta apjomi, salīdzinot ar plānoto. Otrs faktors ir tas, ka gan Kazahstānas, gan Krievijas kravu īpašnieki sākuši ražas izvešanu agrāk nekā citus gadus. Parasti šis process sācies septembra vidū vai otrajā pusē, bet šogad graudu plūsma Liepājas virzienā sākusies jau augusta beigās un septembra sākumā, neskatoties uz valūtas kursu svārstībām.
Visu rakstu Tranzītā neziņa turpinās lasiet 5. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.