Tradicionālo pasta sūtījumu apjoms samazinās, vienlaikus strauji attīstās interneta komercija, tāpēc Latvijas Pasts aktīvi meklē veidus, kā kompensēt vienus pakalpojumus ar citiem un rast papildu ieņēmumus.
VAS Latvijas Pasts 2017. gada otrajā pusē iesaistījās e-komercijas sūtījumu piegādēs no Āzijas uz trešajām valstīm partnerībā ar vienu no lielākajām pasaules loģistikas kompānijām – Alibaba grupas uzņēmumu Cainiao, ar kuru pilnībā veikta datu integrācija un virkne citu pasākumu projekta veiksmīgai īstenošanai. Cainiao šo sadarbību novērtējis ar īpašu Latvijas Pastam piešķirtu balvu par saskaņotu komandas darbu un efektīvu atbalstu.
Latvijas Pasta valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns teic, ka tranzīta sūtījumu projekts tika iniciēts no uzņēmuma puses ar proaktīvu rīcību, saredzot tajā līdz šim nebijušas biznesa perspektīvas iespējas. Viņš norāda, ka uzņēmuma šā brīža darbību varētu nosacīti dalīt divās daļās. Tradicionālā pakalpojumu daļa, kuru raksturo universālais pasta pakalpojums, piemēram, vēstuļu un abonēto preses izdevumu piegāde, šobrīd uzskatāmi par visai izaicinošiem pakalpojumiem, jo pēdējos gados līdz ar interneta tehnoloģiju attīstību šajā segmentā vērojamas būtiskas apjoma izmaiņas. Savukārt otra pakalpojumu daļa izriet no mūsdienu dinamikas un iziešanas ārpus ierastajiem biznesa rāmjiem. Viņaprāt, šīs daļas attīstība atkarīga no uzņēmuma proaktīvas rīcības, ātruma un spējas pielāgoties, lai rastu kompromisus gan kopējai sadarbībai, gan arī daudzos tehniskos jautājumos. «Risināt dažādas ne- standarta situācijas, kuras nav bijušas ierastas pirmajā – tradicionālajā segmentā. Tur vairāk jāvadās pēc sen zināmiem rāmjiem, atkāpes no normas vai izaicinājumi netiek prasīti un sagaidīti,» skaidro M. Vilcāns.
Aug apgrozījums
Tranzīta sūtījumu projekts ļāvis Latvijas Pastam būtiski palielināt savu ieņēmumu apjomu. «Esam sevi pozicionējuši tirgū kā proaktīvu un būtisku spēlētāju šajā nozarē ne tikai Baltijas, bet arī pasaules līmenī. Tā ir neapšaubāmi izcila reklāma gan Latvijas Pastam, gan arī Latvijas valstij, parādot, ka spējam realizēt šāda mēroga projektus, izpildīt augstas kvalitātes prasības un sniegt atbilstošu servisu tāda līmeņa uzņēmumu grupai kā Alibaba,» uzskata M. Vilcāns. Tranzīta sūtījumu projekts ir ne vien būtiski paplašinājis starptautiskās lidostas Rīga kravu sūtījumu apjomu, bet pozitīvi ietekmējis arī Latvijas Pasta finansiālos rezultātus – uzņēmums 2017. gadā sasniedzis vēsturiski augstāko apgrozījuma līmeni. Neto apgrozījums pērn sasniedza 75,6 miljonus eiro, augot par 20,6% jeb gandrīz 13 miljoniem eiro pret 2016. gadu. Turklāt tas pārsniedz līdz šim lielāko Latvijas Pas- ta apgrozījumu – 67 miljonus eiro, kas bija vērojams t.s. treknajos gados – 2008. gadā.
Plāno kāpumu
Patlaban Latvijas Pasts apkalpo vismaz vienu tranzīta kravu lidmašīnu katru nedēļu, bet plānots, ka reisu skaits kļūs intensīvāks – iespējams, pat katru otro dienu. Lielākās Latvijas Pastā apkalpotās tranzīta kravu lidmašīnas ir Boeing 747. Patlaban pieprasījums ir krietni augstāks par ierasto, jo sākusies pasta sūtījumu karstākā sezona, gada nogales iepirkšanās maratons ar dažādām cenu atlaidēm interneta platformās, tāpēc palielinās arī tranzīta kravu avioreisu skaits. M. Vilcāns norāda, ka tranzīta sūtījumi veido vairākkārt lielāku apjomu nekā iekšzemes sūtījumi gada laikā, tomēr tas, vai tranzīta kravu lidmašīnu reisi perspektīvā būs vēl biežāki, ir atkarīgs no kopējiem sūtījumu apjomiem, pieprasījuma un tranzīta koridora kopējās efektivitātes. «Intensīvi strādājam, lai tranzīta kravu būtu vēl vairāk un lidmašīnas šurp lidotu vēl biežāk. Taču jāsaprot, ka esam tikai viens posms tranzīta sūtījumu sistēmā, un ir svarīgi, lai efektīvi strādātu visi tā posmi, tikai tad šādam kanālam būs ilgtermiņa perspektīva. Mūsu sadarbības partneri rūpīgi kontrolē visus ķēdes posmus un mēra kopējo ātrumu un kvalitāti, bet analizēta tiek katra posma efektivitāte, un mums šie noteiktie kvalitātes un ātruma rādītāji ir jāsasniedz, ko līdz šim veiksmīgi arī esam izpildījuši, kravu izkraušanā, apstrādē un pārsūtīšanā tālākai piegādei uzrādot atzinīgi novērtētu ātrumu,» skaidro M. Vilcāns.
Savukārt Latvijas Pasta Starptautisko attiecību vadības departamenta direktora vietnieks Andris Eglājs piebilst: «Šis ir datu un loģistikas bizness, kuru no savas puses organizējam ļoti efektīvi. Vēl neviens nav mūs pārspējis sūtījumu apstrādes ātrumā.» Viņš norāda, ka arī lidostā Rīga kravu apkalpošana norit operatīvi un ar konkurētspējīgām cenām: «Partneriem no Āzijas ir svarīgs ātrums un uzticamība, bet noteikti arī cena.»
Jaunas valstis un produkti
Turpmākie Latvijas Pasta tranzīta projekta plāni ir lieli un visaptveroši – jaunas iesaistītās valstis un papildu apstrādes pakalpojumi. M. Vilcāns norāda, ka līdz gada beigām sadarbība noteikti tiks paplašināta. «Darbs neapstājas – paplašināsies ne tikai iesaistīto valstu loks, bet arī piedāvātie produkti. Veidojot jaunu piedāvājumu, mēs vēl vairāk aizpildām šo tranzīta koridoru un nostiprinām tā kapacitāti,» ir pārliecināts M. Vilcāns. Latvijas Pastam izveidojusies laba sadarbība ar Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvaldi. «Šai sadarbībai ir milzīga nozīme tranzīta biznesā, ņemot vērā ievērojamo sūtījumu plūsmu, kas Eiropas Savienībā ienāk no trešajām valstīm, tiek apstrādāta Latvijā un dodas tranzītā tālāk uz citām valstīm. Mūsu sadarbība ar muitu ir pozitīvi novērtēta no Pasaules muitas organizācijas puses, kas Latvijas Pastam piešķīrusi īpašu atzinības apliecību,» lepojas A. Eglājs.
Konkurētspējīga kravu aģentūra
Viens no Latvijas Pasta tikko realizētajiem infrastruktūras uzlabošanas projektiem tranzīta sūtījumu efektīvākai apstrādei ir tieša savienojuma izbūve starp lidostas peronu, kur nolaižas pasta tranzīta kravu lidmašīnas no Ķīnas, un Latvijas Pasta sūtījumu apstrādes un šķirošanas kompleksu. Kopējās projekta izmaksas ir aptuveni 20 000 eiro. Ar savienojuma izveidi primāri tiek uzlabota pieejamība Latvijas Pasta infrastruktūrai un palielināts tranzīta sūtījumu apstrādes ātrums. «Tā būs teritorija, kur uzņēmums varēs saņemt un nodot kravas tieši uz lidostas perona. Līdz ar to mēs sākam veikt kravu aģentūras funkcijas: lai gan šobrīd nodarbojamies ar pasta kravām un vēl neesam cargo biznesā, varbūt ar laiku attīstīsim tieši šo segmentu. Jaunais savienojums ļauj mums kravas saņemt, nezaudējot juridisko statusu. Tas nozīmē būtisku ietaupījumu,» skaidro A. Eglājs.
Arī kā muitas brokeris
Šogad Latvijas Pasts sāka piedāvāt arī muitas brokera pakalpojumus, palīdzot klientiem veikt sūtījumu atmuitošanas procedūras, kā arī noformēt eksporta kravas. Patlaban, izmantojot šos muitas brokera pakalpojumus, tiek virzīta būtiska sūtījumu daļa gan juridiskām, gan fiziskām personām, kuras līdz šim tam tērēja laiku un meklēja šo pakalpojumu citviet. «Ir tikai likumsakarīgi, ka mēs sniedzam šādu pakalpojumu, novēršot nepieciešamību klientam piesaistīt citus pakalpojumu sniedzējus, lai saņemtu vai nosūtītu sūtījumu,» skaidro M. Vilcāns. Muitas brokera pakalpojumus iespējams sadalīt vairākos virzienos – fiziskajām un juridiskajām personām, importa un eksporta sūtījumos. Uzņēmums turpina šo pakalpojumu pilnveidot un piemērot klientu vajadzībām. «Katru mēnesi uzrunājam vairākus simtus potenciālo klientu, un aptuveni puse no tiem pieņem mūsu piedāvājumu – izmantot Latvijas Pasta muitas brokera pakalpojumus,» komentē A. Eglājs.
#1/12
Latvijas Pasta Starptautiskā biznesa un loģistikas attīstības vadītājs Gunārs Deniškāns (no kreisās), Latvijas Pasta valdes priekšsēdētājs Mārcis Vilcāns un Latvijas Pasta Starptautisko attiecību vadības departamenta direktora vietnieks Andris Eglājs.
#7/12
Latvijas Pasta Starptautisko attiecību vadības departamenta direktora vietnieks Andris Eglājs.