Eiropas Savienības un citu valstu klimata neitralitātes mērķi ir viens no būtiskākajiem tehnoloģiju nomaiņas dzinējspēkiem, kura rezultātā pārmaiņas piedzīvos gan uzņēmēji, gan iedzīvotāji visā pasaulē.
Tādu secinājumu pauž energokompāniju vadītāji. Tiek prognozēts, ka pārmaiņas notiks 30 gadu laikā, turklāt pakāpeniski.
Klimats mainīs Eiropu
“Tehnoloģiju maiņas dzinējspēks pašlaik ir Eiropas Savienības un visas pasaules uzstādītais klimata neitralitātes mērķis, kura sasniegšanai Eiropā ir Zaļais kurss un tam pakārtotās politikas,” uzsver AS Latvenergo valdes loceklis Kaspars Cikmačs. Viņš norāda, ka laika gaitā atjaunojamo energoresursu tehnoloģijas kļūst lētākas, tādējādi lētāka kļūs vēja un saules enerģija. “Jaunas tehnoloģijas finansiāli daudz pievilcīgākas padara gan elektroautomašīnas, gan to komponentu, piemēram, enerģijas uzkrājēja, ietilpību, darba mūžu,” tā K. Cikmačs. Viņaprāt, klimata neitralitātes mērķu izpilde mainīs ne tikai energokompānijas un ar tām saistītās nozares, bet ikvienu cilvēku visā pasaulē. “Tas neapšaubāmi notiks nākamo 30 gadu laikā, jo Eiropa ir definējusi, ka līdz 2050. gadam kļūs klimata neitrāla, taču, lai šo mērķi sasniegtu, ir jāizdara daudz dažādu mājasdarbu jau līdz 2030. gadam un ne tikai elektroenerģijas iegūšanas veida kontekstā, bet arī – kā pārvietosimies, kā radīsim siltumu,” stāsta K. Cikmačs. Viņš norāda, ka siltumapgāde un transports ir lieli enerģijas patērētāji un vienlaicīgi izmešu radītāji.
Dzinēju evolūcija
“Latvijā transports patērē 31% enerģijas, bet atjaunojamo energoresursu īpatsvars tajā ir tikai 0,9%,” tā K. Cikmačs. Viņš steidz piebilst, ka pārmaiņas var notikt tikai pakāpeniski, jo tās nevar ignorēt Latvijas iedzīvotāju pirktspējas līmeni. Pārmaiņas sākotnēji skars kompānijas ar lieliem autoparkiem, turklāt akumulatori kļūs lētāki, līdz ar to arī auto kļūs lētāki, un tāpēc arvien vairāk cilvēku izvēlēsies videi draudzīgus auto, prognozē K. Cikmačs. Viņš piebilst, ka pārmaiņu ātrums būs atkarīgs no valstu valdību lēmumiem un zinātniski tehniskā progresa ieviešanas ikdienā.
“Ir prognozes, ka elektroauto cenu paritāte ar iekšdedzes dzinēju auto sasniegs 2025. gadā, ir citi, kuri uzskata, ka šāda cenu pielīdzināšanās notiks jau 2022. gadā, bet vēl citi to pašu sagaida 2027. gadā,” uz atšķirīgajām prognozēm norāda K. Cikmačs. Jāņem vērā, ka Latvijā ir vairāki lieli auto lietotāji – uzņēmumi, kuriem, mainot autoparku, jau tagad ekonomiski izdevīgāk ir lietot elektroauto nekā auto ar iekšdedzes dzinēju. 2020. gada sākumā Latvijā bija reģistrēti tikai nedaudz vairāk par 600 elektroauto, bet gada nogalē to skaits ir jau vairāk nekā 1200, kas ir būtisks pieaugums, kaut arī šis skaitlis tik mazs pret Latvijā reģistrēto kopējo auto skaitu. K. Cikmačs atzīst, ka daudzām nozarēm, lai pārietu uz bezizmešu tehnoloģijām, nāksies elektrificēties.
Visu rakstu lasiet 29.decembra žurnālā "Dienas Bizness"!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!