Eksperti

Ja māja nav sakārtota, arī sarkanais paklājs nelīdzēs

Gatis Romanovskis, tehnoloģiju uzņēmuma SIA Hansab izpilddirektors,21.10.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienu pasaulē, kur tehnoloģijas attīstās zibenīgā ātrumā, uzņēmumi, lai nezaudētu konkurētspēju, cenšas neatpalikt ar dažādu jaunu risinājumu ieviešanu.

Tas ir saprotami. Tomēr straujajā attīstības tempā tikpat svarīgi ir atcerēties, ka jauna tehnoloģija nav panaceja - tas ir tikai rīks uzņēmēja rokās, kura izmantošanai jābūt rūpīgi pārdomātai un pielāgotai uzņēmuma specifiskajām vajadzībām. Diemžēl praksē redzu, ka uzņēmumi tehnoloģijas bieži ievieš bez skaidras stratēģijas un ir pārsteigti, kāpēc tās nenes gaidīto rezultātu.

Jāsakārto mājsaimniecība

No sadzīves zinām - ja māja nav sakārtota un putekļi noslaucīti, pat sarkanā paklāja izritināšana nepalīdzēs tai kļūt vizuāli pievilcīgai. Tieši tāpat ir ar tehnoloģijām. Kamēr uzņēmuma iekšējie procesi nav sakārtoti, tikmēr inovatīvu risinājumu ieviešanai nebūs nozīmes. Lai jaunā tehnoloģija spētu sniegt taustāmus rezultātus, uzņēmumā ir jābūt skaidrai un efektīvai procesu pārvaldībai, jo, ieviešot tehnoloģiju ar nesakārtotām iekšējās procedūrām, pastāv risks, ka jauninājumi radīs vēl lielāku haosu. Gartner pētījumi rāda - ja bizness nav pietiekami sagatavojies pārmaiņām, uzņēmuma resursu plānošanas jeb ERP projektu 55 % līdz 75 % gadījumu ir lemti neveiksmei.

Pirms jebkura digitālā risinājuma ieviešanas uzņēmumam vispirms ir jāizdara mājasdarbs - jāizanalizē esošās problēmas un jāveic procesu sakārtošana. Tas būs lielisks pamats tam, lai jaunieviestā tehnoloģija tiktu efektīvi iedzīvināta, izmantota un sasniegtu vēlamo rezultātu.

Skaidri jādefinē problēma

Tehnoloģija nav jāievieš tikai tādēļ, ka tā ir mūsdienīga. Vispirms ir jāsaprot, kāds ir ieviešanas mērķis – efektivitātes paaugstināšana, izmaksu samazināšana, klientu apkalpošanas uzlabošana vai cita stratēģiska vajadzība. Gan uzņēmuma vadītājiem, gan tehnoloģiju ieviesējiem ir jāzina, ko tieši viņi sagaida no vēlamās tehnoloģijas, un jāsaprot, vai tā spēj atrisināt problēmu. Piemēram, uzņēmumam, kas plāno ieviest mākslīgo intelektu klientu apkalpošanā, vispirms jādefinē, vai tas vēlas samazināt gaidīšanas laiku, uzlabot personalizāciju vai paaugstināt klientu apmierinātību. Jo skaidrāk un precīzāk izvirzīts mērķis, jo lielāka iespēja novērtēt, vai tehnoloģija pilda tās uzdevumu un sasniedz cerēto rezultātu.

Vai ieguldītais atmaksāsies?

Tehnoloģiju ieviešana prasa finanšu un laika resursus, un, kā zināms, laiks ir nauda. Saskaņā ar pētījumu, globālie izdevumi IT risinājumiem 2024. gadā pārsniegs 5 triljonus dolāru. Tas liecina, ka investīcijas ir apjomīgas un tehnoloģijas var būt ļoti dārgas, tāpēc ir jāveic rūpīgi aprēķini, kādu risinājumu izvēlēties, lai tas patiešām atmaksātos un būtu pozitīvs pienesums uzņēmuma izaugsmei.

Ir būtiski izvērtēt, vai noteiktas tehnoloģijas ieviešana nodrošinās pietiekamu atdevi (ROI). Ja uzņēmuma izmaksas palielinās, bet produktivitāte vai klientu apkalpošanas kvalitāte neuzlabojas, tehnoloģijas ieviešana var nest zaudējumus. Kā norāda McKinsey, ģeneratīvajam mākslīgajam intelektam ir milzīgs potenciāls uzņēmējdarbībā, taču tehnoloģija viena pati nerada vērtību; ir jānotiek izmaiņām arī pašā uzņēmumā, proti, ir jāapmāca darbinieki, jāizstrādā skaidrs ceļvedis mākslīgā intelekta izmantošanai, jānodrošina datu kvalitātes pārbaude u.tml. Tikai tad jaunā tehnoloģija var nes būtisku izrāvienu.

Ne viss, kas spīd, ir zelts

Katrs bizness ir unikāls, un tehnoloģiskais risinājums, kas der vienam uzņēmumam, var nedarboties citā. Tehnoloģijas ieviešanu nevar balstīt uz pieņēmumu, ka tā vienlīdz veiksmīgi darbosies visos uzņēmumos.

Piemēram, nelielam biznesam, kas darbojas vietējā tirgu, nav nepieciešami dārgi, globāli CRM risinājumi, kādi, savukārt, ir nepieciešami starptautiskam uzņēmumam. Tā vietā var ieguldīt vietējos specifiskos risinājumos, kas labāk atbilst uzņēmuma vajadzībām. Pētījumi parāda, ka tehnoloģijas pielāgošana noteiktam uzņēmumam var būtiski palielināt tās efektivitāti. Piemēram, veikalu ķēdei, kas fokusējas uz lētākas produkcijas tirdzniecību, nederēs tie paši automatizācijas rīki, kas ekskluzīviem lielveikaliem, kur liela vērtība ir personisks kontakts ar klientu. Šī iemesla dēļ uzņēmumiem ir jāizvērtē savas specifiskās vajadzības un mērķi, lai atrastu piemērotāko risinājumu.

Tehnoloģijas ir nozīmīgs instruments, kas var palīdzēt uzņēmumiem sasniegt jaunas produktivitātes virsotnes un uzlabot konkurētspēju. Taču tehnoloģijas pašas par sevi nav brīnumzāles – to ieviešanai jābūt rūpīgi pārdomātai un jēgpilnai. Uzņēmumiem jākoncentrējas uz skaidru mērķu definēšanu, procesiem un pielāgošanu, lai nodrošinātu, ka tehnoloģijas sniedz vēlamo atdevi. Tikai tad, ja uzņēmumi saprot tehnoloģiju ieviešanas patiesos mērķus un risina noteiktas problēmas, tie var izvairīties no nevajadzīgiem izdevumiem un radīt pievienoto vērtību gan savai organizācijai, gan klientiem.

Komentāri

Pievienot komentāru