Pašmāju kosmētikas zīmols Kivvi spējis savaldzināt ne vienu vien sievieti, šobrīd tas cenšas iegūt arī vīriešu uzmanību.
Pirms dažiem gadiem SIA Kivvi cosmetics sāka ar pieciem zīmola Kivvi produktiem – sejas, acu un roku krēmiem. «Pirmie pieci produkti tika izloloti un izauklēti ilga radīšanas procesa rezultātā,» pirmajās intervijās teica idejas un uzņēmuma līdzīpašniece Agate Kanča. Tagad to klāsts izaudzis līdz trijiem desmitiem, un vēl ir, kur attīstīties, jo sagatavošanā ir nākamās līnijas. Kosmētikas receptūras ir Kivvi uzņēmumā izstrādātas un radītas. Uzņēmuma vadītājai ķīmija ir asinīs – Agates vecāki un vecvecāki bijuši ķīmiķi un biologi. Arī šobrīd uzņēmuma galvenā tehnoloģiju speciāliste ir Agates mamma.
Aug tāpat kā agrāk
Kosmētikas ražošana mūsdienās atšķiras nevis ar būtiski jaunu sastāvdaļu izvēli, bet modernām tehnoloģijām, kā panākt maksimālu efektu. Ir dažādi jaunumi un inovācijas, piemēram, konservantu un emulgatoru jomā, bet pārsvarā visas aktīvās vielas nav mainījušās.
«Kā rozmarīns auga agrāk, tāpat arī tagad aug,» saka Agate. Viņu uzdevums ir savienot dabas spēku ar zinātnes sasniegumiem, lai būtu sasniegts optimāls līdzsvars.
«Pareizi sabalansētas proporcijas ir lielākā māksla,» viņa uzsver. Arī mūsdienu iepakojums ļauj neizmantot ķīmiskus konservēšanas līdzekļus; ja nebūtu šāda iepakojuma, derīguma termiņš būtu daudz īsāks.
Nereti dabiskā kosmētika ož «pēc aptiekas», bet Kivvi viss smaržo (un garšo) pēc ziediem, augļiem un ogām. Agate apliecina, ka nekāda nelaime nenotiks, ja «marmelādi» uzsmērēs ne tikai uz ādas, bet uz mēles – viss ir dabīgs un nekaitīgs (DB eksperimenta rezultāts – tiešām arī pēc garšas patīkams krēms), garšīgi ir arī kosmētikas līdzekļu nosaukumi – «ķermeņa marmelāde», toniki un sezonas jaunums un ražotāju lepnums – attīrošais «kokteilis» – pieci vienā.
Pēc pārdošanas statistikas, pirmajā piecniekā ietilpst – 24 h krēms dažādiem ādas tipiem dienai, naktij – tātad neaizņem daudz vietas plauktā, ir lietojams dažādos veidos, tālāk glītās «marmelādes», acu krēms un dienas krēms, sejas skrubis. Par ķermeņa desertu kolekciju – želejām un losjoniem – vēl nevarot spriest – tā iznāca tikai pagājušā gada pavasarī, dati vēl nav pilnīgi.
Tāpat pagaidām vēl nevar vērtēt jaunumu – kungu līniju.
Arī pa kadiķim
Eko kosmētikas līnijas kungiem ir samērā reti sastopamas arī Eiropā; Latvijā Kivvi cosmetics ir vienīgais uzņēmums, kurš radījis eko produktu vīriešiem, apgalvo uzņēmēja. Īpašas līnijas izstrāde vīriešiem sākta 2012. gadā, un kopš pagājušā gada rudens tā ir pieejama tirdzniecībā.
«Tas bija ilgi lolots produkts,» saka Agate. «Ar kungiem ir grūti, ir citas ādas prasības,» viņa atzīst, ka nav viegli radīt produktu vīrietim. «Es tev divas burciņas nesmērēšu!» – tā ir standarta vīrieša attieksme pret kosmētikas līdzekļu daudzumu viņa plauktā atšķirībā no sievietēm, kurām ir pat teju divdesmit dažādu burciņu un tūbiņu. Vīrieši ir izteikti divi un vairāk vienā patērētāji – jo mazāk, jo labāk.
Šādu prasību rezultātā ir radīts komplekss skūšanās un sejas krēms, roku krēms, kas no sieviešu krēmiem atšķiras ar blīvumu, un apvienota dušas želeja – matu šampūns. Tādas esot bijušas Latvijā un ārzemēs aptaujāto Kivvi klientu prasības. «Eko kosmētikas vīriešu līnija ir izteikts nišas produkts, tomēr mēs saskatām tajā lielu potenciālu, jo, veicot aptaujas gan mūsu sadarbības partneru, gan klientu vidū, secinājām, ka interese un pieprasījums ir vērā ņemami. Mūsuprāt, moderns vīrietis, kurš domā par sevi un savu veselību, izvēlas produktus, kas ir dabīgi un īpaši piemēroti vīrieša ādas un matu struktūrai,» saka Agate, vērtējot šo virzienu kā augošu nišu eko kosmētikas nozarē. Vēl pāragri spriest, vai jaunie produkti iemantos noturīgu pieprasījumu – kungi ir pieraduši pie saviem klasiskajiem līdzšinējiem zīmoliem – ir jānopērk, jāizlieto un jāsaprot, kas un kā.
Produkta pieprasījumu varēs novērtēt ap Jāņiem, kad būs izlietoti pirmie nopirktie, bet šobrīd produkta izplatītāji pieprasa vērā ņemamu skaitu roku krēmu, tātad tiek tirgots.
Iekaro pasauli
«Esam izauguši par pilnvērtīgu eksportējošu uzņēmumu, labi startējām pagājušajā gadā Nirnbergas Biofach/Vivaness – lielākajā starptautiskajā bioloģiskās produkcijas un eko kosmētikas izstādē. Ar «kungiem un kokteili» šogad atkal braucam uz Nirnbergu. Esam bariņš eko kosmētikas pārstāvju – hidrolātu ražotāji, Madara, mēs un vēl daži uzņēmumi, tostarp mūsu izejvielu ražotājs L.Ē.V. ekstraktu rūpnīca – latviešiem ir labi uzņēmumi un pieejamas izejvielas, tā ir mūsu bagātība,» Agate novērtē un uzslavē arī citus Latvijas uzņēmumus.
Šobrīd Kivvi pazīst un lieto tuvākajās kaimiņvalstīs – Lietuvā, Igaunijā, Polijā, Čehijā, Slovākijā, Baltijas jūras otrā krastā Zviedrijā, kur produkcijas izplatītāji ir tur dzīvojošie latvieši, arī visai eksotiskā vietā Baltijas jūrā – Ālandu salās, tāpat produkcijas piekritēji ir Eiropas dienvidos Spānijā un dizaina mekā Itālijā, kur tiek novērtēts ne tikai produkts, bet regulāri saņemti komplimenti par noformējumu, pēc gada sadarbības klients Vācijā kļuvis par pārstāvi, produkciju novērtē arī Bulgārijā un Rumānijā. Kivvi ir pārstāvēts arī Āzijā.
«Pamazām iespiežamies – pirmais darījums bija Singapūrā. Notiek ilgstošas sarunas ar Dienvidkorejas un Japānas pārstāvjiem. Tas nav ātrs process,» saka Agate.
Pašlaik eksporta tirgū tiek realizēti 60% no uzņēmuma saražotās produkcijas, 40% paliek pašmāju tirgū.