Šogad vasara Latvijā iesākusies ar vēsiem laikapstākļiem, tomēr saldējuma ražotāji ir optimistiski, tostarp meklējot arī jaunus eksporta ceļus
Jau pirms pāris gadiem Latvijā saražotā saldējuma eksports bija noķēris valstī ievestā saldējuma apjomus, liecina oficiālie statistikas dati.
Pašmāju patērētāji biežāk izvēlas tepat Latvijā ražoto auksto kārumu, no vietējām izejvielām, tai pat laikā paralēli jau klasiskajām vērtībām pieprasa arī inovatīvus un nebijušus produktus. Tomēr, lai saldējuma ražotāji spētu strādāt, visu darbību nevar balstīt uz Latvijas tirgu, līdz ar to jau vairākus gadus lielie ražotāji cenšas iekarot jaunus eksporta tirgus, un Latvijas saldējums tiek novērtēts arī citās valstīs. Lai gan šis aukstais našķis tiek uzskatīts par sezonālu produktu, tomēr tas tiek ēsts visu gadu, mainās tikai apjomi un tilpumi.
Līdz šim vairāk nekā puse no SIA Saltums 2 (ražo Zemnieku saldējumu) saražotās produkcijas tika eksportēta, bet šobrīd dažādu iemeslu dēļ eksporta apjomi ir samazinājušies. Visvairāk produkcijas, pēc valdes priekšsēdētāja Jāņa Trokša teiktā, tiek sūtīts uz pārējām Baltijas valstīm – Lietuvu un Igauniju, kā arī uz Vāciju. Pāris paletes eksperimenta kārtā nosūtītas arī uz ASV. Uzņēmuma produkcija tiek eksportēta arī uz tādām valstīm kā Anglija un Spānija. Tomēr kompānija nepārtraukti strādā arī pie tā, lai atrastu aizvien jaunus noieta tirgus.
Arī AS Druva Food valdes priekšsēdētājs Aldis Ošenieks norāda, ka aptuveni 30% no uzņēmumā saražotās produkcijas nonāk citās valstīs, piemēram, Lietuvā, Igaunijā, Anglijā. Jautāts, kāda produkcija tiek eksportēta, viņš atzīmē, ka tā ir produkcija, kas paredzēta HoReCa segmentam (ēdināšanas biznesam), kā arī saldējums vafeļu glāzītēs. Arī J. Trokšs norāda, ka citās valstīs iecienīts ir tieši saldējums vafeļu glāzītēs, jo, piemēram, Vācijā tāds netiek ražots.
«Pēdējos gados attīstījām eksportu uz Skandināvijas valstīm, Dāniju un Norvēģiju, tāpat - uz Lietuvu un Krieviju. Saražotā saldējuma apjoma pieaugums 6% būtībā arī ir uzņēmuma saldējuma eksporta apjoms. Ejošākie produkti eksporta tirgos ir Ekselence, Krievijā īpaši iecienīta ir Ekselence ar balzamu, skandināviem garšo Nu Smoothie, un arī Rumānijā, kas ir jauns noieta kanāls, ir iecienīts saldējums Ekselence. Transportēšanas laikā temperatūra tiek saglabāta tāda pati kā noliktavā, un tie ir aptuveni mīnus 20 grādi,» stāsta Latvijas lielākā saldējuma ražotāja Food Union saldējuma zīmola vadītāja Sandra Usačeva. Food Union joprojām pakāpeniski mēģina iekarot arī Ķīnas tirgu. DB jau ziņoja, ka pirms dažiem gadiem šis uzņēmums eksperimentālā kārtā startēja ar savu produkciju Ķīnā. Tie bija nelieli apjomi Latvijā ražotā saldējuma. Eksports uz šo lielvalsti notiek joprojām.
Plašāk lasiet rakstā Ar saldējumu mielojas visu gadu trešdienas, 5. jūlija, laikrakstā Dienas Bizness!