Pārtikas koncerna "Food Union" apgrozījums eksporta tirgos pērn bija 45 miljoni eiro, kas veido gandrīz 30% no uzņēmuma kopējā apgrozījuma, informē uzņēmumā.
"Food Union" 2023.gadā atradis jaunus eksporta tirgus un attīstījis esošos.
"Food Union" vadītājs Latvijā un Eiropā Artūrs Čirjevskis norāda, ka līdz ar ierobežotu vietējā tirgus izaugsmi viens no uzņēmuma centrālajiem uzdevumiem ir audzēt eksporta līmeni un kompetenci citos tirgos, kā arī prasmi izstrādāt ārvalstu klientu vēlmēm pielāgotu produktu un spēju vienoties ar lieliem un spēcīgiem mazumtirdzniecības tirgus dalībniekiem.
Iepriekš uzņēmuma fokuss bija vērsts primāri uz saldējuma kategorijām eksportā, bet pērn novērots tirgus pieprasījums pēc augstas pievienotās vērtības piena uzkodām. Pateicoties pieaugošajam pieprasījumam pēc veselīgas pārtikas un proteīnā bāzētiem našķiem, uzņēmums pērn novērojis paaugstinātu jaunu tirgu interesi pēc biezpiena sieriņiem.
Pieci lielākie "Food Union" eksporta tirgi 2023.gadā bija Igaunija, Ukraina, Lietuva, Azerbaidžāna un Polija. Kopumā "Food Union" no Latvijas eksportē produktus uz 25 valstīm visā pasaulē, un pēdējo divu gadu laikā katru gadu tiek atklāti divi līdz četri jauni izaugsmes eksporta tirgi. Koncerns šogad plāno turpināt izplatību eksporta tirgos ar augstas pievienotās vērtības produktiem, kā arī turpināt industriālā piena pulvera tirdzniecību uzņēmumu grupā un ārpus tās.
Zīmola "Kārums" biezpiena sieriņa eksports pērn lielāko izaugsmi piedzīvojis Norvēģijā un Uzbekistānā, kurās eksports sākts tikai 2022.gadā. 2023.gadā pastiprināta un attīstīta sadarbība Nīderlandē, savukārt ASV, Izraēlā un Norvēģijā pērn paplašināts "Kārums" sieriņu klāsts. Tāpat pagājušajā gadā "Kāruma" sieriņu eksports sākts uz Rumāniju un Bulgāriju.
Lielāko izaugsmi no esošajiem tirgiem pērn piedzīvojusi Ukraina, kur eksporta apjoms teju dubultojies - no pieciem miljoniem eiro 2022.gadā līdz desmit miljoniem eiro 2023.gadā, pateicoties Latvijā ražota krēmsiera distribūcijas paplašināšanai ar vairākiem klientiem. Tāpat būtisku izaugsmi piedzīvojuši arī jaunie eksporta tirgi - Kazahstānā, Grieķijā un Polijā, kur 2023.gadā sākts krēmsiera eksports. Kazahstānas eksports viena gada laikā sasniedzis gandrīz vienu miljonu eiro.
"Food Union" koncerna apgrozījums 2023.gadā palielinājies par 12% un bija 150,2 miljoni eiro, savukārt koncerna zaudējumi samazinājās 4,2 reizes līdz vienam miljonam eiro.
Uzņēmumu grupā ir Latvijas "Valmieras piens" un "Rīgas piena kombināts", kas 2020.gada februārī pievienoja "Rīgas piensaimnieku", tāpat grupā ir saldējuma ražotājs Igaunijā "Premia", saldējuma ražotājs Dānijā "Premier Is" un saldējuma izplatītājs "Hjem Is", saldējuma ražotājs Norvēģijā "Isbjrn Is", saldējuma ražotājs Rumānijā "Alpin57Lux"."Food Union" ir arī divas piena produktu un bērnu pārtikas ražotnes Ķīnā.