It kā spēle, bet nav spēle – Agnese Aljēna izstrādājusi Biznesa rūnas, kas palīdz rosināt domāšanas procesu par biznesu trijās dimensijās
Agnese desmit gadu nostrādāja bankā, vadīja pārdošanas attīstības nodaļu un paralēli mācījās maģistratūrā. «Viss bija vienkārši – izlasi nodaļu grāmatā, aizej uz darbu un pārliecinies, ka viss tā arī pēc labākās prakses darbojas,» viņa atceras.
Agnese paralēli darbam fotografēja un, kad piedzima pirmais bērniņš, neatgriezās darbā, bet pievērsās fotografēšanai, atvēra savu studiju un saprata, ka radošajā biznesā ir gadījumi, kad viss nenotiek kā grāmatās aprakstīts. Viņa nopirka vairākas grāmatas, bet daudz kam tajās nepiekrita. Kad piedzima otrs bērns, viņa iestājās apvienotajā Banku augstskolas, Rīgas Starptautiskās ekonomikas un biznesa administrācijas augstskolas un Ventspils augstskolas doktorantūras programmā, lai šai tēmai pievērsos tuvāk. Šobrīd viņa pēta biznesu mākslā un vada apmācības.
«Runājot ar radošiem cilvēkiem, ir skaidrs, ka viņiem ndarbojas tie paši likumi, kas lielos uzņēmumus. Tradicionālās metodes viņiem neder. Neesmu sastapusi nevienu māk- slinieku, kurš ir uzrakstījis biznesa plānu, taču shēmu, sistēmu, kā domāt, gan viņiem vajadzētu,» stāsta Agnese. Viņa domāja par to, kā biznesa modeli parādīt un padarīt cilvēkiem saprotamāku. Ir augstas teorijas, bet tās bieži vien paliek akadēmisko publikāciju līmenī, jo reti kurš tās spēj iztulkot uzņēmējiem saprotami un «gatavas valkāšanai». Vienas lapas biznesa plāns jeb kanva esot viens no retajiem, kas ir izgājis tautās.
Doktora darbs
Domājot par to, kā biznesa likumus un modeļus piemērot radošu cilvēku biznesam, viņa nonāca pie atziņas, ka lielākā daļa biznesa modeļu ir divās dimensijās. «Manuprāt, bizness ir tik sarežģīts, ka to nevar ielikt divās dimensijās. Tas ir par maz. Es to iedomājos kā kubu, trīs dimensijas – viss par un ap cilvēkiem (radītājs, iesaistītie, sabiedrība, sekotāji, maksātāji utt.), materiālā puse (produkts, pakalpojums, kanāli utt.) un nemateriālā dimensija (vērtības, emocionālā pieredze, laiks utt.). Tā radās Biznesa rūnas. Tā it kā ir spēle, bet vienlaikus arī nav. Tas ir nopietns domāšanas rīks uzņēmējiem,» saka Agnese.
Biznesa rūnas ir Agneses doktora darba teorētiskā daļa. Šobrīd viņa gaida, kad darbs tiks nopublicēts Dānijas VIA University College akadēmisko rakstu kopumā, grāmatā. Tas būs speciālizlaidums, kas veltīts jaunām biznesa mācīšanas metodēm.
«Tas dos man stingrāku aizmuguri. 40 gadu neviens citādi nav darījis, kā rakstījis biznesa plānu. Biznesa rūnas ir alternatīva. Lai ietu uz banku, tās droši vien nederēs, bet domāšanas procesam gan,» viņa saka. Savukārt doktora darba praktiskā daļa būs intervijas ar māksliniekiem, kuri izmantos Biznesa rūnas.
Grib, lai spēlē
«Man, protams, ir lieli plāni, Biznesa rūnām ir jāiekaro pasaule,» smaidot teic Agnese. Pārdošanā spēle ir kopš pagājušā gada novembra, un līdzšinējie novērojumi liecina, ka cilvēkiem tā patīk. Piemēram, uz Ziemassvētkiem tā bija populāra biznesa dāvana. «Ir forši, ka kāds nopērk Biznesa rūnas, jo tas ļauj tālāk attīstīties un varbūt radīt kādu jaunu produktu, bet man gribas, lai cilvēki ne tikai nopērk, bet arī spēlē un domā par biznesu. Tāpēc iepakojumā ir arī maisiņš, lai rūnas var iebāzt kabatā, ja negribas ņemt līdzi visu kastīti,» saka Agnese. Šobrīd viņa Biznesa rūnas izgatavo mazās porcijās, lai gadījumā, ja vēl nepieciešams kaut ko mainīt vai papildināt, tas būtu iespējams.
Agnese vada arī Biznesa rūnu spēlēšanu grupās mākslas izglītības centrā Trīs krāsas. «Ilgtermiņā gribu attīstīt Biznesa rūnu komūnu, kas regulāri tiekas un tās spēlē, tā palīdzot cilvēkiem ar savu biznesu regulāri domāt un uzturēt formā šo dzīves jomu,» viņa stāsta. Viņas skatījumā būtisks ir biznesa fitness, ko rūnas var palīdzēt veikt. Kad sāk biznesu, visi uzraksta plānu un ir skaidrs, ko darīs pēc gada. «Mazie biznesi grēko ar to, ka neuztur sevi formā, tikai neliela daļa uzņēmēju atjauno biznesa plānu,» saka Agnese.
216 kombinācijas
Biznesa rūnu process ir vienkāršs – uzmet kauliņus un skaties, kādi vārdi rakstīti uz tā šķautnēm, un izanalizē tos. Ja ir plānošanas stadija, kad vajag apdomāt visas nianses, var grozīt visus kubiciņus pēc kārtas – kopā iespējamas 216 kombinācijas.
Rūnas ir piktogrammu sistēma, ko lietoja pirms tā alfabēta, ko mēs izmantojam mūsdienās. Katra rūna ietver plašāku simbolisko jēgu nekā viens alfabēta burts, un kopā ar citām rūnām tās veido veselu stāstu. «Tāda ir Biznesa rūnu būtība – var skatīties uz katru atsevišķo elementu un to analizēt, piemēram, savus sekotājus, bet liekot to kontekstā, proti, kādu piedzīvojuma sajūtu vēlies dot saviem sekotājiem, rodas pavisam cits, daudz komplicētāks jautājums,» skaidro Agnese.