Tirdzniecības centru mēneša laikā apmeklē visdažādākie cilvēki, un tas dod daudz materiāla pārdomām par pircējiem, sevi un savu produkciju
Tā pēc mēneša projektā Biznesa eskalators, ko organizē tirdzniecības parks Alfa un laikraksts Dienas Bizness, saka Ilze Apsīte, SIA Ducis Variations īpašniece. Viņa izlēma piedalīties projektā, jo saskatīja to kā iespēju attīstīties.
«Es šo projektu pamanīju jau pagājušajā gadā un uzreiz nodomāju, ka vajadzētu pieteikties. Taču, izlasot noteikumus un apdomājot situāciju, likās, ka neesmu vēl gatava šādam projektam, tāpēc toreiz nepieteicos. Šogad biju priecīga, ieraugot, ka projekts būs atkal, un nolēmu pieteikties. Šī bija forša pieredze. Tāda iespēja! Gandrīz vai nereāli, ka vari izmēģināt, kā būtu, ja tev piederētu veikaliņš,» stāsta I. Apsīte.
Uzņēmuma centrālais produkts ir «Soma kā spēle» vairākās variācijās. Somām ir dažādas detaļas, kas bērniem attīsta prasmes – vēršanu, siešanu, pogāšanu, – un vienlaikus veicina ne vien pirkstu veiklību, bet arī valodas attīstību, uzmanības noturību un patstāvīgu domāšanu. Uzņēmums darbojas trīs gadus un laika gaitā ir papildinājis savu sortimentu, atsaucoties klientu ierosinājumiem.
Maina domas
«Tirdzniecības centrā, kur ir liela cilvēku plūsma un esi pašā centrā, ir ideāli apstākļi. No tā vien gan nevar izsecināt, ka būtu tieši tāpat, ja es izveidotu mazu veikaliņu,» saka I. Apsīte. Arī tirdziņos kāds vienmēr pajautā, vai uzņēmumam ir savs veikaliņš. Agrāk viņai bija doma, ka tādu vajadzētu, bet šī mēneša laikā, domājot par to, I. Apsīte saprata, ka uzņēmums tam vēl nav nobriedis, preču klāstam būtu jābūt plašākam.
Sortimentu būtu nepieciešams paplašināt, piedāvājot daudzveidīgākas preces plašākai auditorijai, piemēram, šobrīd nav preču zīdaiņiem. Vērojot projekta kolēģes Glam Collection, kam ir produkcija šai mērķauditorijai, I. Apsītei kļuva skaidrs, ka vecāki vēlas iegādāties daudzveidīgākas preces pašiem mazākajiem. Tāpat būtu nepieciešama lielāka dažādība cenu ziņā, lai būtu arī lētākas preces, kādām cilvēki vieglāk atver savu maku. «Vērojot apkārtējās publikas domas par produktiem, man ir idejas, ko vajadzētu attīstīt,» saka I. Apsīte.
Uzrunā ieinteresētos
Ducis Variations ir mazs ražotājs bez savas tirdzniecības vietas, tāpēc preces realizē galvenokārt tirdziņos. Salīdzinot pieredzi, piedaloties tirdziņos un realizējot preces tirdzniecības centrā, I. Apsīte teic, ka Ducis Variations nav īsti tirdziņu produkts, ko tur īpaši meklētu. Tāpēc arī tirdziņos uzņēmumam sevi bija jāpierāda, jo īpaši – sākumā. Tirdziņi notiek dažas dienas, bet Biznesa eskalators – veselu mēnesi. Tas ļauj iegūt pamatotāku vērtējumu un redzējumu par pircējiem.
«Tirdzniecības centra apmeklētājs ir diezgan steidzīgs, reti kurš ir gatavs garākai sarunai. Tirdziņā cilvēki plūst, tomēr ir ieinteresēti visu apskatīt, pie katra pieiet un, ja redzētais neinteresē, iet tālāk. To var aptuveni manīt pēc actiņām. Šeit cilvēki ir steidzīgi. Viņi ir atnākuši uz tirdzniecības centru un zina, ko meklē. Ir apmulsums, kā viņus uzrunāt. Konkrētas un skaidras atbildes nav, mēs vērojam un uzrunājam tos, par kuriem šķiet, ka acis ir iedegušās. Uzrunājam tos, kuri izskatās ieinteresēti. Neesam pārlieku aktīvi,» stāsta I. Apsīte.
Projekta eksperti iesaka drošāk uzrunāt garāmgājējus, jo īpaši tos, kuri, ejot garām, «piebremzē» un kuru skatienu izdodas uztvert. I. Apsīte norāda, ka daudzi no tiem, kas palēnina gaitu, dara to tāpēc, ka konkrētajā vietā ir telpas sašaurinājums, viņu skatiens ir «neredzošs». Esot arī tādi, kuri pienāk pie stenda, bet, kad tiek sākta saruna, uzreiz noraidoši atbild, ka tikai skatās. I. Apsīte tādiem cenšas lieki neuzbāzties, vien piedāvā vizītkarti ar kontaktiem. Novērojumi, piedaloties tirdziņos, liecina, ka daļa šo cilvēku vēlāk atgriežas.
Klausās ieteikumos
Ducis Variations preces paredzētas bērniem vecumā no divarpus līdz divpadsmit gadiem. I. Apsītei kā meitas mammai puicisko ir grūtāk intuitīvi saprast, bet, uzklausot klientu ieteikumus, tiek veidoti produkti arī zēniem. «Es vienā personā esmu virzītāja, sagādniece, pārdevēja, dizainere utt., tāpēc, kad ieguldu sevi jaunos produktos, pārdošana tiek iepauzēta. Tāpēc cenšos sabalansēt visas šīs jomas. Pieredze nāk ar laiku,» saka I. Apsīte.
Uzņēmums piedāvā arī produktu komplektu daudzpusīgu prasmju apguves veicināšanai bērnudārzniekiem un bērniem ar īpašām vajadzībām, kurš galvenokārt tiek orientēts uz pirmsskolas izglītības iestādēm. Kopumā lielākā daļa pircēju ir privātpersonas, kas izskaidrojams ar to, ka šajā virzienā uzņēmums strādā cītīgāk. Sākoties mācību gadam, iecerēts aktīvāk kontaktēties ar izglītības iestādēm, piedāvājot attīstīšos produktus. Pamazām jau jāsāk gatavoties Ziemassvētku tirdziņiem.