Galvenais iemesls, kādēļ sociālais tīkls Facebook lielākajai daļai zīmolu nebūs vislabākā mārketinga rīka izvēle un Facebook lapas izveidošana automātiski nenodrošinās cilvēku uzmanīgu klausīšanos kompānijas teiktajā, ir senā patiesība, ka cilvēkus daudz vairāk interesē viņi paši, nevis Tu, forbes.com raksta publicists Robs Esgars (Rob Asgar).
Publicitātes un mārketinga jomā dominē trīs «patiesības», uz kurām savu darbu balsta gan veterāni, gan iesācēji.
1. Ja jūs rīkosiet noslēguma pasākumu, tajā ieradīsies daudz cilvēku, jo visiem patīk ballītes.
2. Ja sarīkosiet preses konferenci, atnāks daudz mediju pārstāvju, jo viņiem tā vajadzētu darīt.
3. Ja izveidosiet Facebook lapu, cilvēki no dažādām pasaules malām klausīsies tajā, kas jums sakāms.
Nav jādomā ļoti ilgi, lai saprastu, ka pirmais punkts nav patiess, forbes.com raksta R. Esgars. Viņš skaidro, ka cilvēki parasti ir gana aizņemti un, rīkojot dažādus pasākumus pārāk bieži un bez būtiska iemesla, uzaicinātie atradīs pieklājīgus aizbildinājumus, lai neierastos.
Tāpat ir arī ar otro punktu – žurnālists ieradīsies preses konferencē «vien gadījumā, ja Elviss ir ieradies pilsētā».
Taču galvenais iemesls, kādēļ neviens no trim punktiem nav pareizs, ir tas, ka cilvēkus vairāk par visu interesē viņi paši.
Pirms salīdzinoši neilga laika cilvēku vēlme pašiem kaut ko vēstīt, nevis klausīties tajā, kas Tev ir sakāms, nebija pārlieku nozīmīga, raksta publicists. Daži izdevēji un publicisti noteica to, kuram tiek piešķirts megafons un ir iespēja uzrunāt plašu auditoriju. Taču pašlaik ikvienam ir iespēja iegūt pašam savu mikrofonu – ar blogu, Facebook, Instagram un citu rīku palīdzību, skaidro R. Esgars.
Facebook ir viena no nozīmīgākajām inovācijām, kas ļauj cilvēkiem kaut ko pavēstīt saviem «klausītājiem», turklāt katram ir kaut kas svarīgs sakāms. Tādējādi nesen radies fenomens ir «Facebook nogurums». Autors skaidro, ka šo fenomenu var salīdzināt ar cilvēku pilnu restorānu, kurā katram ir tik daudz sakāmā, ka gala rezultātā neviens no restorāna apmeklētājiem vairs nedz var kaut ko pavēstīt, nedz sadzirdēt citus.
Pašlaik novērojama tendence ir tāda, ka «teicējiem» jāpieliek arvien lielākas pūles, lai iegūtu «klausītāju» uzmanību. Runātājiem varētu būt tūkstošiem «draugu» un «sekotāju», taču viņu iesaiste ir minimāla.
Mārketingā visiem ir jābūt labiem teicējiem. Taču vislbākie stāsti izdodas tad, ja to izveidošanā nozīmīgi tiek iesaistīti klausītāji.
Tā, piemēram, Burberry izdevās palielināt savus pārdošanas apjomus par 50%, iesaistot pircējus sava stāsta veidošanā. Burberry izveidoja akciju, kuras laikā pircēji tika aicināti nofotografēties kompānijas zīmola mētelī, un vēlāk šīs fotogrāfijas tika publicētas Burberry mājas lapā. Tādējādi uzņēmums pavēra iespēju cilvēkiem runāt, un viņi paši kļuva par stāstniekiem.
Marks Cukerbergs piektdien prezentēja jaunu Facebook dizainu, kurā attēliem, ieskaitot reklāmas, ir lielāks izmērs. A. Esgars uzskata, ka šī prezentācija tikai apliecina, ka kompānija nervozē arvien vairāk izplatītā «Facebook noguruma» dēļ.
Laikam ejot uz priekšu, tādas tehnoloģijas kā Facebook no monologa komunikācijas arvien vairāk pārvērtīsies par dialoga komunikāciju, pārliecināts publicists. «Necentieties dominēt tirgū, meklējiet iespējas sadarboties,» raksta R. Esgars.