Pēdējā gada laikā pasaulē 40 % patērētāju jau ir izmantojuši kādus finanšu pakalpojumus, ko sniedz nebanku finanšu tirgus uzņēmumi, bet vēl divi no desmit cilvēkiem grasās šādus pakalpojumus izmantot jau tuvākajā laikā, liecina jaunākais EY vispasaules pētījums The Relevance Challenge, kas aplūko plaša pakalpojumu klāsta komercbanku nozīmes izmaiņas cilvēku ikdienā.
EY Komercbanku nozīmes pētījums ir lielākā EY līdz šim veiktā aptauja, kurā piedalījušies aptuveni 55 tūkstoši respondentu 32 pasaules valstīs.
Tradicionālās komercbankas pārdzīvo uzticības krīzi – ja 48 % pētījuma respondentu atzīst, ka viņu pamata banka «droši glabā manu naudu», tad tikai 26 % uzskata, ka tradicionālās bankas «man sniedz nesavtīgus padomus». Saskaņā ar pētnieku viedokli tieši šī uzticēšanās krīze paver iespējas nebanku finanšu pakalpojumu sniedzējiem apdraudēt tradicionālo banku sektoru, plaši izmantojot mobilo tehnoloģiju radītās iespējas.
«Pētījums atklāj paradoksu – tikai katrs ceturtais respondents tic, ka komercbanka, kurai ir filiāles, nodrošina patiesi nesavtīgu padomu klienta vajadzībām, savukārt tikai internetā bāzēta finanšu pakalpojumu sniedzēja padoma nesavtīgumam uzticētos 29% klientu. Arī tas ir maz, taču nozīmīgs ir pats fakts, ka tikai internetā bāzētam pakalpojumu sniedzējam uzticas vairāk nekā tradicionālai bankai. Filiāles ir labākais kanāls cilvēciskai saskarsmei un finanšu padomam, taču pētījums parāda, ka cilvēki tam īsti neuzticas,» saka Guntars Krols, EY partneris Baltijā.
«Komercbankas, tostarp Latvijā, nereti labi tiek galā ar finanšu pakalpojumu digitalizāciju un Latvijas bankām ir lieliski mobilie risinājumi, taču uzticēšanās trūkums bankas kā partnera padoma nesavtīgumam var pavērt durvis finanšu tehnoloģiju (fin-tech) uzņēmumu attīstībai. Pētījums rāda, ka tieši uzticēšanās, nevis tehnoloģiju priekšrocības, ir fin-tech uzņēmumu iespēja,» papildina G. Krols.
Tajā pašā laikā EY pētījums arī parāda, ka patērētāji joprojām augstu vērtē komercbankas fizisku klātbūtni – 66 % patērētāju pasaulē uzskata, ka bankai svarīga ir labi attīstīta klātbūtne mobilo tehnoloģiju rīkos, taču 60 % pētījuma respondentu atzīst, ka arī bankas fiziskai klātbūtnei ar filiālēm ir nozīmīga loma.
«Finanšu tehnoloģiju (fin-tech) uzņēmumi šobrīd piesaista daudz uzmanības kā inovāciju ģeneratori, taču mūsu pētījums parāda, ka ir par agru norakstīt tradicionālo banku filiāļu modeli, ja vien to papildina labi tiešsaistes risinājumi. Cilvēki joprojām vēlas bankas un tās speciālistu fizisku pieejamību, kas ir tradicionālā banku sektora būtiska priekšrocība, ja vien izdotos stiprināt vispārēju uzticēšanos banku sektoram,» secina G. Krols.