Steidzoties paziņot par vēsturiski lielāko izmaksājamo OCTA apdrošināšanas atlīdzību 280 000 latu, kompānija ERGO noklusē, ka gandrīz visu naudu saņems avārijā izdzīvojusī zviedriete, vēsta laikraksts Neatkarīgā.
(Papildināts ar Ergo komentāru.)
Savukārt Latvijas pavalstnieki paliekot praktiski tukšā, un mūsu valsts viņiem pat nedomājot palīdzēt. Acīmredzami diskriminējošā attieksme konkrētajā gadījumā esot īstenota ar vienu vienīgu argumentu – avāriju izraisīja alnis, un Latvijā atšķirībā no Zviedrijas obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas (OCTA) polise uz šādiem gadījumiem neattiecas. Tas nekas, ka latvieši ar zviedrieti brauca vienā mašīnā, ka mašīnai bija Latvijas numuri un ka mašīnu bija apdrošinājis latvietis Latvijas apdrošināšanas kompānijā, atzīmē Neatkarīgā.
Pēc traģiskās avārijas pagājušā gada 20. septembrī neatgriezeniski mainījušās triju ģimeņu dzīves. Divi jauni vīrieši Aigars un Ivars no Latvijas bija devušies uz Zviedriju strādāt būvniecībā, nelegāli. Liktenīgajā vakarā viņi kaut kur braukuši kopā ar šo zviedru meiteni – paziņu.
Pie stūres sēdēja Aigars. Piepeši uz nožogotā autobāņa, kur atļautais braukšanas ātrums ir 120 kilometri stundā, izlēcis alnis. Pēc trieciena pa auto buferi dzīvnieks uzlidoja gaisā un uzgāzās uz jumta, notikušo atstāsta medijs.
Aigaram sadursmē tika lauzts sprands. Arī blakussēdētāja – zviedru meitene - kļuvusi par invalīdi – viņai esot smadzeņu darbības problēmas. Mašīnas īpašnieks Ivars avārijas brīdī sēdēja aizmugurē, un viņam trieciens pret aļņa ķermeņa iemīcīto jumtu bija nāvējošs – asinsizplūdums smadzenēs. Tā pēc Zviedrijas policijas rakstītā protokola notikušo restaurējusi Ivara atraitne Oksana Backāne. Kopā ar trīs gadus veco meitiņu viņa pašlaik mīt Preiļos – dzīvoklī, kas tika nopirkts par Ivara nopelnīto naudu pavisam īsi pirms viņa nāves. Bet tagad, izņemot šo dzīvokli, abām nekā vairs nav – ne vīra un tēta, ne ienākumu, ne darba, ne mašīnas. Pašvaldība pat atteikusies piešķirt maznodrošinātā statusu, jo oficiāli ģimene te dzīvo tikai mēnesi, tātad vēl četri mēneši jāgaida. Aizgājusi uz darba biržu, bet tur piemērotu vakanču nav, raksta laikraksts.
Otrai traģiskajā avārijā cietušajai ģimenei maznodrošinātās statuss nupat atņemts. Pat trešā ģimenē barojamā mute – viņu divgadīgais bērns – nebija pietiekams arguments pašvaldības vērtējumā. Izredzes uz apdrošināšanas saņemšanu viņiem esot vēl mazākas, jo Aigars sēdēja pie stūres un apdrošināšanas ekspertiem labpatīk traktēt, ka notikušajā ir vainīgs šoferis.
No apdrošinātāja skaidrojuma izrietot, ka ceturtdaļmiljons latu tiek atvēlēts zviedrietei un bojāgājušā Ivara ģimenei.
Taču vienīgā nauda, kas Oksanai līdz šim apsolīta un arī ar piebildi, ka viņai «paveicies» ar aļņa pilsonību, ir kompensācija par vīra mirstīgo atlieku transportēšanu uz dzimteni un bērēm. Kopā 1600 lati no ceturtdaļmiljona. Vakar viņa uzzinājusi, ka varbūt tomēr vēl varēs pretendēt uz pabalstu meitai.
Apdrošinātājs ERGO publiski esot paziņojis, ka kompensācija šai lietā tiks maksāta saskaņā ar Zviedrijas likumdošanu, taču noklusējis, ka tā pamatā attieksies uz zviedrieti. Bet uz latviešiem tiek attiecināta Latvijas likumdošana, kas paredz pirkt apdrošināšanas polisi, bet pretī nedabūt nekā, uzsver Neatkarīgā. Viena ģimene, kurā tēvs zaudējis darbaspējas, otrā – meitiņa augs bez tēva, bet visi, kam par to vajadzētu raizēties, noplāta rokas: Satiksmes ministrija, Finanšu ministrija, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs: visi atsaucas uz OCTA likuma 3. panta 1. daļu, bet nevērtē, cik tas ir taisnīgi, skaidro laikraksts.
Uzņēmuma komentārs: Ivars Vismanis, ERGO Transportlīdzekļu, CTA un personu apdrošināšanas departamenta direktors
«Publicētajā rakstā ir ietverta maldinoša informācija, ka OCTA apdrošināšanas atlīdzība tiek izmaksāta saskaņā ar ceļu satiksmes negadījumā cietušo tautību. Uz visiem ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem darbojas vienas un tās pašas likuma normas, kas nav atkarīgas no tautības, bet gan balstītas uz tās valsts likumiem, kurā notika negadījums.
OCTA apdrošināšana pēc būtības ir civiltiesiskās atbildības apdrošināšana (cietušie prasa no vainīgā), līdz ar to tā neatlīdzina zaudējumus negadījuma izraisītājam, bet gan visiem ceļu satiksmes negadījumā cietušajiem, kā arī valstij, kurā notika negadījums, pašvaldībai, negadījumā iesaistītajiem dienestiem, slimnīcām u.tml. To paredz likums. Ja valstīs nebūtu šādas vienotas OCTA sistēmas, tad par zaudējumu piedziņu vērstos pie negadījuma izraisītāja civiltiesiskā kārtā. Jāuzsver, ka OCTA polise pasargā ceļu satiksmes negadījuma izraisītāju no šādu izmaksu atlīdzināšanas no personīgajiem līdzekļiem.
Šī ceļu satiksmes negadījuma rezultātā patiešām lielāko daļu veido zaudējumu atlīdzības par izdzīvojušo cietušo sievieti, bet tas nenozīmē, ka šo summu saņems tieši viņa. Ārvalstīs ir dārgākas ārstēšanās izmaksas, bet apdrošinātājs sedz izmaksas arī slimnīcai un neatliekamajai palīdzībai par ārstēšanu, transportēšanu u.tml. Tāpat šai sievietei tiek atlīdzināti negūtie ieņēmumi par darba nespēju, kas šajā gadījumā, ņemot vērā algas apmērus un valsts pabalstus Zviedrijā, ir daudz lielākas izmaksas.
Ja ceļu satiksmes negadījuma rezultātā kāds no cietušajiem ir miris, saskaņā ar likumu apdrošinātājs atlīdzina izmaksas par neatliekamo palīdzību, repatriēšanu, bet viņa ģimenei - bēru izdevumus, pabalstus bez apgādnieka palikušajiem bērniem, kā arī nemateriālos zaudējumus par tuvinieka nāvi. Jāņem vērā, ka ir svarīgi, lai par cietušo, kas ceļu satiksmes negadījuma rezultātā gājis bojā, iepriekš noteiktā laika periodā būtu oficiāli veiktas sociālās iemaksas. Tās ļautu viņa ģimenei saņemt no valsts un pašvaldības sociālos pabalstus, kas paredzēti ģimenes apgādnieka zaudējuma gadījumā.»