Pandēmijai ievelkoties, saguris arī Eiropas auto tirgus. Šī nozare tradicionāli ir ļoti cikliska un spēkrata iegāde, kā visai liels pirkums, pieprasa zināmu skaidrību par nākotni. Šai skaidrībai izpaliekot, šādi pirkumi tiek atlikti. Katrā ziņā pieejamie dati liecina, ka vecajā kontinentā auto tirgus vasaras otrajā pusē sācis virzīties grāvja virzienā.
Jaunu automašīnu reģistrācija augustā salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pērn Eiropas Savienībā (ES) sarukusi par 19%, liecina Eiropas Automobiļu ražotāju asociācijas (ACEA) apkopotā informācija. Auto tirgum ļoti neveiksmīgs bijis arī jūlijs, kad jaunu spēkratu reģistrācija sarukusi par 24%. Pagaidām gan visa šā gada skatījumā auto tirgus uz priekšu brauc ar plusa zīmi. Proti, janvāra-augusta (ieskaitot) periodā ES jaunu auto reģistrācija ir pieaugusi par 11,2%.
Čipu trūkums
Tiek izcelts, ka spēkratu ražošanai sprunguļus spieķos iemetušas globālās piegāžu problēmas. Piemēram, Eiropas autoražotājiem ir lielas grūtības vajadzīgajā apmērā iegūt pusvadītājus. Piemēram, tai pašai auto parka nomaiņai, kas pamatā paredz atteikšanos no spēkratiem ar iekšdedzes dzinēju par labu elektroauto, vajadzēs ļoti daudz pusvadītāju.
Faktiski spēkratu bateriju un to uzlādes sistēmu uzbūvēšanai nepieciešami čipi. Tāpat arī pašos auto tie nākotnē būs arvien vairāk, jo aktīvi notiek mēģinājumi automašīnu nozarē ienest mākslīgo intelektu, piemēram, automatizēt pašu braukšanu. Pirms laiciņa IHS Markit analītiķi prognozējuši, ka pusvadītāju pieejamības krīzes rezultātā radīto auto apmērs var būt par 7,1 miljonu mazāks, nekā tas būtu gadījumā, ja šādas detaļas spēkratu ražotājiem tomēr būtu pieejamas.
Tāpat arī Volkswagen, Daimler un BMW vadītāji runājuši par situāciju, kad pusvadītāju trūkums un piegāžu problēmas var ievilkties dziļi nākamajā gadā (kopumā ir pazīmes, ka šādi iztrūkumi var negatīvi ietekmēt arī visu kopējo ekonomikas izaugsmi). “Čipu trūkums radījis tādu situāciju, kad pieprasījums, kas patiesībā ir augsts, netiek apmierināts. Trieciens smagāks ir bijis auto ar tradicionālajiem iekšdedzes dzinējiem. Tikmēr hibrīdauto un elektroauto bums turpinās,” šā brīža situāciju raksturojuši, piemēram, EY pārstāvji.
Mums pat audzis
Protams, tirgus situācija pamatā atšķirīgajās Eiropas valstīs nebūt nav vienāda. Lielākajos tirgos gan tendence ir visai viennozīmīga – Vācijā augustā gada skatījumā jaunu auto reģistrācija sarukusi par 23%, Francijā – par 15%, Itālijā – par 27,3% un Spānijā – par 28,9%. Milzīgs tirgus ir arī Apvienotā Karaliste, kur spēkratu reģistrācija saplakusi par 22%.
ACEA dati apkopoti arī par Baltiju. Izņēmums uz vispārējo mīnusu vētras fona bijusi tieši Latvija, kur augustā gada skatījumā auto reģistrācija pieaugusi par 14,3%. Savukārt Igaunijā tie ir bijuši plus 3%.
Tikmēr Lietuvā jaunu auto reģistrācija augustā gada skatījumā nogāzusies par 30,2%.Latvijā arī šā gada astoņos mēnešos kopā jaunu auto reģistrācija, ja salīdzina ar attiecīgo posmu pērn, pieaugusi par 14,5%. Igaunijas gadījumā tie ir 33% un Lietuvas – 2,9%. Tādējādi bilde ir visai atšķirīga. Savukārt Vācijā šogad līdz augustam (ieskaitot) auto tirgus audzis par 2,5%. Šajā ziņā ļoti strauja izaugsme bijusi vērojama Grieķijā (par 41,9%), Horvātijā (par 36,7%) un Itālijā (par 30,9%).
Var salīdzināt arī dažādu autoražotāju sniegumu. Eiropas tirgū spēcīgākais spēlētājs tradicionāli ir Volkswagen grupa ar 26,5% šī tirgus daļu gada astoņos mēnešos. Gada laikā šī autoražotāja tirgus daļa pieaugusi par 0,3 procentpunktiem. Tālāk ar 22,3% tirgus daļu seko Stellantis, kas izveidojies, apvienojoties Francijas autoražotājam PSA grupai un Itālijas/ASV autoražotājam Fiat Chrysler Automobiles.
Pēc tam ar 9,9% tirgus daļu nāk Renault grupa (gada laikā šīm autoražotājam tirgus daļa samazinājusies par 1,6 procentpunktiem) un ar 8% - Hyundai grupa. Savukārt BMW grupa šogad kontrolējusi 6,8% tirgus un Toyota grupa – 6,4% tirgus.
Kopumā Volkswagen grupas spēkrati eiropiešiem šogad patikuši tīri labi – to reģistrācija astoņos mēnešos palielinājusies par 12,7%. Augustā gan jaunu Volkswagen reģistrācija ir sarukusi par teju 16%. Stellantis auto reģistrācija šogad savukārt augusi par 14,4%, bet Renault Group tā ir sarukusi par 4,4%. Daudzi vecajā kontinentā steiguši pirkt auto no Hyundai un Toyota rūpnīcām – to reģistrācija augusi par 26,1% (abiem). Savukārt BMW reģistrācija palielinājusies par 15%, bet Daimler – vien par 0,6%, liecina ACEA dati.