Divu gadu laikā auto industrija paspējusi izdzīvoties pa diviem grāvjiem: vispirms – nevar tirgot un nav pircēju, kam seko liels pieprasījums pēc auto no pircējiem, bet nav preces, ko tirgot, jaunu auto cenas turpina pieaugt, piegāžu termiņi izstiepjas 6–8 mēnešu garumā, mazlietoto auto cenas pieaugušas par 25–30%, turklāt šādi nepieredzētie procesi turpināsies arī 2022. gadā.
To intervijā Dienas Biznesam stāsta Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs. Viņaprāt, Latvijai ir vajadzīga situācijai atbilstoša ilgtermiņa transporta politika, kura veicinātu Rīgas un apkaimes iedzīvotājus pārsēsties no iekšdedzes uz elektroauto, bet laukos – uz iekšdedzes dzinēju auto ar mazu CO2 izmešu apmēru, tādējādi sasniedzot ES mērķus.
Fragments no intervijas
Kāds bija 2021. gads automašīnu tirdzniecībā?
Lai labāk izprastu 2021. gadu, ir jāatkāpjas uz 2020. gadu, kurš bija šokējošs visai auto industrijai, jo globāli vienlaikus lejā gāzās pilnīgi visi tirgi, kas nekad iepriekš nebija pieredzēts. Latvija arī nebija izņēmums no šīs globālās tendences, jo tikai viena mēneša (kad atnāca Covid-19) laikā auto tirdzniecība saruka par 50–60%. Valdība nolēma, ka pandēmijas izplatības ierobežošanai jaunu auto pircēji nedrīkst apmeklēt autosalonus. Un vēl to visu pavadīja neziņa par nākotni, tāpēc arī tika atlikti iepriekš nospraustie lēmumi par autoparku atjaunošanu.
Būtiski cieta korporatīvo darījumu segments, arī valsts un pašvaldību iepirkumi, tāpat nomas auto segments. Proti, auto nomas bizness būtībā teju vai izgaisa, jo tas lielākoties dzīvoja no ārvalstu klientiem, bet to viesošanās Latvijā tobrīd bija tikpat kā neiespējama. Pērn marta nogalē – aprīļa sākumā neviena ārvalstu tūrista Latvijā vairs nebija, un neviens nevarēja ne ielidot, nedz arī aizlidot no Latvijas. Taču pavasaris bija laiks, kad parasti auto nomas pakalpojumu kompānijām auto dīleri piegādāja auto, jo visos iepriekšējos gados pavasaris bija sava veida pieprasījuma pieauguma brīdis tieši auto nomas segmentā. Visa minētā rezultātā momentā saruka visi jaunu auto pārdošanas apjomi.
Protams, autodīleriem bija nekavējoties jāpielāgojas jaunajiem apstākļiem. To, ka autosalonu vadītāji spēja strauji mainīties un pielāgoties jaunajiem apstākļiem, pierāda kaut vai fakts, ka 2020. gadu ar zaudējumiem noslēdza tikai daži, bet visi pārējie izbrauca pa nullēm vai arī ar minimālu, bet tomēr peļņu.
Vienlaikus nekāda tauku uzkrāšana 2020. gadā nenotika, jo tāds process vienkārši nebija iespējams. Radās sajūta, ka auto tirgotāji notrauca putekļus no dižķibeles (2008.–2010.) pierakstu kladēm un atrada piezīmes ar vajadzīgajām formulām, un ķērās pie to īstenošanas – samazināja darbinieku skaitu un izmaksas. Rezultātā lielu zaudējumu akumulācija gāja secen auto tirdzniecības sfērai. Protams, bija arī tādi auto tirgotāji, kuri bankrotēja, taču tā nebija masveidīga parādība. 2020. gadā auto tirgotāji iemācījās attālināti ne tikai tirgot auto, bet arī digitāli risināt citus jautājumus, kas saistīti ar servisa apkalpošanu.
Vienlaikus sarūkot auto pārdošanas apjomiem, uzkrājās nepārdoto jauno auto noliktavu krājumi, kas radīja galvassāpes tirgotājiem, taču 2021. gada situācijā, kad pieprasījums pēc jauna auto būtiski pārsniedz piedāvājumu, lielākie ieguvēji bija tie, kuri šos tobrīd noliktavā esošos auto neizpārdeva. Tie, kuri pērn tomēr spēja atbrīvoties no krājumiem noliktavās, šogad īsti laimīgi nebija.
Visu interviju lasiet 28.decembra žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!