Ēnu ekonomika autoservisu sektorā sasniedz gandrīz 200 miljonus eiro gadā, informē Auto asociācijas pārstāvji, atsaucoties uz asociācijas veikto pētījumu.
Valsts budžetam 2022.gadā secen ir gājuši 135 miljoni eiro kā pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi un 58 miljoni eiro kā iedzīvotāju ienākumu nodokļa un sociālās apdrošināšanas iemaksu ieņēmumi, liecina pētījums.
Salīdzinot ar 2020.gada pētījuma rezultātiem, ēnu ekonomika sektorā ir vēl kāpusi par 25%.
“Valsts budžeta ieņēmumu samazinājums autoservisu sektorā par teju 200 miljoniem eiro ir tikai viena problēma no ēnu ekonomikas īpatsvara. Būtiski ņemt vērā, ka beigās no šī cieš gan paši darbinieki, par kuriem netiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas, gan patērētāji, kuri saņemot nekvalitatīvu pakalpojumu nevar aizsargāt savas tiesiskās intereses, gan konkurenti, kuri cenšas attīstīt godīgu biznesu” norāda biedrības Auto asociācija valdes priekšsēdētājs Andris Kulbergs.
Ja par darbiniekiem, kas strādā “pelēkajā tirgū”, netiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, tas nozīmē, ka viņiem nav arī sociālās aizsardzības. Tas ietekmē gan pieeju valsts nodrošinātiem pabalstiem, gan pensijas apmēru vecumdienās. Turklāt, ja oficiāli darbiniekam izmaksā tikai minimālo algu, pārējo izsniedzot aploksnē, tad kļūst neiespējami arī saņemt kredītu sava mājokļa iegādei.
Tāpat, izmantojot “pelēkajā zonā” esošo servisu pakalpojumus, neaizsargātā pozīcijā atrodas patērētājs. Ja nav maksājuma dokumentu, tad nav arī aizsardzības pret patērētāju tiesību pārkāpumiem. Ja saņemtais pakalpojums nav kvalitatīvs, tad atgūt naudu par to nav iespējams, jo, lai vērstos Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai tiesā ir nepieciešami dokumenti, kas apliecina, par ko tad ir samaksāts. Tas nozīmē, ka patērētājus var apkrāpt bez jebkādām sekām.
Turklāt grēko arī apdrošinātāji, kuri savu sadarbības autoservisu sarakstā iekļauj servisus, kas strādā “ēnu tirgū”. Apdrošinātāji dažkārt izvēlas lētākos pakalpojuma sniedzējus, neinteresējoties par to, vai tie veic legālu darbību. Arī šeit cieš patērētājs, jo nav garantijas, ka apdrošinātāja apmaksātais automašīnas remonts būs veikts kvalitatīvi.
“Autoservisi Latvijā darbojas divās dažādās realitātēs. Tie, kas mēģina strādāt godprātīgi un tie, kas darbojas “ārpus likuma”. Gadiem eksistējošs līdz pat 90% ēnu ekonomikas apmērs autoservisu sektorā ir pilnībā izkropļojis konkurenci, kā rezultātā uzņēmumi nespēj attīstīties, tirgu ir pametuši praktiski visi servisa tīklu uzņēmumi un jauni nerodas, jo strādāt godīgi praktiski nav iespējams. Lai atrisinātu šo milzīgo problēmu, nepietiek tikai ar servisu sodīšanu, bet jābūt efektīvam valsts risinājumam, kas ļautu celt konkurētspēju godīgajiem autoservisiem” norāda A. Kulbergs.
Auto asociācijas ieskatā risinājums ir brīvprātīgas sertificēšanas sistēmas ieviešana autoservisiem, kurai pateicoties valstī tiktu izstrādāti un ieviesti vienoti nozares standarti. Tā ļautu investēt un attīstīt vidēja un augstāka līmeņa autoservisus.
Šie servisi tiktu pakļauti papildu kvalitātes kritērijiem, toties tikai šie autoservisi varētu piedalīties publiskajos iepirkumos, veikt apdrošināšanas gadījumu remontus, veikt elektroauto remontus un nākotnē sniegt arī tehniskās apskates pakalpojumus. Ierosinātā sertificēšanas sistēma sniegtu priekšrocības tiem, kas strādā godīgi, salīdzinājumā ar tiem, kas izvēlas darboties “ēnās”. Būt godīgam kļūtu izdevīgāk, nekā turpināt strādāt pelēkajā zonā, uzskata asociācija.