Pilnvērtīgs Eiropas tirdzniecības karš ar Ķīnu droši vien aizsvilsies elektroauto jomā. Runa neesot vien tikai par vienas nozares nākotni, bet par visas Eiropas labklājības modeļa dzīvotspēju.
Septembris nesis jaunus asumus Eiropas tirdzniecības attiecībās. Vecajam kontinentam plaukstot problēmām ar varēšanu konkurēt, jādomā par līdzekļiem, kā aizsargāt savus ražotājus. Eiropā viena izšķirīga nozare ir autoražošana. Redzams, ka tagad tiek sperti soļi, lai kaut kā tai palīdzētu noturēties vismaz vietējā tirgū. Te gan var lēst, ka šādi soļi raisīs arī pretreakciju.
Proti, Eiropas Savienība (ES) nupat ziņojusi, ka tiks uzsākta izmeklēšana par Ķīnas subsīdijām tās elektrisko auto ražotājiem. Var domāt, ka šāda Ķīnas šīs nozares balstīšana tai devusi salīdzinoši negodīgu priekšrocību. Tālākais scenārijs paredz, ka šādi auto izkonkurē Eiropas spēkratus gan citos tirgos, gan pat Vecajā kontinentā uz vietas.
Ķīnas auto industrijas spējais uznāciens šogad ir bijis viens no nozīmīgākajiem pasaules rūpniecības stāstiem. Ķīnas šīs industrijas sniegums arī ir bijusi reta pozitīva lieta pašai Ķīnai tās ekonomikas atveseļošanās ceļā pēc pandēmijas. Nu tiek sagaidīts, ka tieši Ķīna, apsteidzot Japānu, šogad kļūs par pasaulē pašu lielāko automašīnu eksportētāju. HSBC analītiķi rēķinājuši, ka Ķīnas zīmoli ir atbildīgi jau par pusi no pasaulē pārdotajiem elektroauto. Nav gan, protams, tā, ka Ķīnas šādiem ražotājiem viss būtu tikai un vienīgi lieliski. Daudziem no tiem, iesaistoties nepārtrauktā cenu karā, ir grūtības uzrādīt par daudzmaz stabilu peļņu.
Lai nu kā - tā ir auksta duša daudziem Eiropas, ASV, Japānas un Dienvidkorejas spēkratu ražotājiem. 2015. gadā Ķīna eksportēja aptuveni 375 tūkst. spēkratu, kas bija aptuveni tikpat, cik tos Vācija un Japāna tad eksportēja vienā mēnesī. The Economist ziņo, ka Ķīna jau šā gada sešos mēnešos eksportējusi gandrīz divus miljonus auto. Ķīna zibenīgi līdz ar visām sankcijām ir apēdusi, piemēram, Krievijas tirgu.
Ķīnieši nu demonstrē, ka tie var saražot tehnoloģiski tādus pašus vai pat labākus spēkratus, kur tie pārsvarā turklāt ir būtiski lētāki. Eiropas gadījumā izskatās, ka šejienes autoražotājiem pašu spēkiem šādam Ķīnas uznācienam kaut ko likt pretī iespējas ir ļoti ierobežotas. Palīgā gan sāk nākt Eiropas institūcijas, kas, šķiet, gatavo augsni jauniem tarifiem. Eiropas amatpersonas nu uzstāj, ka Ķīnas elektroauto priekšrocības saistītas ar negodīgām subsīdijām.
Visu rakstu lasiet žurnāla Dienas Bizness 3.oktrobra numurā!
Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.
Meklē arī lielākajās preses tirdzniecības vietās!