Lai arī atsevišķa lobēšanas atklātības likuma nebūs, tomēr tajā ietvertās normas var tikt iestrādātas Saeimas kārtības rullī un valsts pārvaldi regulējošajos normatīvos, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Pērnajā ziemā Ministru kabineta komiteja nolēma apturēt KNAB sagatavoto lobēšanas atklātības likumprojektu, jo tajā ministri saskatīja daudz neskaidrību. KNAB tika uzdots sagatavot informatīvo ziņojumu, kurā tiktu piedāvāts, kā lobēšanas atklātības principus iestrādāt jau esošajos normatīvajos aktos. Lobēšana (nav tirgošanās ar ietekmi, kas ir krimināli sodāma) nozīmējot privātpersonas atklātu un tiesisku darbību ar mērķi ietekmēt publiskās varas institūcijas pārstāvja rīcību noteikta veida dokumentu un to projektu ierosināšanas, izstrādes, saskaņošanas, pieņemšanas vai izsludināšanas procesā. Viedokļi par šādu normu nepieciešamību atšķiras. «Lobēšana bija, ir un arī būs, tomēr kāda tās daļa ir apslēpta un par to zina tikai daži. Kāpēc «savējie» ar to drīkst nodarboties, bet «svešie» nevar?» jautā Latvijas Juristu biedrības prezidents Aivars Borovkovs. Kritiķi brīdina, ka ne jau pati ideja ir slikta, bet pastāv bažas par «izpildījumu» un «interpretāciju», turklāt šīs normas varot paralizēt ierēdņu, kā arī ievēlēto politiķu vēlmi tikties ar sabiedrību un vēl jo vairāk ņemt vērā tās ieteikumus, lai tikai «neinficētos» un netiktu pārmesta kādu lobistu ietekme kādas problēmas risinājumos.
Informatīvs ziņojums
«Birojs ir izpildījis MK doto uzdevumu un ir izstrādājis informatīvo ziņojumu, kurā piedāvāts lobēšanas atklātības principus iestrādāt jau esošajos normatīvajos aktos, jo lobēšanas atklātības likumprojekts netika saskaņots ar ieinteresētajām institūcijām un tika noraidīts valdības līmenī,» pašreizējo situāciju skaidro KNAB Politikas plānošanas nodaļas vadītājs Alvils Strīķeris. Viņš uzsver, ka nav plānots reanimēt noraidīto lobēšanas atklātības likumprojektu. «Izstrādājot informatīvo ziņojumu, notika vairākas konsultācijas ar Tieslietu ministriju, kuru rezultātā nonācām pie viedokļa, ka likumdevējiem būtu vajadzīgs atsevišķs regulējums, savukārt MK un valsts, pašvaldību iestādēm – cits,» skaidro A. Strīķeris. Viņš norāda, ka valdība nevar rosināt izdarīt izmaiņas Saeimas kārtības rullī un ietvert tajā lobēšanas atklātības prasības. «To var rosināt tikai paši Saeimas deputāti, tāpēc ir uzrakstīta vēstule divām Saeimas komisijām ar lūgumu izskatīt šo jautājumu un pozitīvu atsauksmju gadījumā arī iniciēt attiecīgu grozījumu izdarīšanu Saeimas kārtības rullī,» skaidro A. Strīķeris. 22.aprīlī jautājums jau tika skatīts Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijā, bet 12.maijā to ir plānots skatīt Korupcijas novēršanas apakškomisijā. Parlamentārieši tiek aicināti fiksēt lobēšanas gadījumus, par tiem izdarot ierakstu Saeimas mājaslapā – , kad, kas un par ko lobējis.
Visu rakstu Lobisma atklātības normas bīdīs pa citu ceļu lasiet 7. maija laikrakstā Dienas Bizness.