Inovatīvas bioloģiskas produkcijas ražotājs SIA Edvark vienojies ar ASV kompāniju KeHe par savu ražojumu piegādi, par izstrādājumiem interesi izrāda arī Ķīna
«Esam ceļa sākumā, jo noslēgtā vienošanās ir tikai pirmais solis, lai ASV tirgū varētu realizēt ražotos ogu izstrādājumus, turklāt bez valsts atbalsta par būtiskiem panākumiem šajā tirgū ir grūti cerēt,» situāciju vērtē SIA Edvark valdes loceklis Eduards Kravecs. Kontakti ar ASV gūti ar uzņēmēju kluba Rīgas marka sadarbības partneru palīdzību. Lai tiktu līdz konkrētam līgumam ar izplatītāju, ir bijis jāsagatavo pamatīgs mājas darbs. «Bez izpildīta mājas darba nav vērts doties ne pie ASV, ne pie Ķīnas, ne arī kādas citas valsts izplatītāja – tirgotāja,» par pieredzi stāsta E. Kravecs. Būtiska ir pat nianse, kas rakstīts uz etiķetes – kā novākta produkcija (ar rokām), no kuras ražots izstrādājums, atzīmēja E. Kravecs.
Prasība prasības galā
«ASV ir pavisam citāda kārtība nekā Eiropā un Krievijā, ir citas prasības produkcijas kvalitātei, iesaiņojumam, loģistikai, mārketingam, taču, ja vēlas tur strādāt, šie nosacījumi ir jāpieņem un tie ir izpildāmi,» skaidro E. Kravecs. Tirgotājus ASV interesē ne tikai produkta kvalitāte un cena, bet arī – vai tas ir inovatīvs produkts, iespējamais piegādes apjoms, mārketings. «Pārrunas par iespējām ražot un piegādāt ASV tirgum atbilstošu produktu aizņēma teju trīs gadus, un vēl jau nemaz visi jautājumi nav pilnībā atrisināti,» tā uz jautājumu, cik daudz laika tika tērēts, atbild E. Kravecs. Viņš gan steidz piebilst, ka ASV izplatītāju ieinteresēt sadarboties rosinājusi izstrādājumu kvalitāte, dabīgu – bioloģisku izejvielu izmantošana, kuru pārstrādes procesā nav izmantoti ķīmiski konservanti, nav termiskās apstrādes. «Ja nebūtu patenta mūsu produkcijai un tā nebūtu bioloģiski tīra, tad diez vai tik tālu būtu tikuši,» atzīst E. Kravecs. Otra jautājumu daļa ir piegādes apjomi. «Nelieli apjomi īstenībā izplatītājus neinteresē, jo visi vēlas nopelnīt naudu,» norāda E. Kravecs. Viņš uzskata, ka tik lielā tirgū, kāds ir ASV, visi Latvijas ražotāji pat nespētu saražot produkciju tādā apmērā, cik nepieciešams, lai nodrošinātu tikai vienu mazumtirdzniecības veikalu tīklu ar konkrētu produktu. «Latvijas ražotājiem pašmāju tirgus ir neliels, tāpēc prāvāku iekšējo tirgu apkalpojošajiem ražotājiem, piemēram, Krievijas vai Vācijas, ir daudz vieglāk iekļūt ASV tirgū nekā mūsu valstī strādājošajiem,» turpināja E. Kravecs.
Mārketinga izmaksas
SIA Edvark vadītājs nenosauc konkrētas mārketingam nepieciešamās summas, tomēr, pēc viņa teiktā, tās ir iespaidīgas. «Tas būtu fantastiski,» tā uz jautājumu, vai mārketinga izmaksu segšanā nebūtu izmantojams valsts atbalsts jaunu tirgu apguvē, atbild E. Kravecs. Viņš saprot, ka bez mārketinga programmas produkts gan būs plauktā, taču pircēji visbiežāk nezināmu produktu neizvēlēsies. Viņš atzīst, ka katram veikalu tīklam ASV ir savs mārketinga veicējs un tam ir atbilstoša cenu lapa. «Vēl jau jārēķinās, ka mūsu iekļaušana veikala katalogā arī nav lēts prieks,» tā E. Kravecs. Sekmīgi iekļūstot ASV tirgū, uzņēmumam būtu vajadzīgi arī iespaidīgi pārstrādājamo ogu – jāņogu, smiltsērkšķu, cidoniju – daudzumi. «Uzņēmumam ir savas lauksaimniecības zemes, kur audzē ogas, taču ar to daudzumu ASV tirgus pieprasījumu nav iespējams nosegt,» klasteru (pārstrādātājs – lauksaimnieks) rāda E. Kravecs. Viņaprāt, 250 miljonu patērētāju tirgum, pat visai Latvijai darbojoties tikai šajā jomā – ne tikai ražot produktus, bet arī audzēt to ražošanai nepieciešamās ogas –, to nespētu paveikt.
Ķīnas tirgus
Interesi par vairākiem bioproduktiem uzņēmums sajutis arī no Ķīnas. «Liela ir interese par cidoniju sulu ar medu, kas ir dabīgs antioksidants,» skaidro E. Kravecs. Pašreizējos apstākļos, kad veikalu plaukti visā pasaulē ir pilni ar visdažādākajiem produktiem, vienīgā iespēja ir iekarot savu nišu ar patentētiem bioloģiski tīrajiem produktiem. «Pašlaik par bioloģiskajiem ekoproduktiem tiek uzskatīti pat tādi, kuri ražoti no bioloģiski tīrām izejvielām, bet to tehnoloģiskais ražošanas process, kur ir pasterizācija, sterlizācija, termoapstrāde, konservanti, nebūt nav uzskatāms par bioloģiski neitrālu,» vērtē E. Kravecs. Viņaprāt, ar masveida produkciju Latvijas ražotājam starptautiskajos tirgos nav ko darīt, jo tad vajadzīgi ir milzīgi ražošanas apjomi ar ļoti zemu realizācijas cenu, bet milzīgiem reklāmas – mārketinga – budžetiem.