Latvija apņēmusies koordinēt transporta un loģistikas jomu Ķīnas un Centrālās un Austrumeiropas valstu sadarbības formātā 16+1, kā arī 2016. gadā rīkot 16+1 formāta par transporta nozari atbildīgo ministru sanāksmi Rīgā.
Tas minēts Satiksmes ministrijas informatīvajā ziņojumā par Latvijas sadarbību ar Ķīnu transporta un loģistikas jomā 16+1 valstu sadarbības formāta un Jaunā Zīda ceļa iniciatīvas ietvaros, kuru valdība otrdien, 13. oktobrī, pieņēma zināšanai.
Ķīnas un Centrālās un Austrumeiropas valstu sadarbības formāts 16+1 paredz veicināt Ķīnas sadarbību ar 16 Eiropas valstīm (Čehija, Igaunija, Ungārija, Latvija, Lietuva, Rumānija, Slovākija, Slovēnija, Bulgārija, Horvātija, Polija, Maķedonija, Melnkalne, Serbija, Albānija, Bosnija un Hercegovina) dažādās jomās, t.sk. transportā.
Lai Latvija kļūtu par koordinējošo valsti transporta un loģistikas jomā 16+1 sadarbības formātā, būs nepieciešama arī Ķīnas un pārējo sadarbības formātā valstu piekrišana.
18. augusta Loģistikas nozares padomes sēdē, kurā piedalās gan lielāko valsts transporta nozares uzņēmumu, gan ostu pārvalžu, gan vairāku nozaru asociāciju pārstāvji, tās locekļi bija vienisprātis, ka koordinējošās lomas uzņemšanās 16+1 formātā veicinātu tranzīta plūsmu piesaisti no Ķīnas. Šāda statusa iegūšana celtu Latvijas transporta un loģistikas atpazīstamību un uzticamību, veicinātu gan divpusēju, gan daudzpusēju sadarbību un palīdzētu konkrētu projektu realizācijā. Padomes locekļi atbalstīja koordinējošās lomas uzņemšanos transporta jomā Ķīnas un Centrālās un Austrumeiropas valstu sadarbības 16+1 formātā un pauda gatavību iesaistīties šī formāta darbībā.
Tāpat informatīvajā ziņojumā iekļauta informācija par Ķīnas Jaunā Zīda ceļa iniciatīvu – One Belt, One Road (OBOR), kas ir vērsta uz savienojamības un sadarbības attīstību Eirāzijas kontinentā. 2015.gadā martā Ķīnas puse izstrādāja visaptverošo dokumentu minētās iniciatīvas realizācijai, kas paredz veicināt sadarbību starp Eiropas, Āzijas, un Āfrikas valstīm visdažādākās jomās.
Tā kā viens no iniciatīvas mērķiem ir veicināt Eirāzijas sauszemes transporta savienojumu attīstību starp Ķīnu, Centrālāziju, Krieviju un Eiropu (Baltiju), kas ir Satiksmes ministrijas (SM) svarīgākā prioritāte sadarbībā ar Ķīnu, SM uzskata, ka Ķīnas valdības iniciatīva stimulēs transporta attīstību starp Eiropas un Āzijas kontinentiem un tās ietvaros Latvijai būs iespēja piedāvāt Latvijas tranzīta koridora priekšrocības, it īpaši sniedzot iespēju veikt efektīvu Ķīnas preču distribūcijas biznesu Baltijas jūras reģionā. Līdz ar to SM izsaka gatavību iesaistīties Ķīnas iniciatīvas realizēšanā un iesaistīt sadarbības diskusijās Latvijas tranzīta un loģistikas nozares pārstāvjus.
Baltkrievijas vēstniecība ir uzrunājusi SM ar iniciatīvu sadarboties Latvijai un Baltkrievijai Ķīnas iniciatīvas realizēšanā, kam ministrija piekrita, jo abām valstīm ir līdzīgas intereses Ķīnas kravu piesaistē. Sadarbībā ar Ķīnas pusi Minskā tiek veidots jauns industriālais parks “Lielais akmens”, kā arī Ķīnas preču loģistikas centrs. Latvija plāno iesaistīties iespējamajā kravu pārvadājumu loģistikas ķēdē no Baltkrievijas, piedāvājot Minskas loģistikas centram izeju uz ostām un preču distribūciju Ziemeļeiropā, kas tika apliecināts nesenā satiksmes ministra A.Matīsa darba vizītē Baltkrievijā š.g. 6.-7.oktobrī, tiekoties ar Baltkrievijas amatpersonām.
Ņemot vērā augstāk minēto, SM uzskata, ka Latvijai būtu svarīgi aktīvi iesaistīties un līdzdarboties Ķīnas OBOR iniciatīvā visu tajā minēto nozaru griezumā. SM būtu jāizmanto visas iespējas piedalīties OBOR ietvaros rīkotos pasākumos un jāprezentē Latvijas transporta un loģistikas nozaru piedāvājumus, kā arī jāpiedāvā iekļaut Latvijas transporta infrastruktūru Ķīnas puses izstrādātajās OBOR koridoru kartēs, akcentējot Latvijas iespējas kravu distribūcijā Baltijā un Skandināvijā. Tāpat SM būtu svarīgi sadarbībā ar nozares uzņēmējiem izstrādāt integrētos loģistikas piedāvājumus, ko piedāvāt Ķīnas pusei.