Nodokļu politika ir jāmaina sinhroni ar kaimiņvalstīm
«Akcīzes nodokli palielināt drīkst tikai sinhroni ar kaimiņvalstīm, ar ko es šajā gadījumā domāju Lietuvu un Poliju. Latvija savas pozīcijas starpvalstu konkurencē aizstāv vāji. Mēs savā rīcībā esam pārāk pielaidīgi, ko savukārt izmanto kaimiņvalstis,» tā intervijā Dienas Biznesam, komentējot valdības un Saeimas lemto – no nākamā gada palielināt akcīzes nodokli degvielai, saka Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas (LDTA) prezidents Ojārs Karčevskis.
Ko degvielas tirgotājiem nozīmē lēmums no nākamā gada palielināt akcīzes nodokli degvielai?
Akcīzes nodokļa paaugstināšanas rezultātā mēs zaudēsim tranzīta klientus un pierobežas klientus, kuri dosies uzpildīties uz tuvāko degvielas uzpildes staciju (DUS) Lietuvā, kur cenas būs daudz pievilcīgākas. Valūta mums ir viena, līdz ar to nav nekādu norēķinu problēmu, tāpat arī nav robežkontroles. Mūsu pozīcijas starpvalstu interešu aizstāvībā ir vājas. Katram no mums – valsts, pašvaldību un pilsoņu līmenī, ir jāmaina attieksme pret pasaulē notiekošajiem procesiem.
Kāda būs degvielas litra cenas atšķirība ar Lietuvu?
Pašlaik DUS Latvijā un Lietuvā cenas būtībā ir vienādas, atšķirība var būt 1 eirocents. Pēc akcīzes nodokļa pieauguma Latvijā sadārdzinājums būs aptuveni par 5 eirocentiem litrā. Savukārt salīdzinājumā ar Igauniju, pēc ziemeļu kaimiņu pēdējās akcīzes celšanas februārī, mums pašlaik degviela ir par aptuveni 20 centiem lētāka. Visus neatkarības gadus, kopš ir ieviests akcīzes nodoklis, Igaunija guva labumu no tā, ka Somijā ir augstāks akcīzes nodoklis. Lieliskā prāmju satiksme starp Tallinu un Helsinkiem ļāva viņiem gūt papildu ieņēmumus, jo somi akcīzes preces brauca iegādāties uz Igauniju. Pašlaik daļa Igaunijas un Somijas pircēju pirkumus neizdara Igaunijā, bet gan Latvijā.
Kā pēdējo gadu laikā mainījies DUS skaits Latvijā?
Latvijā pašlaik ir aptuveni 600 publiskas DUS, un vairāk nekā 4000 uzņēmumu iekšējās DUS. Reģionos, kurus patērētāji ir atstājuši, DUS skaits samazinās. Cilvēku vairs nav, līdz ar to arī DUS tiek aizvērti. Bet tajā pat laikā tiek būvētas arī jaunas stacijas, piemēram – pie jaunuzbūvētiem ceļiem, tostarp uz salīdzinoši nesen uzbūvētā autoceļa – Tīnūži–Koknese.
Uz jūsu pieminētā autoceļa Tīnūži–Koknese ir gan Neste Latvija, gan Circle K DUS, tāpat arī Raganā vienā ceļa pusē ir Virši-A, otrā – Circle K DUS. Vai tas liecina par ļoti sīvo konkurenci, cīņu par katru klientu?
Neapšaubāmi. Ja mēs būtu regulētajā ekonomikā, tad, protams, krustojumā būtu tikai viena DUS. Konkurence Latvijā ir ļoti sīva. Latvijā DUS skaits uz vienu iedzīvotāju ir viens no lielākajiem Eiropā. Savukārt litru skaits, ko DUS pārdod vienam klientam, ir vismazākais.
Latvijā nav viegli attīstīt biznesu – nav uzņēmējdarbības jomu, ko attīstīt. Savukārt uzņēmīgu cilvēku ir daudz, un viņi meklē risinājumu kā realizēties. Daļa cilvēku, kuri ir aizbraukuši, tieši tāpēc arī ir aizbraukuši, jo nevar Latvijā realizēties. Viena no lietām ir šī jau manis pieminētā vājā starpvalstu konkurence, iekšējā tirgus vāja aizsardzība. Es nerunāju par protekcionismu, bet vispār par jebkādu aizsardzību. Mūsu sauklis – mēs esam mazi un atvērti, noved pie tā, ka mēs esam mazi un nabadzīgi.
Pagājušās nedēļas izskaņā aģentūra LETA vēstīja, ka ar alternatīvo ieguldījumu fonda finansējuma palīdzību radīts jaunuzņēmums degvielas mazumtirdzniecībā - KOOL Latvija. Kā tas ietekmēs tirgu?
Patērētāji vienmēr gaida jaunus piedāvājumus un inovatīvus risinājumus. Kad atvērsies pirmās stacijas, tad patērētāji arī dos savu novērtējumu tām.
Visu interviju Starpvalstu konkurencē zaudēsim lasiet 29. augusta laikrakstā Dienas Bizness.
Lasi Arī:
Jaunais degvielas tirgotājs KOOL Latvija neplāno būt «agresīvs izlecējs»
Papildināts - Lielākie degvielas tirgotāji atklāj DUS Tīnūžos