Norvēģijas tirgū Scanhouse nokļuva «pavisam netīšām» - kādā reklāmas portālā Scanhouse pārstāvji nosūtīja «spamu» aptuveni 500 māju būvniekiem un attīstītājiem. Uz šo e-pastu 2009. gadā dibinātais uzņēmums saņēma piecas atbildes, no kurām viens māju attīstītājs uzsāka nopietnas sarunas, kuru rezultātā tika slēgts 2,5 milj. eiro apjomīga projekta līgums par 12 koka daudzdzīvokļu māju izbūvi jaunā rajonā Norvēģijas pilsētā Sortlandē, portālam Db.lv stāstīja uzņēmuma līdzīpašnieks Māris Liepiņš.
Sortlandes pilsētiņas jaunā māju rajona attīstītājs jau iepriekš bija sadarbojies ar māju būvnieku no Latvijas, taču pasūtītāju neesot apmierinājis iepriekšējais māju būvnieks, un viņš meklējis citu kā rezultātā, saņemot e-pastu no Scanhouse, attīstītājs lūdzis uzņēmumam rekomendācijas un iespēju aplūkot jau tapušos projektus, kā arī viesojies Scanhouse ražotnē Mārupē, un šīs «iepazīšanās» rezultātā tika slēgts līgums, stāsta uzņēmuma līdzīpašnieks. Patlaban jau paveikta trešā daļa darba šinī projektā, un paredzams, ka pirmie iemītnieki Latvijā ražotajās un Latvijas celtnieku uzstādītajās un iekārtotajās mājās ievāksies šā gada jūnijā.
Iepriekš uzņēmumam ir bijuši projekti koka karkasa un augsti energoefektīvo jeb pasīvo māju būvei Norvēģijā, Šveicē un Francijā, tomēr līdz šim 2,5 milj. eiro apjomīgais 12 māju projekts Norvēģijā ir lielākais pirms trim gadiem dibinātās Scanhouse pasūtījums. Patlaban top pirmie projekti arī Latvijā. M. Liepiņš norāda, ka kopumā šobrīd pasīvo māju tirgū Eiropā pieprasījums esot gana augsts, tomēr arī piedāvājums ir vienlīdzīgs un konkurentu esot daudz, tādēļ daudzi pasūtītāji cer panākt pēc iespējas zemāku cenu un ir prasīgi pret māju piegādātāju.
«Gulēt uz lauriem nevar, jo tirgū ir daudz ražotāju, turklāt arī tad, ja līgums ir noslēgts, tas nenozīmē, ka projekts tiks īstenots līdz galam – ja tiek pieļautas kādas kļūdas un klients ir neapmierināts, līgums tiek viegli lauzts, un parasti klients otru iespēju vairs nedod,» Db.lv stāstīja M. Liepiņš. Kā uzņēmuma priekšrocību Eiropas tirgū Scanhouse pārstāvis norāda augstu materiālu kvalitāti un cenu, kā arī iekļaušanos noteiktajos ražošanas un būvniecības termiņos.
Uzņēmumam Latvijā šis ir otrs darbības gads, un Scanhouse līdzīpašnieks norāda, ka Latvijā cilvēkiem vēl ir jāmaina attieksme pret koka mājām. «Latvieši uzskata, ka māja ir jābūvē sev, bērniem un mazbērniem, un daudziem šķiet, ka koka māja sabruks pēc desmit gadiem,» stāsta M. Liepiņš. Viņš skaidro, ka šāda neuzticība koka mājām varētu būt, jo agrāk būvētās mājas, iespējams, nebija tik kvalitatīvas, tomēr tagad, piemēram, skandināvi pārsvarā izvēlas koka mājas. Jautāts par to, cik ilgi šāda pasīvā koka māja varētu kalpot, M. Liepiņš norāda, ka uz šo jautājumu var atbildēt, palūkojoties uz mājām, kas būvētas iepriekšējā gadsimtā vai agrāk un vēl joprojām ir apdzīvotas un labā stāvoklī. «Atkarībā no tā, kā māja tiek uzturēta, tā var kalpot simts, divsimts, trīssimts gadus un ilgāk,» viņš norāda.
Uzņēmums patlaban uz attīstību raugās optimistiski, jo ienākšanu tigū varētu uzskatīt par veiksmīgu, tomēr, tajā pašā laikā, ņemot vērā recesijas riskus, uzņēmuma plānos patlaban nav ņemt «miljonu aizņēmumus».
«No valsts patlaban palīdzību gan negaidām, un arī neuzskatām, ka valstij būtu mums jāsniedz kāds īpašs atbalsts, jo neesam vienīgie, kas ražo pasīvas koka mājas,» M. Liepiņš norāda, minot, ka arī Eiropas Struktūrfondu atbalsts patlaban netiek izmantots.
Scanhouse 2009. gadā dibinājuši vairāki vietējie uzņēmēji. Pēc provizoriskajiem rezultātiem pērn Scanhouse strādājis ar aptuveni 30 tūkst. Ls peļņu un aptuveni 700 tūkst. Ls apgrozījumu.