Skaistuma un veselības kults diktē toni arī darba tirgū, ārējie dotumi tiek ņemti vērā arī personāla atlasē, īpaši, ja darbs saistīts ar klientu apkalpošanu.
Skaistuma kults ir bijis visos laikos, taču mūsdienās plašsaziņas līdzekļi, izklaides un skaistumkopšanas industrija ir kultivējuši pārliecību, ka tie, kas labi izskatās, ir tie veiksmīgākie. Piemēram, Kolonnas moto kopš uzņēmuma pirmsākumiem, ir bijis: «Tu labi izskaties, Tev veicas!»
«Taču veiksme nenāk tāpat vien. Lai sasniegtu panākumus, labi justos un izskatītos, ir smagi jāstrādā un jāiegulda sevī,» uzsver Taka Spa vadītāja Lolita Millersone. Pēc viņas teiktā, ikviens cilvēks, kas novērtējis labu atpūtu un atguvis veselību caur ūdeni (Sanus per Aquam), jau ir veiksminieks.
Pieaugot interneta un mobilo tālruņu lietošanai sadzīvē un darbā, cilvēks aizvien vairāk tiek pakļauts spriedzei, ko rada informācijas apstrādāšanas ātruma diktāts. Tāpēc arvien svarīgāka loma ir līdzsvarotam dzīvesveidam un relaksācijai – pēc iespējas tuvāk darba un dzīves vietai, pievēršoties regulārai ķermeņa kopšanai, kuras laikā atpūšas ne tikai miesa, bet arī gars, norāda Kolonna Day SPA mārketinga direktore Guna Miļusa, atgādinot teicienu – veselā miesā mājo vesels gars. «Sakopts ķermenis nodrošina mūsdienās tik svarīgo – domu skaidrību un dvēseles mieru,» viņa teic.
Nav tāda skaistuma ar lielo burtu, taču sabiedrībā un darba tirgū pastāv noteiktas gaidas attiecībā uz darbinieku ārējo izskatu, atzīst sociālantropologs Klāvs Sedlenieks. Viņš atgādina sen zināmo patiesību, ka pirmo iespaidu var atstāt tikai vienu reizi, kas bieži vien var būt izšķirīgs faktors darba pārrunās. Tieši darba intervijās ārējam izskatam ir liela nozīme, bet tas nebūt nenozīmē, ka arī cita zināmā patiesība – neskati vīru no cepures – vairs nebūtu vērā ņemama. Pastāv liela iespēja kļūdīties, vērtējot cilvēkus tikai pēc ārienes, ir pārliecināts K. Sedlenieks, uzsverot, ka ir jomas, piemēram, apkalpojošā sfēra, kurās ārējam izskatam ir jāatbilst noteiktiem kritērijiem, proti, t.s. tuneļi ausīs nav pieņemami, taču silikona krūtis var lieti noderēt. Darba devējs, pieņemot darbiniekus, pirmām kārtām domā par to, vai viņi patiks klientiem. «Savā ziņā to varētu vērtēt kā diskrimināciju, taču tā diskriminācija, par kuru vajadzētu uztraukties, attiecas uz cilvēkiem, kuru ārējais izskats ir ārpus viņu pašu kontroles, piemēram, kādi iedzimti vai dzīves laikā iegūti redzami sejas defekti,» rezumē K. Sedlenieks. Skaistums ir atbilstība noteiktiem etaloniem, kurus rada un kultivē plašsaziņas līdzekļi, taču nav absolūtu kritēriju par to, kas ir skaists, konstatē sociālantropologs. Skaistuma kults ir bijis visos laikos, cilvēki vienmēr ir tiekušies pēc skaistuma, un nevar noliegt, ka skaistais un labi koptais darbinieks ir veiksmīgāks par neglīto un ārēji nekopto, secina K. Sedlenieks.
Plašāk lasiet rakstā Labi koptais – darba tirgū veiksmīgāks otrdienas, 10.novembra laikrakstā Dienas Bizness (10.lpp)!