Populārākie aizdevumu veidi mazo un vidējo komernsantu vidū ir līzings, overdrafts un kredītlīnija, otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Banku vidū pastāv konkurence par klientiem – lielajām kompānijām, taču mazajiem uzņēmumiem nereti aizdevumu neizdodas saņemt vispār. Patlaban vairākas lielās kredītiestādes veido jaunu piedāvājumu tieši nelieliem uzņēmumiem, vadoties no to kredītspējas.
Vēl ir, kam dot
Latvijā kopumā darbojas vairāk nekā 221 tūkstotis aktīvu uzņēmumu, no kuriem lauvas tiesu jeb vairāk nekā 90% veido tieši mazie un vidējie uzņēmumi (MVU). Bankas nelielos uzņēmumus kreditē nelabprāt, un daļa nemaz nedodas uz kredītiestādi, jo ir pārliecināti, ka aizdevums tāpat tiks atteikts. Tomēr patlaban, ņemot vērā, ka lielo uzņēmumu skaits ir ierobežots, bankas meklē veidus, kā aktivizēt kreditēšanu tieši MVU segmentā. Kā stāsta Swedbank Mazo uzņēmumu apkalpošanas daļas vadītājs Jānis Paiders, banka veikusi pētījumu, kurā secināts, ka kompāniju vidū, kuru apgrozījums ir no 12 tūkstošiem līdz diviem miljoniem eiro, 25 tūkstošiem ir brīva aizņemšanās kapacitāte, tas nozīmē, ka tie var saņemt aizdevumus bankā. No tiem 16 tūkstoši uzņēmumu var saņemt aizdevumu, kas ir lielāks par 2000 eiro. J. Paiders skaidro, ka par aizņemties spējīgu var uzskatīt tādu kompāniju, kuras saistības nepārsniedz četru gadu naudas plūsmu. Tiesa, viņš iesaka ikvienam uzņēmumam, kurš uz banku nāk pēc kredīta, izpildīt mājasdarbu – izvērtēt savas finanses un kredītvēsturi, atbildēt uz jautājumu, vai finansējums uzlabos uzņēmuma finanses un neradīs apgrūtinājumu, savukārt paša ieguldījumam jābūt, sākot no 10%. Aptuveni 70% no pašreizējiem pieteikumiem neiztur šo pirmo pārbaudījumu, savukārt, ja mājasdarbs izdarīts, tad 98% gadījumu tiek apstiprināti, liecina bankas pieredze.