34% Latvijas iedzīvotāju kredīts bankā netiktu izsniegts – šāda statistika nāca klajā 2020. gada beigās[1]. Izvairīties no aizdevuma atteikuma iespējams, pirms tam pašrocīgi izvērtējot savu maksātspēju, kredītvēsturi un citus aspektus, no kuriem atkarīga finanšu iestādes atbilde.
Viss sākas ar pieteikuma aizpildīšanu
Lielākoties aizdevumam, jo īpaši mūsdienās, iespējams pieteikties attālināti ar interneta palīdzību. Šādā gadījumā parasti nepieciešams aizpildīt reģistrācijas formu, norādot kontaktinformāciju un nereti – apstiprinot savu identitāti ar personu apliecinoša dokumenta (pases vai eID kartes) palīdzību. Reizēm identitātes apstiprināšanai aizdevējs pieprasa veikt pārskaitījumu (0,01 eiro) no aizņēmēja norēķinu konta. Hipotekārā kredīta gadījumā aizņemties līdzekļus attālināti nevarēs – ņemot vērā šī pakalpojuma specifiku, individuāla vizīte pie aizdevēja agrāk vai vēlāk būs obligāta. Aizņemoties naudu no bankas, iesniegumu būs iespējams aizpildīt vien tad, kad bankā ir atvērts norēķinu konts. Šobrīd to iespējams paveikt ļoti ērti un vienkārši, jo vairākas bankas (Luminor, Swedbank, Citadele) arī konta atvēršanu piedāvā veikt attālināti.
Kad reģistrācija veikta, norēķinu konts atvērts (ja tāds nepieciešams) un pieteikums iesniegts, atliek vien gaidīt atbildi no aizdevēja. Piesakoties lielākām summām, atbildi var nākties gaidīt ilgāk, jo pieteikumu izskatīs kredītspeciālisti. Savukārt, aizņemoties salīdzinoši nelielu naudas summu, apstiprinājums (vai noraidījums) parasti tiek saņemts visai ātri, jo pieteikums tiek pārbaudīts automātiski, izmantojot datubāzēs esošo informāciju. Reizēm, lai pierādītu ienākumu apjomu un regularitāti, aizdevējs var likt uzrādīt bankas konta/kontu izrakstus, VSAA vai VID izziņu, kā arī citus ienākumus apstiprinošus dokumentus.
Kāds ir aizdevuma izvērtēšanas process?
Pirmkārt, aizņēmējam jāatbilst vairākiem automātiski izvērtējamiem parametriem. Viens no tiem – personai jābūt pilngadīgai. 18 gadu sliekšņa sasniegšana gan nenozīmē, ka kredīts būs pieejams – virkne aizdevēju savus pakalpojumus piedāvā no 20 vai 21 gadu vecuma. Lielākas naudas summas var nebūt pieejamas cilvēkiem, kuri sasnieguši pensijas vecumu, jo parasti ir noteikts arī maksimālais vecuma kredīta izsniegšanai.
Otrkārt, ļoti svarīgs faktors ir aizņēmēja kredītvēsture. Ar negatīvu kredītvēsturi saņemt kredītu ir diezgan sarežģīti un ne vienmēr iespējams. Izņēmums var būt atkarībā no kredīta veida, piemēram, tas ir iespējams patēriņa kredīta gadījumā vai gadījumos, kad kredītvēsture sabojāta vairāk nekā gadu atpakaļ.
Treškārt, vērtēta tiek personas maksātspēja, pievēršot uzmanību gan oficiālajiem ienākumiem un izdevumiem (un to regularitātei), gan esošajām kredītsaistībām, ja tādas ir. Būtiski, lai kredītsaistības kopā nepārsniegtu 40% no faktiskajiem ienākumiem. Uzmanība tiek pievērsta arī tam, cik daudz bērnu ir ģimenē, vidēji rēķinot, ka katram no tiem mēneša garumā nepieciešami aptuveni 200 eiro. Kredītdevēji vērā ņem arī to, vai potenciālais klients pārlieku bieži neizmanto ātros kredītus un azartspēles. Šādas aizraušanās var rezultēties ar augstākām procentu likmēm vai pat kredīta atteikumu.
Pirms aizņemšanās jāsalīdzina kredītiestāžu piedāvājums
Šobrīd finanšu tirgus ir ļoti daudzveidīgs – aizņemties iespējams gan mājokļa celtniecībai vai iegādei, gan ikdienišķu pirkumu vai pakalpojumu finansēšanai. Katru no pakalpojumiem (hipotekārais kredīts, patēriņa kredīts, overdrafts, kredītkarte, un daudzi citi) piedāvā virkne banku un nebanku aizdevēju, tāpēc ir svarīgi veikt visu kredītu salīdzināšanu. Ērts veids, kā to izdarīt – izmantojot Sortter platformu. Tajā atliek vien norādīt nepieciešamo naudas summu un termiņu, un sistēma atlasīs aizdevējus, pie kuriem attiecīgs aizdevums (vai cits finanšu pakalpojums) pieejams. Turklāt piedāvājumi tiek sakārtoti pēc procentu likmes apmēra, sākot ar izdevīgāko.
[1] https://www.cblgroup.com/lv/media/press-releases/2020/payments/