Kooperatīviem, lai saņemtu ES finansiālu atbalstu no atvēlētajiem 2,78 milj. eiro, nāksies «medīt» jaunus biedrus un kāpināt savu apgrozījumu.
To paredz valdības apstiprinātie noteikumi par ES atbalsta piešķiršanas kārtību pasākumam «Ražotāju grupu un organizāciju izveide». Tie paredz atbalstīt nozares, kurās kooperācija nav sekmējusies – gaļas ražošanu, bioloģisko lauksaimniecību un mežsaimniecību. Paredzēts, ka pretendentam katru gadu vismaz par četriem procentiem gadā un 20% visā saistību periodā jāpalielina kopējais ar sabiedrības starpniecību pārdotās produkcijas neto apgrozījums salīdzinājumā ar pēdējo noslēgto gadu pirms biznesa plāna iesniegšanas; katru gadu vismaz par astoņiem procentiem un 40% visā saistību periodā jāpalielina sabiedrības biedru skaits salīdzinājumā ar pēdējo noslēgto gadu pirms biznesa plāna iesniegšanas. Turklāt nākamajos piecos gados jābūt atbilstīgās sabiedrības statusam.
To, ka izvirzītais mērķis ir cēls – veicināt ražotāju kooperāciju – neviens neapstrīd. To apsveic visi DB aptaujātie, tomēr ir vairākas normas, kuras rada bažas, proti, prasība par apgrozījuma pieaugumu situācijā, kad tirgū notiek cenu kritums, var nozīmēt lielākus pārdošanas apjomus, kas būšot spiediens uz zemu cenu saglabāšanu. Protams, apgrozījuma pieaugums nodrošināms ar lielāku biedru skaitu, taču tas varot izraisīt būtisku konkurenci tieši jaunu biedru piesaistē. Tā kā daudziem lauksaimniekiem ir arī meži, tad nebūšot pārsteigumus, ka viens un tas pats zemnieks vienlaikus būs ne tikai vienā, bet gan vairākos dažādu jomu kooperatīvos.
Plašāk lasiet rakstā Kooperatīvi «medīs» biedrus otrdienas, 17. februāra, laikrakstā Dienas Bizness (4.-5. lpp.)!