Politika un inovācija Biheiviorisma ekonomikas atziņas palīdz radīt efektīvu rīcībpolitiku; to novērtē aizvien vairāk valdību, trešdien raksta laikraksts Dienas Bizness.
Rīcībpolitikas efektivitāte no ātruma ierobežojumu ievērošanas līdz mājokļu siltināšanai, hronisku slimību ārstēšanai un nodokļu iekasēšanai var tikt panākta ar psiholoģijas atziņu pielietojumu, saka Lielbritānijas Cilvēku uzvedības pētniecības organizācijas (Behavioural Insights Team jeb BIT) Iekšlietu un starptautisko programmu direktors Saimons Ruda (Simon Ruda). Latvijā viņš viesojās sarunu festivālā Lampa, kā arī, lai tiktos ar Latvijas amatpersonām.
Fragments no intervijas
Parasti politikas veidošanas maiņa notiek līdz ar kādu krīzi. Kad un kāpēc sākās BIT?
Pirmo reizi par BIT sāka domāt 2004. gadā. Pašreizējais BIT vadītājs Deivids Halpērns (David Halpern) tad bija galvenais analītiķis premjerministra Tonija Blēra stratēģijas komandā. Viņš uzrakstīja ziņojumu, kā ietekmēt iedzīvotāju uzvedību. Bet tolaik tas netika labi uzņemts, jo kreisi centriskā valdība jau bija visai iesaistīta visās cilvēku dzīves jomās, un tobrīd bija pretrunīgi vērtētais plāns par «tauku nodokli» neveselīgajai pārtikai. Laikraksti pret to sacēlās, un šai situācijā, kad valdībai tika pārmesta pārlieka jaukšanās cilvēku dzīvēs, BIT ideja bija nepieņemama.
Tad 2008. gadā Čikāgas universitātes ekonomists Ričards Teilers (Richard H. Thaler) un Hārvarda universitātes profesors Kass Sanstīns (Cass R. Sunstein) publicēja grāmatu par biheiviorisma ekonomiku Piebikstīšana (Nudge), un tā laika opozīcijas līderis Deivids Kemerons lika visiem saviem parlamentāriešiem to izlasīt. Grāmata bija par to, kā var izmainīt cilvēku veikto izvēļu arhitektūru – ka izvēles var ietekmēt, iedrošinot cilvēkus uz vēlamo rīcību. D. Kemeronam tas ļoti interesēja, un, kad viņš 2010. gadā kļuva par premjeru, viņš jau nodibināja BIT kā valdības struktūru.
Tolaik mēs BIT komandā bijām septiņi. Tas bija grūts laiks, jo saskārāmies ar ļoti lielu cinismu no preses un arī valdības puses.
Tas mainījās, kad mēs uzrādījām savas pieejas ietekmi, aizņemoties metodoloģijas no klīniskās zinātnes, kas ļāva izmēģināt, izmērīt un noteikt mūsu rekomendāciju reālo ietekmi. Kopš 2011. gada pieprasījums pēc mūsu komandas darba bija tik milzīgs, ka mēs nespējām to apmierināt, paliekot civildienesta organizācija, tāpēc kopš 2014. gada BIT ir neatkarīga organizācija. No septiņiem darbiniekiem 2014. gadā mēs tagad esam izauguši līdz 161 darbiniekam un birojiem sešās pasaules valstīs.
Bet, lai ieviestu zinātniski pamatotu sabiedrības izvēļu ietekmēšanu, tas tātad prasīja sešus gadus un trīs premjerus?
Jā, tas prasīja krietnu laiku.
Lai kaut ko tādu ieviestu, ir jāmainās arī politiskajai mentalitātei, kas centrējas galvenokārt uz vēlēšanu ciklu, nevis uz rīcībpolitiku funkcionālumu, vai ne tā?
BIT pamatā ir tehnokrātiska ideja, un tā diez vai palīdzēs kādam uzvarēt vēlēšanās. Jo sabiedrībai neinteresē tehnokrātiskas idejas.
Sabiedrībā BIT sākumā ieguva sliktu slavu, jo daudziem opozīcijas parlamentāriešiem pati BIT ideja šķita apsmejama, tāpēc laikrakstos parādījās daudzas negatīvas publikācijas. Tā opozīcija mēģināja tehnokrātisku risinājumu pārvērst savā politiskajā iespējā. Bet tas viņiem atspēlējās, jo viņiem gluži vienkārši nebija taisnība, un mūsu ieteikumi darbojās.
Bet tas, acīmredzot, bija iespējams tikai tā sauktajā iespēju loga brīdī, kad augstākajā politikas veidošanas līmenī izveidojās arī nepieciešamā mentalitāte?
Jā, tam bija pareizie apstākļi. 2010. gadā valstī bija taupības laikmets. Nebija naudas jaunām intervencēm un stimulēšanai. Tai pašā laikā Konservatīvā partija bija koalīcijā ar liberāldemokrātiem, kas radīja jaunu pārvaldes konceptu. Tas nebija parastais konservatīvo koncepts par valsts lomas samazināšanu, vietā neliekot neko.
Tolaik virmoja divas idejas. Viena bija Lielā sabiedrība (Big Society), ka pilsoniskā sabiedrība pati uzņemsies lielu daudzumu no savu vajadzību aprūpēšanas, ko līdz tam darīja valsts. Tas nenostrādāja, jo cilvēkiem tas nepatika, un to bija pārāk sarežģīti paskaidrot. Tāpēc BIT izveide bija daļa no otrās idejas, kas nozīmēja zināma valdības ietekmes līmeņa paturēšanu, vienlaikus samazinot regulējumu daudzumu, jo regulējumu samazināšana ir konservatīvo politikas dienaskārtībā. Vienlaikus valdībai bija mazāk naudas pakalpojumu nodrošināšanai. BIT iederējās šajā formulā kā ļoti lēts risinājums, kas neprasa jaunus regulējumus un likumus un nepārstāv partejisku politiku.
Visu rakstu Izvēļu arhitektūra ir projektējama lasiet trešdienas, 4.jūlija laikrakstā Dienas Bizness!