Vēsture mums māca, ka decembrī akcijas pārdot ir muļķīgi, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Ja kaut ko mums māca kalendārie efekti, tad redzams, ka gada pēdējā mēnesī – decembrī – akcijas pārdot būtu vismuļķīgāk. Tieši decembris vēsturiski akciju tirgiem cenu pieauguma ziņā ir bijis gada pats veiksmīgākais mēnesis. Pieejamie dati liecina, ka kopš 1950. gada ASV akciju tirgus raksturojošā Standard & Poor’s 500 indeksa vērtība palielinājusies veselos 49 decembros, bet sarukusi vien 15. Vidējais S&P 500 indeksa pieaugums kopš 1950. gada decembrī ir bijis 1,62% apmērā.
Jāteic, ka decembris akciju tirgiem visai vēlīgs ir bijis, ja aplūko īsākus termiņus. Kopš 1980. gada bijuši veseli 26 decembri, kuru skatījumā ASV akciju vērtība palielinājusies, bet tikai astoņi, kuros samazinājusies.
Tāpat kopš 1980. gada S&P 500 indeksa vērtība palielinās visai strauji – par 1,58%. Kopš 2000. gada ASV akciju cenas ir palielinājušās 11 decembros, bet sarukušas trijos. Vidējais S&P 500 indikatora kāpums decembrī kopš 2000. gada gan ir mazāk straujš – par 1,17%, kas tāpat uzskatāms par lielisku sniegumu. Arī lielas kapitalizācijas ASV akciju kompāniju Dow Jones Industrial Average indeksa sniegums decembros ir bijis lielisks. Vidēji šī indeksa vērtība 100 gadu laikā decembrī ir palielinājusies par 1,42% un kāpums ir bijis vērojams gandrīz 75% gadījumu (jeb piedzīvoto decembru).
Salaveča dāvanas
Sevišķi veiksmīgas akcijas tirgiem vēsturiski mēdz būt decembra pēdējās piecas tirdzniecības sesijas un nākamā gada pirmās divas tirdzniecības sesijas. Šo periodu vairāki tirgus dalībnieki iesaukuši jau par «Salaveča jeb Santa Klausa atnesto cenu palielināšanos»(Santa Claus Rally). Tāpat, ja runājam par gada beigām vai nākamā gada pašu sākumu, jāizceļ tā saucamais janvāra efekts. Klasiskais «janvāra efekts» ir akciju cenu kāpums, kuru galvenokārt veicina zaudējumus nesošu pozīciju likvidēšana gada beigās, lai samazinātu ar nodokļiem apliekamo kapitāla pieauguma daļu – peļņu.
Citiem vārdiem sakot, runa ir par kapitāla pieauguma nodokļa optimizēšanu – ja tai pašā gadā kādi aktīvi tiek pārdoti ar zaudējumiem, šie zaudējumi samazina šī nodokļa apjomu, tādējādi investoriem ir motivācija gada beigās atbrīvoties no akcijām, kas ir nesušas zaudējumus. Savukārt janvārī nauda atkal atgriežas tirgū, kas nozīmē lielāku pirkšanas spiedienu un tādējādi arī cenu pieaugumu.
Interesanti, ka janvāra efekts bieži tiek sasaistīts arī ar jaunā gada apņemšanos un cilvēka psiholoģiju. Proti, jaunais gads mūsu prātos bieži tiek sasaistīts ar optimistiskām gaidām un potenciāli labām pārmaiņām. Līdz ar to tirgū janvāris ir atskaites punkts, kad daudz kas it kā tiek sākts no gala, piemēram, tiek atvēlēti līdzekļi kādu jaunu vērtspapīru iegādei vai tiek uzsāktas gaitas akciju tirgū.
Visu rakstu Decembris akcijām – izcils lasiet 3. decembra laikrakstā Dienas Bizness.