Senais teiciens ciešās konkurences apstākļos maizes un konditorejas tirgū Fazer praksē piepildās burtiski
Maizes tirgus attīstās abos virzienos – gan uz dārgu ar amatniecības metodēm gatavotu maizi, gan iepriekš apceptiem saldētiem produktiem, saka Fazer Group vecākais viceprezidents Petri Kujala.
Latvieši ir ļoti lepni par savu maizi. Vai šo gadu laikā, kamēr Fazer ir Latvijā, ir mainījies tas, ko mēs saprotam ar maizi?
Maizes patēriņā un maizes cepšanas industrijā tiešām notiek pārbīde, bet tā nav tikai Latvijā. Visos mūsu tirgos ap Baltijas jūru cilvēki no tradicionālas lētas baltmaizes pāriet uz maizi ar lielāku pievienoto vērtību – ar sēklām, dažādām garšām un īpatnībām. Tā ir iezīme arī pārtikas industrijā vispār – cilvēki vairāk domā par veselību un labklājību.
Tad maizes ziņā tā ir vairāk pilngraudu maize?
Tieši tā. Pircējam svarīgi šķiet nerafinēti produkti un dažādas piedevas, kas palīdz, piemēram, balansēt ķermeņa svaru u.tml.
Tas ir zināms paradokss, jo šāda pārtika senākos laikos bija lētāka, un nu tā ir dārgāka, piemēram, par savulaik smalko balto maizi.
Tas redzams arī Somijā, kas līdzīgi Latvijai ir ļoti tradicionāla rudzu maizes zeme. Arī rupjmaizes patēriņā ir redzams tas pats – pieaug prasība pēc garšas dažādības, sēklām utt. Zviedrija ir izteiktāka baltmaizes zeme, un tur patēriņa virziens ir vairāk uz pilngraudu maizi un arī sēklām.
Cita tendence, ko arī redzam visos savos mājas tirgos, ir tāda, ka cilvēki nedēļas nogalēs ēd nedaudz atšķirīgi nekā darbadienās, un tas attiecas arī uz maizi.
Brīvdienās pārtikai tiek tērēts vairāk, tie ir augstākas kvalitātes un dārgāki produkti. Tas sasaucas ar brokastīm atveltīto lauku, kas brīvdienās ir apmēram par 50% ilgāks nekā darba dienās.
Kā jūs to izmērāt?
Mēs veicam pētījumus visos savos mājas tirgos. Tie ir dažādi pētījumi. Mēs cilvēkiem jautājam anketējot, un kādu laiku arī pavadām viņu mājās, lai reāli redzētu, ko viņi dara.
Tiešām? Un kurš jūs laiž iekšā – somi?
Somi, zviedri, arī krievi. Latvijā to neesam darījuši, bet vispārīgi pētījumi notiek arī šeit. Novērojumi klientu mājās ir jaunievedums, bet mēs neesam vienīgie. Arī raidkompānija MTV Somijā šo metodi izmanto – pavada kādu laiku cilvēku mājās, lai novērotu mediju lietošanas paradumus.
Tad jūs burtiski darāt tā, kā saka latviešu teiciens – ka skatās otram mutē.
Tā ir. Maizes patēriņš saskan ar vispārīgajiem paradumiem, kad cilvēki darba dienās ir steidzīgāki un nevelta tik daudz laika ēdiena gatavošanai, bet brīvdienas ir rimtākas, un arī atļaujas vairāk.
Bet ko viņi atļaujas – dārgāku rupjmaizi vai citas konditorejas preces?
Abus. Brīvdienās tas vairāk būtu sakāms par konditoreju, tomēr ne par kūkām vien. Arī tieši maizes ziņā, piemēram, somi, brīvdienās vairāk skatās uz to, ko mēs saucam par amatnieku maizi, kas ir dārgāka par tradicionālo.
Visu interviju Skatās klientam mutē lasiet 15. septembra laikrakstā Dienas Bizness.