Kāda ir biznesa saikne ar sabiedrību, un ko tas nozīmē ilgtermiņā.
Ja tavs bizness tev tiešām rūp, tad ir pēdējais laiks saprast, kādu rēķinu un par ko tam piestādīs tuvāka vai tālāka nākotne, skaidro korporatīvās sociālās atbildības (KSA) konsultants, konsultāciju firmas Value CSR (Lielbritānija) dibinātājs un vadītājs Dveins Baraka. Viņa klienti ir BNP Paribas, British Petroleum, OECD, Eiropas Komisija, Starptautiskā Darba organizācija u.c.
Statoil ir viens no KSA flagmaņiem, bet, lūk, kopā ar British Petroleum, Shell un dažiem citiem tagad Ņujorkā tiek apsūdzēts par šmaukšanos ar Brent naftas cenām. Vai šādi fakti nav kaitīgi KSA kā principam?
Tas solās būt sevišķi grūti British Petroleum, kas aizvien ir iesaistīta tiesvedībā pēc naftas noplūdes Meksikas līcī. Vēl jānotiek izmeklēšanai, un es pieļauju, ka varētu būt arī darbinieku nomaiņa, sevišķi, ja tiktu atklāta kāda krimināla rīcība.
Pirms dažiem gadiem šai ziņā ļoti slikti klājās Siemens. Viņiem par negodīgu komercpraksi piesprieda tolaik lielāko sodu vēsturē – 1,6 miljardus dolāru. Izmeklēšana bija gan no ārpuses, gan iekšpuses, un kādi 70% vadošā personāla tika nomainīti, arī daži no valdes locekļiem. Apmēram tik vērienīgu atbildes gājienu es sagaidītu, ja kaut kas tāds notiek.
Jāņem vērā, ka pārkāpums jau neradīja tikai kaitējumu viņu tēlam, bet pamatīgi iegrieza arī biznesam. Ja tu dod kukuļus, lai tiktu pie darījuma, tas šo darījumu sadārdzina, nerunājot nemaz par soda naudām pēc tam.
Ko KSA kompānijai dod – naudu vai vērtību?
Vairākums kompāniju, ar kurām es strādāju, mēģina atrast atšķirīgu domāšanu par KSA. Proti, saprast, kāda ir biznesa saikne ar sabiedrību, kā bizness ietekmē sabiedrību un otrādi, un ko tas nozīmē ilgtermiņā. Viena lieta, kas sakāma par jūsu pieminēto iespējamo krāpšanos ar naftas cenām, ir tā, ka tādā gadījumā tā ir visnotaļ īstermiņa domāšana.
Cenu sarunāšana, tiklīdz tā beidzas, atsaucas uz reālajām cenām, un tas rada problēmas tirgū. Pat ilgtermiņa labuma gūšana ar negodīgām metodēm nav mūžīga, un galu galā tas būs slikti pašai kompānijai. Kad tas notiks, tad arī tēlam tas būs milzīgs trieciens.
Tad kāpēc KSA nesaukt par ilgtspēju vai kādā citā modīgā vārdā?
Tas ir interesants jautājums, un es nezinu, vai man ir konkrēta atbilde. Jo tādi termini kā ilgtspēja, atbildīgs bizness, KSA un korporatīvā pilsonība tiek lietoti pamīšus un dažādos biznesos var nozīmēt atšķirīgas lietas. Tāpēc jājautā, ko kompānija, kas runā par ilgtspēju vai KSA, ar to saprot? Esmu novērojis, ka Latvijā vairākums kompāniju KSA sauc par ilgtspēju. Ja tas vietējam biznesam šķiet piemērotāk, tad varbūt tas tā arī ir jāsauc.
Tas ir arī vienkāršāks vārds.
Bet patiesais jautājums ir, vai bizness sniedz sabiedriski noderīgu produktu vai pakalpojumu. Ja tas tā ir, tad bizness ir spējīgs pelnīt ilgtermiņā. «Stūru nogriešana» ar cenu fiksēšanu vai koruptīviem maksājumiem sākumā šķiet vilinoša, bet ilgtermiņā firma šādi pārkāpj sabiedrisko līgumu un nepilda to sociālo vajadzību, kuras dēļ pastāv. Bizness savā labākajā izpausmē risina kādu sabiedrisku nepieciešamību un dara to godīgi – lai kādam pēc tam nevajadzētu maksāt tā rēķinu.