Atšķirībā no lieliem uzņēmumiem, kādos ir strādājuši dizaineri Orians Anvari un Dāvis Vilcāns, savā grafikas dizaina studijā Wig viņiem ir iespēja ar klientiem darbosies nepastarpināti.
Grafikas dizaina studija Wig veido noformējumus produktiem, zīmola grāmatas, kā arī digitālu produktu dizainu, piemēram, mobilajām lietotnēm, mājaslapām. Wig cenšas būt nevis rokas, kas izpilda klienta pasūtījumu, bet gan partneris, kas uzklausa un iesaka atbilstošāko risinājumu, piemēram, klients vēlas mājaslapu, bet sarunu gaitā noskaidrojas, ka viņam noderīgāka būtu mobilā lietotne – uzņēmuma dizaineri pasūtītājam to arī pateiks. «Klients zina savu biznesu, mēs – savu. Saliekot to kopā, iegūstam optimālu rezultātu. Pēdējā laikā arvien biežāk cilvēki ieklausās un uztver mūs kā partnerus,» saka Dāvis Vilcāns, grafikas dizaina studijas Wig līdzīpašnieks.
Kopīgi mērķi
Dāvis aptuveni desmit gadus strādājis reklāmas industrijā – sāka mazā aģentūrā kā maketētājs un viņa pēdējā darbavieta kā algotam darbiniekam bija vienā no lielākajām reklāmas aģentūrām Latvijā – DDB Latvia, kur viņš bija mākslinieciskais direktors. «Man vienmēr vairāk interesējis tieši grafikas dizains, nevis reklāma. Sapratu, ka vēlos kaut ko pamainīt,» saka Dāvis. Tāpēc pirms diviem gadiem viņš nolēma strādāt individuāli – ārštatā. Pieredze un kontakti bija, tāpēc arī nāca pasūtījumi no reklāmas aģentūrām, individuāliem klientiem, kas agrāk bija ar viņu strādājuši. «Apmēram gadu nostrādāju, taču sāku saprast, ka gribas darboties komandā, jo tā var daudz vairāk izdarīt. Gribējās strādāt nopietnāk, nevis darīt to no mājām un pusbirojiem. Sāku meklēt domubiedrus,» stāsta Dāvis. Viņš izveidoja kopīgu biznesu ar Orianu Anvari, kurš arī daudzus gadus ir strādājis reklāmas jomā, – abiem bija vēlme strādāt ar klientiem tieši, nevis būt pa vidu starp aģentūru, projektu vadītājiem un pasūtītāju. Puišiem pievienojās Elīna Drāke, kura arī ir strādājusi reklāmas vidē. «Tagad nepilnu gadu esam šādā sastāvā. Jūtam, ka mums ir īstā komanda ar vienādiem mērķiem un attieksmi pret darbu. Mēs šajā mazajā kolektīvā varam daudz ko ietekmēt savā ikdienā, darbā, procesā. Mums nav domas būt ļoti lielai aģentūrai,» neslēpj Dāvis.
Ņemot vērā, ka komandā viņi ir tikai trīs, neizbēgami pašiem jānodarbojas ne vien ar grafikas dizainu, bet arī ar biznesa lietām. «Sākumā bija tā, ka nesapratu vispār neko. Mums ir paveicies ar Elīnu, kura visvairāk darbojas ar biznesa lietām,» norāda Dāvis.
Dizains visupirms
Orians stāsta, ka visu aģentūru mērķis ir būt pelnošiem uzņēmumiem. Tur ir dažādas nodaļas, kas nav tieši saistītas ar galaproduktu, tāpēc dizaineriem ir jānopelna algas visam kolektīvam. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc dažādiem pakalpojumu sniedzējiem ir atšķirīgas cenas par vienu un to pašu pakalpojumu. «Mēs uzņēmumu gribējām veidot tā, ka dizains ir galvenais un no tā izriet visi pārējie procesi,» viņš saka. Uzņēmēji saprot, ka, biznesam augot, nāksies saskarties ar dažādiem izaicinājumiem, bet šāda veida darbs sniedz zināmu brīvību, iespēju efektīvi plānot savu laiku un saprast, kam tas tiek veltīts. Orians piebilst, ka viņiem nemaz nebūtu tik viegli paplašināties. «Ja mēs gribētu paplašināties, būtu jāatrod vēl viens tāds tikpat foršs kā mēs. Kur mēs tādu atradīsim? Vai nu viņi strādā citur, ārštatā, ārzemēs, dara savas lietas vai arī laukos zīmē,» viņš spriež. Šobrīd Wig spēj regulēt darbu plūsmu, «degošākus» pasūtījumus izpildot ātrāk, bet tos, kas var gaidīt, pabīdot uz priekšu. Viņi norāda, ka, strādājot savā uzņēmumā, vari pats plānot laiku un veltīt tik daudz brīžu konkrētam darbam, cik pats uzskati par vajadzīgu.
«Šobrīd galvenais ir kvalitāte, koncentrējamies tieši uz darbiem, tāpēc mums nav līdz galam iekārtots birojs un sapirkti labākie krēsli utt. Cenšamies turēt līmeni, lai visa būtu pietiekami, bet netiecamies izrādīties,» saka Dāvis.
Gaume uzlabojas
Ierakstot Google meklētājā atslēgas vārdus «grafikas dizains», tas piedāvā daudz aģentūru un studiju nosaukumus. Pēc Dāvja domām, nopietnu un profesionālu grafikas studiju esot visai maz. Vērtējot kopumā grafikas dizainu Latvijā, viņi saka, ka ir daudz labu piemēru pasaules līmenī, bet esot arī liela daļa ne pārāk labu piemēru. Nozare attīstoties, un kolektīvā gaume, viņaprāt, sāk nedaudz uzlaboties. «Pirms desmit gadiem bija maz tiešām skaistu Latvijas ražotāju zīmolu, ar ko lepoties. Tagad parādās forši uzņēmumi ,un kolektīvā latiņa ceļas. Cilvēki sāk saprast, ka dizains ir viens no biznesa pamatiem. Mēs strādājam gan ar lieliem, gan ar maziem uzņēmumiem. Ir tik daudzi, kam palīdzēt un kas grib izskatīties savādāk. Tas mums liek iet uz priekšu,» saka Dāvis.
Jo vairāk uzņēmumi sapratīs, ka labs dizains ir priekšrocība, daudzi citi redzēs, ka viņu produkts uz konkurentu fona izskatās slikti. «Pieprasījums rodas, tas ir attīstības ceļš. Ja pirms desmit gadiem mēs atvērtu šādu uzņēmumu, nedomāju, ka mums būtu iespēja strādāt. Tad cilvēki pieprasīja vairāk praktiskas lietas, piemēram, iepakojumu tortēm. Tagad visi internetā ir saskatījušies labus piemērus,» prāto Orians.