Tā kā kvalitatīvs dizains prasa nozīmīgas investīcijas, uzņēmējiem būtu jāsaprot savas iespējas, tad jāmeklē pakalpojuma sniedzēji, nevis jācenšas «makšķerēt» zemāko cenu, intervijā Dienas Biznesam saka Edgars Zvirgzdiņš, kura vadītā dizaina studija Associates, Partners et Sons saņēma Latvijas Dizaina gada balvu par filmu festivāla Riga IFF vizuālo komunikāciju un vides objektiem.
Fragments no intervijas
Kas, tavuprāt, ir labs dizains?
Tas ir diezgan provokatīvs jautājums. Daudz vieglāk ir definēt, kas nav labs dizains. Dīters Rams (Dieter Rams) ir definējis desmit laba dizaina principus un tie joprojām ir aktuāli. Manuprāt, tos var papildināt ar vēl vienu principu, proti, ka labs dizains prasa visaptverošu pieeju. Dizaineriem ir ne tikai jārisina kāds konkrēts uzdevums, bet paralēli arī jāanalizē daudzi un dažādi procesi, kas notiek sabiedrībā un uzņēmējdarbībā. Jau kādu laiku ir vērojama globāla tendence – dizaineri sāk padziļināti interesēties par biznesu un uzņēmēji – par dizainu un dizaina domāšanu. Šīs abas pasaules pēdējā laikā sadarbojas arvien ciešāk – dizaina domāšana menedžmenta grāmatās tiek postulēta kā atbilde uz daudziem biznesa jautājumiem. Es šobrīd apgūstu uzņēmējdarbības vadību MBA programmā Berlīnē, jo vēlos palīdzēt uzņēmumu vadītājiem, ar kuriem sadarbojos, daudz plašāk. Bieži vien pie manis atnāk kāds potenciāls klients, kuram šķiet, ka problēma ir kādā dekoratīvā risinājumā, taču patiesībā tā ir daudz dziļāka, tā var skart uzņēmuma stratēģiju un pozicionējumu, kā rezultātā dizaina konsultācija ir kļuvusi par biznesa konsultāciju.
Kāda mūsdienās ir dizaina galvenā funkcija? Tā ir pievienotā vērtība produktam vai pakalpojumam, komunikācijas līdzeklis vai prece? Varbūt dizains ir kas pavisam cits?
Dizains pats par sevi ir funkcija. Dizains var pildīt pavisam vienkāršu dekoratīvu funkciju un tas var nodrošināt pilnu servisu, piemēram, pastā – no pastmarkas nopirkšanas līdz sūtījuma saņemšanas brīdim. Dizaineri var strādāt pie dažādiem aspektiem. Ir uzņēmumi, kurus ir līdzdibinājuši dizaineri, kā piemēram, AS Madara. Tajos biznesa stratēģija un produkts tiek attīstīts ar izpratni par dizaina lomu un uzdevumiem.
Ko dod šāda pieeja?
Tas palīdz dizainu integrēt pašos uzņēmuma pamatos un veidot ilgtermiņā konkurētspējīgāku produktu/piedāvājumu. Bieži vien mazāk pieredzējuši uzņēmēji vēlas radīt produktus, nepietiekami izpētot patērētāja vajadzības un iespējas. Tiek piedomāts par to, kā produkts izskatīsies vizuāli, bet beigās aizmirstas par to, ka iepakojumam ar pircēju arī ir jākomunicē. Klientu pieredze ir jāveido tā, lai tā būtu balstīta uzņēmuma stratēģijā, mērķos un pareizā pozicionējumā. Parasti ir tā: ja uzņēmējs aiziet pie mājaslapu dizainera, viņš saņem mājaslapas dizainu, ja pie iepakojuma dizaineriem, – iepakojuma dizainu. Nav daudz dizaina uzņēmumu, kas piedāvā visus dizaina risinājumus vienkopus un palīdz izvairīties no sadrumstalotas dizaina pieredzes. Associates, Partners et Sons sniedz pilnu pakalpojumu spektru, sākot ar zīmola izveidi un beidzot ar produkta iepakojumu, kas ļauj uzņēmumam sasniegt mērķa auditoriju un biznesa mērķus. Veidojam biznesa mērķos balstītu dizainu. Respektīvi, mums rūp nevis tikai kādu krāsu izvēlēties – zilo vai sarkano, bet tas, ko klients ar to palīdzību vēlas sasniegt.
Esi teicis, ka jebkas ir kāda dizains un ar to var gan sabojāt ikdienas pieredzi, gan to uzlabot...Kas nav dizains?
(Domā.) Iespējams, māksla nav dizains. Taču dizains ir viss un visur. Es pat necenstos šobrīd to definēt. Nesen braucu ar sabiedrisko transportu un ievēroju, ka uz monitora rāda gan nākamās pieturas, gan māca gatavot. Nodomāju, cik nepareizi ir rādīt izsalkušiem cilvēkiem ēdienu. Tas sabojāja manu pieredzi.
Visu rakstu Labam dizainam ir «jāsāp» lasiet piektdienas, 11.maija laikrakstā Dienas Bizness!