Jaunākais izdevums

Šobrīd pagājuši jau nedaudz vairāk par trīs mēnešiem kopš Japānas postošās zemestrīces, un pasaules finanšu tirgos arvien vairāk tiek spriests par to, ka varētu būt pienācis pareizais brīdis, lai investori atgrieztos Japānā. Kopumā investorus vilina samērā zemie akciju novērtējumi, tas, ka Japānā pastiprināsies rekonstrukcijas darbi (un līdz ar to pieaugs ekonomiskā aktivitāte), Japānas Bankas solītie ekonomikas atbalsta pasākumi.

Jāteic, ka zemestrīces ietekme uz trešo pasaules lielāko ekonomiku ir bijusi jūtama - valsts IKP šā gada pirmajā ceturksnī salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pērn sarucis par 3,7%, savukārt salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni - par 0,9%. Tāpat ievērojamu peļņas kritumu vai pat zaudējumus ir cietuši daudzi Japānas uzņēmumi. Jānorāda, ka pasaulslavenais Japānas autoražotājs Toyota paredz, ka šajā finanšu gadā kompānijas peļņa zemestrīces dēļ būs sarukusi par 35%. Tāpat Toyota vadība ziņoja, ka kompānija šogad, visticamāk, pazaudēs savu pasaulē vislielākā autoražotāja titulu un tikšot apsvērta iespēja automobiļu ražotnes pārcelt uz valstīm, kur ir lētāks darbaspēks.

Tiesa gan, kompānijas paziņojumā neiztika arī bez optimistiskāka stariņa - uzņēmuma vadība ziņoja, ka, neskatoties uz visām nedienām, atgriešanās pie agrākajiem automobiļu ražošanas apjomiem notiek ātrāk, nekā prognozēts.

Lai nu kā - tiek lēsts, ka zemestrīce Japānas ekonomikai radījusi 300 miljardus ASV dolāru lielus zaudējumus, kas notikušo padara par dārgāko dabas katastrofu vēsturē. Tiek sagaidīts, ka Japānas ekonomika straujāku izaug- smi varētu piedzīvot šā gada beigās. Kopš zemestrīces vislielāko kāpumu ir piedzīvojušas ar celtniecības nozari saistīto uzņēmumu akcijas, un, domājams, arī tuvākajā nākotnē investoru uzmanību varētu piesaistīt šī sektora pārstāvji, kuri tad arī varētu gūt vislielāko guvumu no plānotajiem rekonstrukcijas darbiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanas sistēma Latvijā atstāta novārtā

Db.lv,12.10.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanas sistēma lielā mērā ir novārtā atstāta joma, un kopumā civilās aizsardzības sistēmā nav radīti priekšnoteikumi efektīvai katastrofu pārvaldīšanai un krīžu vadībai.

Tas secināts Valsts kontroles (VK) revīzijā par 2016.gadā pilnveidotās civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanas sistēmas darbību.

VK norāda, ka visā sistēmā ir nepieciešami un iespējami uzlabojumi, lai labāk sagatavotos krīzēm, pēc iespējas tās novērstu un efektīvi pārvarētu, kopumā mazinot katastrofu negatīvo ietekmi gan uz cilvēku veselību un dzīvību, gan ekonomiku.

VK padomes locekle Kristīne Jaunzeme norāda, ka, tā kā revīzija par valsts civilās aizsardzības sistēmas plānošanu un gatavību veikta laikā, kad pasaules dienaskārtību lielā mērā noteica Covid-19 pandēmija, bet revīzijas noslēguma posmā Krievija sāka karu Ukrainā, pastiprināta uzmanība pievērsta Covid-19 pandēmijas pārvaldībai, kā arī vērtēts institūciju paveiktais civilās aizsardzības sistēmas ietvaros attiecībā uz plānos paredzētajiem preventīvajiem un gatavības pasākumiem kara un militāra apdraudējuma gadījumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Estonia katastrofas upuru tuvinieki rīkos niršanas ekspedīciju uz prāmja vraku

LETA--BNS,08.09.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Prāmja "Estonia" katastrofas upuru tuvinieki rīkos niršanas ekspedīciju uz prāmja vraku, lai mēģinātu noskaidrot katastrofas cēloni, trešdien ziņoja laikraksts "Postimees".

Ekspedīcija tiks uzsākta tuvāko 10 dienu laikā un ilgs divas nedēļas. Privāti finansēto izpētes grupu vadīs bijušais katastrofas izmeklēšanas Igaunijas komisijas vadītājs Marguss Kurms.

"Tagad vai nekad," sacīja katastrofas upuru tuvinieku apvienības "MTU Memento Mare" priekšsēdētājs Raivo Hellerma.

Viņš piebilda, ka ekspedīcijai nav mērķis meklēt vainīgos vai mēģināt apstiprināt katastrofas versiju, bet tā ir unikāla iespēja rast atbildes uz vismaz dažiem jautājumiem par katastrofu.

Lennarts Berglunds, kura vadītā organizācija SEA pārstāv "Estonia" katastrofas upuru radiniekus no Zviedrijas, laikrakstam "Postimees" pauda uzskatu, ka visa iepriekšējā izpēte tikusi veikta, lai noslēptu katastrofas īsto cēloni. "Šī izmeklēšana mums ir ļoti svarīga, lai atrastu īsto cēloni, kāpēc "Estonia" gāja bojā," sacīja Berglunds.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Fukušimā divarpus gadus pēc katastrofas iedzīvotāji bijušos mājokļus drīkst apmeklēt vien reizi mēnesī

Gunta Kursiša,04.10.2013

Ivaki (Iwaki) pilsētiņas tirgus. Līdz katastrofai aptuveni puse zivju, kas tirgū bija nopērkamas, bija vietējo zvejnieku loms, pašlaik vietējas zivis tirgū vairs neatrast. Zveja komerciālos nolūkos kopš katastrofas ir aizliegta.

Foto: REUTERS/SCANPIX

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš 2011. gada 11. marta - divarpus gadus pēc katastrofas, Fukušimas apkaime izskatās ļaunāk nekā jebkad, raksta ziņu aģentūras Reuters fotogrāfs, kurš iemūžinājis atlikušo Fukušimas iedzīvotāju dzīvi.

Pēc tam, kad Japānas valdība apjēdza nodarīto postījumu apmēru un radiācijas draudus, vairāk nekā 300 tūkstoši cilvēku tika evakuēti, bet pilsētiņas un ciemi – pamesti, un daudzu cilvēku dzīves – izpostītas, fotogrāfijās iemūžinot dzīvi Fukušimā, novēroja fotogrāfs Demirs Dagoļs (Damir Dagolj). Nereti evakuētie iedzīvotāji pēc cunami tika izmitināti skolās un sporta centros, tomēr dažkārt radiācijas līmenis šajās vietās patiesībā bija augstāks nekā ciemos, no kuriem iedzīvotāji tika evakuēti – šādas kļūdas tika pieļautas haosā neilgi pēc notikušās katastrofas. Vēlāk tūkstošiem cilvēku pārcēlās uz dzīvi citur Japānā. un tikai nedauzi - atgriezās katastrofas smagāk skartajās teritorijās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Laiks rit nepielūdzami, un līdz ar marta izskaņu gals pienācis šā gada pirmajam ceturksnim. Ceturkšņa beigas parasti ir nozīmīgs atskaites posms, kas ļauj palūkoties, piemēram, uz to, kā gada skatījumā vai salīdzinājumā ar iepriekšējo ceturksni mainījušās dažādas lietas.

Ceturkšņiem noslēdzoties, galus kopā mēdz savilkt arī finanšu tirgi. Piemēram, parasti šajos brīžos parādās dažādi apkopojumi, kā dažādiem aktīviem šajā periodā veicies to cenu izmaiņu ziņā. Jāteic, ka mūsdienās finanšu tirgū cena veidojas ļoti daudzām lietām.

Dārgās cūkas

Interesanti, ka no populārākajiem biržā tirgotajiem aktīviem šā gada pirmajos trīs mēnešos visvairāk palielinājusies dzīvu cūku cena. Proti, tā kopš janvāra ASV preču biržā palēkusies par veseliem 43% un pārsniegusi viena ASV dolāra atzīmi par mārciņu.

Pasaulē pieprasījums pēc cūkgaļas pandēmijā bijis liels. Turklāt tiek gaidīts, ka, pandēmijas ierobežojumiem vasarā mazinoties, ar jundu, iespējams, daudz apņēmīgāk nekā parasti, aizsāksies grilēšanas sezona. Šajā pašā laikā pār šo rukšķošo dzīvnieku piedāvājumu ēnu mēt cūku mēra epidēmija. Piemēram, Ķīnā, kas ir lielākā cūkgaļas ražotāja un patērētāja pasaulē, aptuveni katrs piektais šāds dzīvnieks tiekot nokauts pirms sasniedz savu optimālo svaru, liecina pieejamā informācija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Ekonomisti zīlē dabas katastrofas ietekmi uz Japānas ekonomiku

Ritvars Bīders,14.03.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Japānā notikusī zemestrīce ir līdz šim postošākā valsts vēsturē, un, ņemot vērā Japānas parāda līmeni, eksperti saskata ekonomikas lejupslīdes iespējas, taču tajā pat laikā viņi norāda, ka valsts var kompensēt zaudētās ražošanas jaudas, jo citos Japānas reģionos ražošanas kapacitāte nav līdz galam izmantota.

Pasaules ekonomisti nākuši klajā ar pirmajām aplēsēm par zemestrīces un tai sekojošā cunami ietekmi uz Japānas ekonomiku.

Bank of America Merrill Lynch ekonomisti pašreizējo situāciju mēģinājuši salīdzināt 1995. gadā notikušo līdzīga rakstura dabas katastrofu Japānas pilsētas Kobes reģionā. Toreiz gada griezumā vissmagāk skartajā Hjogo prefektūrā ražošana saruka par 3,1%. Tuvākajā apkārtnē ražošanas kritums bija aptuveni 1 - 2 %. Kobes reģions ir relatīvi liels un toreiz veidoja aptuveni 12,4% no Japānas iekšzemes kopprodukta (IKP). Ekonomistu aprēķini liecina, ka kopumā toreizējā katastrofa samazināja Japānas ekonomikas izaugsmi par aptuveni 0,4 līdz 0,5 procentpunktiem. Taču ražošanas kapacitāte citos Japānas reģionos spēja kompensēt zemestrīces skarto radīto ražošanas iztrūkumu, tāpēc valsti joprojām turpinājās ekonomikas izaugsme. Turklāt zemestrīces postījumu likvidēšanas darbu devums Japānas ekonomikai bija aptuveni 2 – 3 % apmērā no IKP, kas atstāja pozitīvu ietekmi uz valsts ekonomiku nākamo divu gadu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Varēs saņemt atbalstu par ieguldījumiem meža platību paplašināšanā un dzīvotspējas uzlabošanā

Žanete Hāka,04.08.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien valdība atbalstīja Zemkopības ministrijas (ZM) sagatavoto noteikumu projektu, kas nosaka Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam pasākuma Ieguldījumi meža platību paplašināšanā un mežu dzīvotspējas uzlabošanā atbalsta saņemšanas un piešķiršanas kārtību, sākot no 2015. gada, informē ZM.

Jaunais noteikumu projekts nosaka kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu šādiem pasākuma Ieguldījumi meža platību paplašināšanā un mežu dzīvotspējas uzlabošanā apakšpasākumiem: Meža ieaudzēšana, Meža ugunsgrēkos un dabas katastrofās iznīcinātu mežaudžu atjaunošana un Ieguldījumi meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai.

Apakšpasākumā Meža ugunsgrēkos un dabas katastrofās iznīcinātu mežaudžu atjaunošana atbalstu piešķir par meža atjaunošanu platībā, kurā bojājumus radījis ugunsgrēks vai dabas katastrofas (vējgāzes, vējlauzes, sniega un ledus radīti postījumi). Savukārt apakšpasākumā Ieguldījumi meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai ietvertas šādas aktivitātes: Jaunaudžu retināšana un jaunaudžu retināšana ar atzarošanu, Neproduktīvu mežaudžu nomaiņa saskaņā ar normatīvajiem aktiem par koku ciršanu mežā un Valdošās koku sugas nomaiņa baltalkšņa sugu mežaudzēs no 30 gadu vecuma vai blīgznas sugu mežaudzēs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Air France un Lufthansa pēc Krievijas lidmašīnas katastrofas aptur lidojumus virs Sīnāja

LETA,31.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lidsabiedrības Air France un Lufthansa pēc sestdien notikušās Krievijas lidmašīnas katastrofas apturējušas savus lidojumus virs Sīnāja pussalas.

Abas lidsabiedrības paziņojušas, ka tas ir piesardzības solis, kamēr netiks noskaidroti Krievijas aviolainera katastrofas cēloņi.

Teroristiskā grupējuma Islāma valsts Ēģiptes atzars paziņojis, ka Krievijas lidmašīnu, kas sestdien nogāzās Sīnāja pussalā, esot notriekuši tā kaujinieki.

«Kalifāta karavīriem Sīnājā izdevās notriekt Krievijas lidmašīnu,» teikts paziņojumā, kas izplatīts sociālajos medijos.

Tajā pašā laikā avoti ēģiptiešu drošības dienestos stāsta, ka sākotnējā pārbaudē iegūtie dati liecina par tehniskiem iemesliem, kas izraisījuši katastrofu.

Lidsabiedrībai Kogalimavia piederošais laineris Airbus A-321, kas bija ceļā uz Sanktpēterburgu un kurā atradās 217 pasažieri un septiņi apkalpes locekļi, no radaru ekrāniem pazuda īsi pēc pacelšanās no Ēģiptes kūrortpilsētas Šarm eš Šeihas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV Vērtspapīru un biržu komisija (SEC) ceturtdien paziņoja, ka piespriedusi aviobūves milzim "The Boeing Company" 200 miljonu ASV dolāru naudassodu par to, ka uzņēmums maldinājis investorus par lidmašīnu "737 MAX" drošumu pēc divām to katastrofām ar cilvēku upuriem.

"Boeing" piekrita šim naudassodam, lai izbeigtu apsūdzības, ka tas "nolaidīgi pārkāpis krāpniecības novēršanas noteikumus" ASV vērtspapīru likumos, paziņoja SEC. Komisija atzina, ka uzņēmums un tā vadītājs "stādījis peļņu augstāk par cilvēkiem".

"Boeing" bijušais vadītājs Deniss Mjulenbergs arī piekrita samaksāt vienu miljonu dolāru, lai izbeigtu tādas pašas apsūdzības civillietā.

SEC piespiestais sods ir jaunākais trieciens "Boeing" saistībā ar šī modeļa lidmašīnām pēc aviosabiedrības "Lion Air" lidmašīnas katastrofas Indonēzijā 2018.gada oktobrī un aviokompānijas "Ethiopian Airlines" lidmašīnas katastrofas Etiopijā 2019.gada martā. Abās katastrofās kopā gāja bojā ap 350 cilvēku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Boeing izdevumi 737 MAX lidojumu aizlieguma dēļ pieaugs vēl par sešiem miljardiem eiro

LETA,19.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV aviobūves uzņēmums «Boeing» paziņojis, ka problēmas ar modeļa «737 MAX» lidmašīnām radīs vēl 6,6 miljardu ASV dolāru (5,9 miljardu eiro) papildu izmaksas, vēl vairāk samazinot uzņēmuma peļņu.

«Boeing» norādīja, ka otrā ceturkšņa finanšu rādītājus ietekmēs vienreizējās izmaksas, kas pēc nodokļu nomaksas sasniedz 4,9 miljardus ASV dolāru. Izmaksas veido kompensācijas lidsabiedrībām par reisu atcelšanu un lidmašīnu piegādes kavējumiem saistībā ar regulatoru aizliegumu izmantot «737 MAX» pēc divām aviokatastrofām.

Tāpat vēl 1,7 miljardu ASV dolāru izmaksas saistītas ar «737 MAX» ražošanas samazinājumu, piebilda kompānija.

Lidmašīnu «Boeing 737 MAX» lidojumi martā tika aizliegti pēc divām šī modeļa lidmašīnu katastrofām, kas prasījušas 346 cilvēku dzīvības. Gan Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» lidmašīnas «Boeing 737 MAX 8» katastrofā pērn oktobrī, kurā bojā 189 cilvēki, gan martā notikušajā Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» «Boeing 737 MAX 8» avārijā, kurā dzīvību zaudēja 157 cilvēki, lidmašīna strauji sāka lidot lejup un nogāzās. Katastrofas ir iedragājušas «Boeing» reputāciju un daudzi bojāgājušo tuvinieki vērsušies tiesā pret uzņēmumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Pērn dabas katastrofas pasaulē radījušas rekordlielus zaudējumus

Gunta Kursiša,05.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Spēcīgas zemestrīces, cunami un plūdi 2011. gadā radījuši visvairāk izmaksu pasaules vēsturē, ja ņem vērā dabas katastrofu nodarīto kaitējumu, atsaucoties uz Vācijas apdrošināšanas ekspertu teikto, vēsta thelocal.de.

Kopumā aizvadītajā gadā dabas katastrofas radījušas 380 miljardu ASV dolāru zaudējumus, kas ir par 150 miljardiem ASV dolāru lielāki nekā 2005. gadā, kad tika uzstādīts iepriekšējais «nelaimju izmaksu rekords».

Aizvadītajā gadā radītie zaudējumi naudiskā izteiksmē nav salīdzināmi ar dabas katastrofās bojā gājušo cilvēku skaitu. 2011. gadā zemestrīcēs, cunami, plūdos un citās dabas katastrofās gājuši bojā vairāk nekā 27 tūkstoši cilvēku.

Divas trešdaļas no kopējā mirušo skaita veido gada sākumā notikušajās zemestrīcēs Japānā un Jaunzēlandē paņemtās cilvēku dzīvības.

«Par laimi tik daudzas viena pēc otras sekojošas dabas katastrofas pasaulē ir retums,» norādīja pētījuma veicēja Munich Re valdes loceklis Torstens Jevoreks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai ārējās tirdzniecības zemākais punkts jau aiz muguras?

Matīss Mirošņikovs, Latvijas Bankas ekonomists,05.03.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas tekošā konta deficīts 2023. gada 4. ceturksnī bija 1.6 % no iekšzemes kopprodukta (IKP), Latvijas ekonomikā no citu valstu rezidentiem ieplūstot par 176 miljoniem eiro mazāk, nekā tika samaksāts par darījumiem uz citām valstīm. 2023. gadā kopumā Latvijas tekošā konta deficīts bija 1.6 miljardu eiro apmērā jeb 4 % no IKP.

Tādējādi tekošajā kontā pēc lielāka deficīta 2022. gadā notikusi atgriešanās pie 2021. gadam līdzīga līmeņa.

Eiropā 2023. gads pavadīts stagnācijas zīmē – virkne Latvijai svarīgu tirdzniecības partneru piedzīvoja recesiju, īpaši nozīmīga ir Vācijas tautsaimniecības bremzēšanās. Ieilgušas ir arī Igaunijas ekonomikas nedienas, vājš sniegums bijis arī Zviedrijas un Lietuvas tautsaimniecībām. Tomēr pozitīvāku skatu uz 2024. gadu sniedz pagājušā gada nogale – Latvijas ārējās tirdzniecības apgrozījums pērn 4. ceturksnī salīdzinājumā ar 3. ceturksni pat nedaudz pieauga. Šī gada laikā Eiropa varētu sagaidīt straujāku ekonomikas atgūšanos – inflācijas savaldīšana veicinās patērētāju pirktspējas atgūšanos, savukārt gaidāmā procentu likmju samazināšana ļaus augt investīcijām, kopumā veicinot ārējā pieprasījuma atgūšanos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules ekonomika sarūk straujākajos tempos gandrīz 100 gados. Vienlaikus akciju tirgū kopš marta otrās puses vērojams spējš cenu pieaugums.

Skaidrībai par nākotni esot ļoti ierobežotai, nav izslēgts, ka šāds pieaugums galu galā tomēr izrādīsies pārspīlēts. Pagaidām gan, balstoties uz iepriekš vēl nepieredzēti apjomīgiem ekonomikas stimuliem un cerībām, ka COVID-19 pandēmijas virsotne jau ir sasniegta, akciju tirgi uzrādījuši spēcīgu atgūšanos.

Alkatība un bailes ir ļoti spēcīgi motivētāji, un pietiekami daudzi finanšu tirgus dalībnieki šobrīd acīmredzami negrib palaist garām potenciālās atlaides, ko radījusi pandēmijas krīzes cenu samazināšanās, un tādējādi – peļņu.

Stimuli un cerības

Arī "Luminor" Ieguldījumu pārvaldes vadītājs Atis Krūmiņš izceļ pamatā divus galvenos iemeslus, kādēļ, piemēram, ASV akciju cena kopš marta zemākajiem punktiem palēkusies aptuveni par 30%. Viens ir tas, ka vērojama stabilizācija koronavīrusa gadījumu statistikā. Otrs - centrālo banku izziņotie un jau ieviestie stimuli. Kopumā pārliecība par tikpat cenu ziņā rožainu nākotni (kāda ir bijusi nu jau vairākās pēdējās nedēļās) analītiķim tik liela gan nemaz nav.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Ekonomika varētu atgūties piecu gadu laikā

Rosita Zvirgzdiņa, Biznesa augstskolas Turība profesore,14.12.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodarbinātības valsts aģentūras dati liecina, ka novembra beigās reģistrētā bezdarba līmenis bija 7,4% no ekonomiski aktīvo iedzīvotāju skaita, saglabājoties iepriekšējā mēneša līmenī.

Būtiskākās izmaiņas gaidāmas 2021. gadā, kad bezdarba līkne būs augšupejoša. Ziema un pavasaris daudziem mazajiem un vidējiem uzņēmumiem būs gana grūts periods, tāpēc varam prognozēt arī pieaugošu likvidēto uzņēmumu skaitu. Viņa norāda, ka vienlaikus būs arī jomas, kas saglabās stabilitāti, piemēram, būvniecība un pārtikas ražotāji.

2021. gadā pieaugs bezdarbs

Reģistrētā bezdarba līmenis novembrī minimāli samazinājies Rīgā un Rīgas reģionā, kamēr pārējos Latvijas reģionos bezdarba līmenis palielinājies. 2021. gada pirmajā pusgadā tas varētu pieaugt arī Rīgā, jo virkne uzņēmumu pēc ziemas perioda būs spiesti atlaist daļu darbinieku. Latvijā ir 105 000 uzņēmumu, bet 64% no tiem apgrozījums ir mazāks par 50 000 eiro, tāpēc nav iespējams pretendēt uz aizdevumu un, ja nav uzkrājumu, nevar arī ilgstoši noturēt komandu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Pēc zemestrīces Japānas eksports sarucis par teju 13%

Gunta Kursiša,25.05.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Japānas eksports šogad aprīlī samazinājies par 12,5%, salīdzinot ar attiecīgo mēnesi pērn. Tam par iemeslu ir ražošanas pārtraukšana rūpnīcās pēc martā notikušās dabas katastrofas, vēsta BBC.

Lielais kritiens eksporta apjomos pagājušajā mēnesī samazinājis Japānas tirdzniecības bilanci līdz 463 miljardu jēnu (5,6 miljardi ASV dolāru) lielam deficītam. Tomēr deficīts ir mazāks par iepriekš ekonomistu paredzēto.

Japānas imports aprīlī palielinājies par 8,9%, salīdzinot ar attiecīgo mēnesi 2010. gadā. Valsts pēc katastrofas Fukušimas atomreaktoros bija spiesta importēt lielus kurināmā apjomus.

Ražotņu sagraušana lika vairākiem uzņēmumiem apturēt produkcijas piegādi. Sevišķi ievērojami ir katastrofas izraisītie zaudējumi Japānas automašīnu ražošanas nozarē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV Kolorādo pavalsti pārņēmušais savvaļas ugunsgrēks sasniedzis štata otras lielākās pilsētas Kolorādospringsas piepilsētas. Dabas katastrofas dēļ tika evakuēti 35 tūkstoši cilvēku. Ugunsgrēks nopostījis 35 ielas un iznīcinājis 346 mājas, kā arī laupījis viena cilvēka dzīvību.

Tādējādi ugunsgrēks kļuvis par postošāko visa štata vēsturē, norāda Kolorādo varasiestādes. Iepriekš ugunsgrēku veicināja stiprais vējš, kas nodrošināja to, ka tam izdevās sasniegt Kolorādospringsu un apdraudēt ASV Gaisa spēku karabāzi.

Laika apstākļi vēlāk mainījās, kas ļāva ugunsdzēsējiem ierobežot savvaļas ugunsgrēka izplatību. Lielākajai daļai evakuēto cilvēku ļauts atgriezties mājās. Savvaļas ugunsgrēki plosās arī citās ASV pavalstīs – Montānā, Jūtā, Nevadā, Dienviddakotā un Kalifornijā. Kolorādo štatā savvaļas ugunsgrēki izcēlās jūnija sākumā. Dabas katastrofas skartās vietas iecerējis apmeklēt arī ASV prezidents Baraks Obama.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Ķīna liek aviokompānijām pārtraukt lidojumus ar Boeing 737 MAX 8 lidmašīnām

LETA,11.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ķīnas Civilās aviācijas pārvalde pirmdien devusi rīkojumu iekšzemes aviokompānijām pārtraukt komerciālos lidojumus ar «Boeing 737 MAX 8» lidmašīnām, ņemot vērā pēdējā laikā notikušās Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» un Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» šī modeļa lidmašīnu katastrofas.

Ņemot vērā šo abu negadījumu līdzības, pārvalde paziņojusi, ka Ķīnas lidsabiedrībām ir laiks līdz plkst.18 (plkst.12 pēc Latvijas laika), lai pārtrauktu lidojumus ar visām «Boeing 737 MAX 8» lidmašīnām.

Pārvalde norāda, ka lidojumi ar šī modeļa lidmašīnām tiks atļauti vien tad, kad tiks garantēta lidojumu drošība.

Ķīnas Civilās aviācijas pārvalde paredzējusi sazināties ar ASV aviobūves uzņēmumu «Boeing» un ASV Federālo aviācijas pārvaldi.

Ķīna ir nozīmīgs «Boeing» importa tirgus, un uzņēmums Ķīnas aviokompānijām piegādājis 76 lidmašīnas.

Jau ziņots, ka Etiopijā svētdien avarējusi nacionālās aviokompānijas «Ethiopian Airlines» lidmašīna «Boeing 737 8 MAX» ar 157 cilvēkiem, kas visi gājuši bojā. Lidmašīna bija ceļā no Etiopija galvaspilsētas Adisabebas uz Kenijas galvaspilsētu Nairobi. Pēc šīs katastrofas «Ethiopian Airlines» pārtrauca reisus ar visām šī modeļa lidmašīnām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - Aizvien vairāk valstis liek pārtraukt lidojumus ar Boeing 737 MAX 8 lidmašīnām

LETA--AFP,12.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpina palielināties to valstu skaits, kuras devušas rīkojumus pārtraukt komerciālos lidojumus ar aviolaineriem «Boeing 737 MAX 8», ņemot vērā pēdējā laikā notikušās Etiopijas aviokompānijas «Ethiopian Airlines» un Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» šī modeļa lidmašīnu katastrofas.

Austrālijas, Singapūras un Lielbritānijas civilās aviācijas pārvaldes otrdien paziņoja, ka noteikusi pilnīgu aizliegumu valsts gaisa telpā izmantot visu modifikāciju «Boeing 737 MAX» lidmašīnas, bet Omāna aizliegusi tām pacelties no valsts lidostām un nolaisties tajās.

Vācija un Malaizija savā gaisa telpā aizliegušas lidmašīnu «Boeing 737 MAX 8» lidojumus.

Vācijā bāzētais starptautiskais tūrisma koncerns TUI pārtraucis tā aviokompāniju flotē esošo laineru «Boeing 737 MAX 8» lidojumus.

Arī Dienvidkoreja otrdien paziņoja, ka devusi rīkojumu aviokompānijai «Eastar Jet», kuras flotē ir vienīgās divas «Boeing 737 MAX 8» lidmašīnas Dienvidkorejā, pārtraukt to izmantošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Var mēģināt noriskēt ar urāna kompāniju akciju pirkšanu, ceturtdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Šis gads bijis raksturīgs ar daudzu pasaulē visvairāk enerģijas ražošanai nepieciešamo izejvielu cenu samazināšanos. Pamatā izejvielu cenas sekojušas tam, kas notiek naftas tirgū, bet tur cenas kopš šīs vasaras sākuma ir sarukušas aptuveni par trešo daļu. Tomēr, ja mēs runājam arī par citām energovajadzību apmierināšanai nepieciešamo izejvielu vērtībām, tad ir viens izņēmums, un tas ir urāns.

Vēl pavisam nesen zīmīgs notikums urāna tirgū bija tas, ka Japāna lēma pirmo reizi kopš Fukušimas atomkatastrofas atsākt darbināt dažas kodolspēkstacijas. Pieaugušas spekulācijas, ka šai valstij nākotnē neatliks nekas cits, kā enerģijas ražošanai atsākt darbināt arvien vairāk savu aizvērto atomreaktoru. Valdot šādam fonam, urāna cena laika posmā kopš šā gada maija līdz novembra beigām ir palielinājusies jau gandrīz par 60% – līdz 40,4 ASV dolāriem par mārciņu, liecina izpētes kompānijas Ux Consulting dati. Pēdējo dienu laikā urāna cena gan nedaudz sarukusi un šobrīd atrodas pie 39 ASV dolāru par mārciņu atzīmes. Jāpiebilst, ka mēnesi pirms Fukušimas katastrofas urāna cena tuvojās 75 ASV dolāru atzīmei par mārciņu, kas tajā brīdī bija augstākais līmenis trīs gadu laikā (pēc šīs katastrofas sabruka pieprasījums pēc urāna un sākās tā pārprodukcija).

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Uz Germanwings katastrofas vietu speciāli izmeklētājiem 48 stundās izbūvēts jauns ceļš

LETA,31.03.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai izmeklētāji varētu ātrāk un ērtāk piekļūt Germanwings lidmašīnas katastrofas vietai, pēdējo 48 stundu laikā izbūvēts jauns ceļš.

Kā ziņots, pirms nedēļas Alpos nogāzās Lufthansa struktūrvienības Germanwings lidmašīna Airbus 320. Katastrofā gāja bojā visi 150 cilvēki, kas atradās lidmašīnā.

Francijas prokurori pavēstījuši, ka Germanwings lidmašīnas otrais pilots Andreass Lubics apzināti nogāzis lidmašīnu.

Lidmašīna bija ceļā no Spānijas pilsētas Barselonas uz Vācijas pilsētu Diseldorfu, bet tā nogāzās starp Barselonetes un Diņas pilsētām Francijas dienvidaustrumos, grūti pieejamā vietā.

Lai atvieglotu piekļuvi kalna nogāzei, kur izkaisītas lidmašīnas atlūzas, pēdējo 48 stundu laikā izbūvēts jauns ceļš, kas ļaus izmeklētājiem strādāt ātrāk un izvest lielāku skaitu priekšmetu, norādīja kāds policists.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Indonēzijā atrasta avarējušās Lion Air lidmašīnas pilotu sarunu ieraksta ierīce

LETA,14.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV jūras spēku ūdenslīdēji atraduši oktobrī Javas jūrā iekritušās aviokompānijas «Lion Air» otru «melno kasti»- pilotu sarunu ieraksta ierīci, pirmdien paziņoja amatpersona.

Izmeklētāji cer ar pilotu sarunu ierakstu palīdzību gūt lielāku skaidrību par katastrofu, kurā gāja bojā 189 cilvēki.

Ūdenslīdēji atraduši arī vairāku katastrofas upuru mirstīgās atliekas, žurnālistiem teica Indonēzijas jūrlietu ministra vietnieks Ridvans Džamaludins.

Pilotu sarunu ieraksta ierīce atrasta jūras gultnes gruntī astoņu metru dziļumā, pavēstīja jūras spēku pārstāvis. Vietā, kur jūrā iekrita lidmašīna, ūdens ir 30 metrus dziļš.

«Lion Air» lidmašīna «Boeing 737 MAX 8», kas ar 181 pasažieri un astoņiem apkalpes locekļiem 29.oktobrī bija ceļā no galvaspilsētas Džakartas Sukarno-Hatas lidostas uz Pangkalpinangu Bangkas salā, 13 minūtes pēc pacelšanās iekrita Javas jūrā Rietumjavas provinces piekrastē. Visi lidmašīnā esošie cilvēki avārijā gāja bojā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Naftas ieguves kompānija BP ir lūgusi ASV ļaut tai atsākt naftas ieguvi Meksikas līcī, raksta New York Times. Šis kompānijas lūgums ir izraisījis delikātu situāciju ASV prezidenta Baraka Obamas administrācijā, kurai tagad ir jāspēj izlaipot starp bažām par drošību un vēlmi palielināt naftas ieguvi.

BP cer atjaunot naftas ieguvi desmit platformās jau šī gada jūlijā, apsoloties ievērot stingras drošības normas. ASV regulatori nesen ir atļāvuši naftas ieguvi šelfā, piemēram, kompānija Royal Dutch Shell, apņemoties ievērot stingrus drošības pasākumus, pagājušajā nedēļā ieguva tiesības uzsākt dziļūdens urbšanas operācijas pie Luiziānas krastiem.

ASV prezidents Baraks Obama ir paziņojis, ka viņa administrācija meklē veidus, kā samazināt valsts atkarību no naftas importa. ASV plāno palielināt iekšzemes naftas ieguvi gan uz sauszemes, gan arī jūras šelfā. BP bija viena no galvenajām naftas ieguves kompānijām Meksikas līcī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Dabas katastrofām ļoti ilgstošas ietekmes uz finanšu tirgiem nemēdz būt

ASV plosoties viesuļvētrai Hārvijs, ekonomisti un finanšu tirgus dalībnieki jau tagad mēģina izrēķināt šīs katastrofas postījumu izmaksas un ietekmi uz dažādu vērtspapīru cenām. Vismaz pašlaik Hārvija prognozēto postījumu diapazons ir visai plašs un svārstās 30 līdz 100 miljardu ASV dolāru robežās. Jebkurā gadījumā – pašlaik skaidrs ir tas, ka Hārvija postījumu izmaksas būs visai lielas.

Daudzu ASV apdrošinātāju bilances pašlaik gan ir visai labāk stāvoklī – pieejamā informācija liecina, ka tiem ir pietiekams kapitāls, lai tie varētu veikt nepieciešamos maksājumus. ASV vairākus gadus iztikusi bez ļoti nopietnām dabas katastrofām, kas nozīmējis, ka apdrošinātājiem mazākā mērā nācies izmaksāt atlīdzības. Valdot šādam fonam, arī The Wall Street Journal aptaujātie eksperti norāda, ka Hārvijs, visticamāk, nebūs ļoti liels drauds šīs nozares finansiālajam spēkam. Šajā pašā laikā notiekošajam būšot negatīva ietekme uz vairāku individuālu apdrošinātāju, kuriem ir bizness katastrofas skartajos reģionos (tie, piem., ASV Teksasas štatā apdrošinājuši mājokļus, automašīnas un uzņēmumus), ceturkšņa rezultātiem. Kā pirmie rindā tiek izcelti tādi apdrošinātāji kā Travelers, Progressive (auto apdrošinātājs), State Farm, Allstate un Farmers Insurance. Nozīmīgs auto apdrošinātājs Teksasā ir arī Geico, kas pieder slavenā investora Vorena Bafeta stūrētajai Berkshire Hathaway. Tāpat cietēju vidū pēdējā laikā ir arī vairāku pārapdrošinātāju akcijas, kas pārdod lielu risku apdrošināšanu pašām apdrošināšanas kompānijām. Šīs nedēļas sākumā straujāk saruka, piemēram, tādu uzņēmumu kā Axis Capital Holdings, Aspen Insurance Holdings un XL Group akciju vērtības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Austrālijas Jaundienvidvelsas štatā savvaļas ugunsgrēki sasnieguši katastrofas līmeni, un situāciju turpina sarežģīt augstā gaisa temperatūra un spēcīgais vējš. Savvaļas ugunsgrēki dēļ jau veiktas iedzīvotāju evakuācijas.

Kopumā Austrālijas visvairāk apdzīvotākajā štatā plosās 140 ugunsgrēki, no kuriem 40 joprojām nav izdevies savaldīt, pavēstījušas vietējās varasiestādes. «Šobrīd ir tik slikti apstākļi, ka vairs nevar kļūt ļaunāk. Mēs esam uz sasnieguši katastrofas līmeni,» sacīja Austrālijas Lauku ugunsdzēsības dienesta pārstāvis Šeins Ficsimons.

Kopš 2009. gada postošā ugunsgrēka Viktorijas štatā, kurā bojā gāja 173 cilvēki, Austrālijā savvaļas ugunsgrēku gradācijai ieviests katastrofas reitings, kas nozīmē, ka ugunsgrēki kļūst nekontrolējami un neprognozējami, un iedzīvotāju evakuācija ir vienīgā drošā iespēja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Boeing zināja par 737 MAX lidmašīnu drošības sistēmas nepilnībām gadu pirms Lion Air katastrofas

LETA,06.05.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV aviobūves uzņēmuma «Boeing» inženieri aviolainera «737 MAX» pilotu brīdināšanas sistēmas nepilnības konstatējuši jau 2017.gadā jeb gadu pirms Indonēzijas aviokompānijas «Lion Air» lidmašīnas katastrofas, teikts svētdien publiskotajā kompānijas paziņojumā.

«Boeing» norāda, ka uzņēmuma vadība par šo problēmu uzzinājusi pēc «Lion Air» lidmašīnas katastrofas pērn oktobrī, kurā bojā 189 cilvēki. Savukārt pēc vairākiem mēnešiem Etiopijā avarēja «Ethiopian Airlines» lidmašīna «Boeing 737 MAX 8» ar 157 cilvēkiem, kas visi gāja bojā.

Pēc šīm katastrofām «Boeing 737 MAX 8» lidmašīnu izmantošana pārtraukta visā pasaulē.

«Boeing» vēsta, ka šķietami standartizēts aprīkojums, kas informē pilotu par neatbilstībām starp uzplūdes leņķa indikatoriem, patiesībā netiek aktivizēts, ja aviokompānijas neiegādājas papildu indikatoru.

Tādējādi lidsabiedrībām, kas šo papildu indikatoru nav iegādājušās, tai skaitā «Lion Air» un Ethiopian Airlines, netiek nodrošināta šī drošības funkcija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uz bažu radara atgriezušies daži būtiski temati, par kuriem runāja arī pirms pandēmijas.

1. Uzmanība atkal uz riskiem

Maijā pasaules finanšu tirgos tomēr sākusi iezagties zināma nepārliecība. Uz bažu radara atgriezušies daži būtiski temati, par kuriem runāja arī pirms pandēmijas. Viens no tiem ir ASV un Ķīnas attiecības, kuras kļūst arvien saspīlētākas.

ASV politiķu vidū izskanējusi eksperimentālā ideja par ASV parāda "atcelšanu", ko tur Ķīna (tā savas rezerves nobāzē galvenokārt ASV obligācijās). Daži politikas komentētāji to pat salīdzinājuši ar kaut ko līdzīgu kara pieteikšanai. ASV vadība paudusi milzīgu neapmierinātību, ka Ķīnas apsolītā ASV preču pirkšana nenotiek tik strauji. Piemēram, "Bloomberg" ziņo, ka ASV un Ķīnas attiecības izskatās sliktākās kopš 1979. gada. Tāpat ASV prezidents Donalds Tramps solījis cieši "skatīties" uz Ņujorkas biržā kotētajām Ķīnas kompānijām. Tiek arī runāts par to, ka ASV valdība grib panākt Ķīnas uzņēmumu izņemšanu no ASV piegāžu ķēdēm. Piemēram, piektdien ASV jau lēma, ka Ķīnas Huawei rada draudus ASV drošībai, un tā vairs nepiegādās tai vajadzīgos mikročipus. Augusi ASV un Ķīnas konfrontācija arī gandrīz visos citos iespējamos jautājumos.

Komentāri

Pievienot komentāru