2019. gada jūnijā, salīdzinot ar 2018. gada jūniju, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 3%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas pieauga par 3,1 % un pakalpojumiem – par 2,9 %.
Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2019. gada jūnijā bija par 9,7 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 8,6 %, bet pakalpojumiem – par 12,7 %. Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2019. gada jūnijā, salīdzinot ar 2018. gada jūniju, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, mājokļa iekārtai.
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 4,1 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija dārzeņiem (+17,6 %). Gada laikā cenas pieauga arī maizei (+8,4 %), miltiem un citiem graudaugiem (+12,2 %), konditorejas izstrādājumiem (+2,6 %), makaronu izstrādājumiem (+8,9 %). Cenas palielinājās cūkgaļai (+12,0 %), gaļas izstrādājumiem (+7,9 %), skābajam krējumam (+6,1 %), žāvētiem augļiem un riekstiem (+10,8 %), šokolādei (+4,0 %), sviestam (+6,1 %). Savukārt lētāka kļuva kafija (-7,2 %), svaigi augļi (-2,8 %), mājputnu gaļa (-1,1 %).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 4,7 %. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 4,5 %, ko galvenokārt ietekmēja alus un stipro alkoholisko dzērienu cenu pieaugums. Tabakas izstrādājumu cenas kāpa vidēji par 5,3 %.
Gada laikā ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 4,2 %. Dārgāka kļuva elektroenerģija, dabasgāze, atkritumu savākšana, mājokļa īres maksa.
Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 2,6 %. Gada laikā par 7,6 % dārgāki kļuva mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi.
Atpūtas un kultūras grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 3,0 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums televīzijas abonēšanas maksai, ziediem, barībai lolojumdzīvniekiem un kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem.
Restorānu un viesnīcu pakalpojumu cenas pieauga par 4,8 %. Restorānu, kafejnīcu un ātrās ēdināšanas pakalpojumu cenas sadārdzinājās par 4,4 %, savukārt ēdnīcu – par 5,9 %.
Būtiska ietekme uz cenu kāpumu gada laikā bija arī personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, degvielai (pieaugums par 0,8 %) un zobārstniecības pakalpojumiem. Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās autotransportlīdzekļu apdrošināšanai.
Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,3 %
2019. gada jūnijā, salīdzinot ar 2019. gada maiju, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,3 %. Precēm cenas pieauga par 0,1 %, bet pakalpojumiem – 0,9 %. Lielākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam dažādu preču un pakalpojumu grupā, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, mājokļa iekārtai, kā arī cenu kritumam apģērbiem un apaviem.
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis saglabājās nemainīgs. Cenas pieauga kartupeļiem (+37,5 %), cūkgaļai (+3,5 %), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+1,2 %), mājputnu gaļai (+1,9 %) un olām (+2,6 %). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-8,2 %), kafija (-2,9 %), maize (-1,0 %), augļu un dārzeņu sulas (-3,8 %), svaigas vai atdzesētas zivis (-6,1 %).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,3 %. Sadārdzinoties alum, stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīnam, alkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 2,3 %.
Akciju ietekmē apaviem cenas samazinājās par 5,1 %, bet apģērbiem par 0,6 %.
Ar mājokli saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki vidēji par 0,3 %. Cenu līmenis pieauga materiāliem mājokļa uzturēšanai un remontam, kā arī mājokļa īres maksai.
Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 1,1 %, ko lielākoties noteica cenu kāpums mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem par 4,5 %.
Atpūtas un kultūras grupā cenu līmenis palielinājās par 0,8 %. Lielākā ietekme uz cenu pieaugumu bija kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem (+15,7 %). Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās daiļliteratūras grāmatām.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 2,8 %, ko galvenokārt, noslēdzoties akcijām, noteica cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.
Būtiska ietekme uz cenu pieaugumu mēneša laikā bija arī pasažieru aviopārvadājumiem (+12,4 %), pasažieru pārvadājumiem pa jūru (+24,6 %), restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem (+0,6 %). Savukārt vidējais cenu līmenis samazinājās degvielai (-1,6 %), tai skaitā dīzeļdegvielai (-2,1 %) un benzīnam (-0,9%).
Informāciju par patēriņa cenu pārmaiņām 2019. gada jūlijā paziņos 8. augustā.