No 17. līdz 26. janvārim Berlīnē notiek izstāde "Zaļā nedēļa", kurā jau 25.reizi piedalās arī Latvijas ražotāji.
Šogad Latvijas kopstenda platība izstādē ir 110 kvadrātmetri, un tajā savu produkciju rāda un pārdod SIA "Rozīne" ar produktu "Skrīveru mājas saldējums", līdztekus tradicionālajam saldējuma piedāvājot īpašu recepšu saldējumus, tostarp arī ar kaņepēm, SIA "Skrīveru pārtikas kombināts" ar konfektēm "Gotiņa" dažādās versijās, Madonas novada zemnieku saimniecība "Rogas" un tās īpašnieks Sandris Akmans ar biškopības produkciju un dažādos veidos gatavotām ogām. SIA "Plūkt" sagādājis Latvijā vāktas zāļu tējas, individuālais komersants "I.R. Avots" piedāvā medus maisījumus, Talsu novada zemnieku saimniecība "Kurzemnieki" – ābolu, ķirbju un citu augu našķus, bet SIA "Rīta Putni" sagatavojis dažāda veida paipalu olu produkciju.
Pirmo reizi Berlīnē savus mājas vīnus rāda SIA "Windau Wines". Kopstendā SIA "Berds" pārdod Vācijas iedzīvotāju vidū jau iecienītu Latvijas uzņēmumu – SIA "Dona", AS "Tukuma piens", SIA "Rīgas piensaimnieks", AS "Rīgas piena kombināts", SIA "Rēzeknes gaļas kombināts", SIA "Aibi", SIA "Zentenes zivju kombināts", AS "Brīvais Vilnis", SIA "Gamma-A", SIA "Karavella", SIA "Brāļu alus" un SIA "Ilgezeem" - produkciju.
Apmeklētāju piesaistei, Latvijas Brīvdabas muzeja popularizēšanai un seno amatu rādīšanai stendā uz vietas maizi šogad cep saimniece Ilze, ko pazīstam kā Doņu Ilzi, un viņai palīdz saimniece Kristīne no Brīvdabas muzeja. Asociācijas "Lauku ceļotājs" pārstāves ļauj našķoties ar maizes uzkodām, tādējādi iepazīstinot izstādes apmeklētājus ar kulinārā tūrisma projektu "Rudzu ceļš". Seno amatu prasmes dzintara apstrādē un koka karošu un bļodu grebšanu rāda Brīvdabas muzeja amatnieki. Kopstendu papildina arī SIA "Livonijas dzintars" kosmētika ar dzintara putekļiem un atdzimstošā sējas kaņepju produkcija.
Vairāk ražotāji šogad izstādē piedalās atkārtoti, un uzsver, ka apmeklētāju interese ir liela, aizvien vairāk cilvēku atpazīst Latvijas ražojumus. Ieguvēji ir uzņēmumi, kas piedāvā dabiskus produktus, jo par tiem interese katru gadu ir aizvien lielāka.
"Skrīveru mājas saldējums" izstādē - gadatirgū "Zaļā nedēļa" piedalās jau vairākus gadus - kopš 2015. gada. "Šeit nokļuvām, jo vēlējāmies uzzināt sava produkta iespējas un atsauksmes par to," atminas zīmola "Skrīveru mājas saldējums" (SIA "Rozīne") īpašniece Lelde Sotniece.
Šajā gadā "Skrīveru mājas saldējums" berlīniešiem un pilsētas viesiem piedāvā 9 dažādus saldējumus un 3 dažadus kokteiļus. Izstādei par godu īpaši pagatavots asfalta krāsas "Bērza ogļu saldējums ar kaņepju sēkliņām" - lai vāciešiem ir par ko pabrīnīties, viņa saka. Pirmajās dienās iecienītāko saldējumu TOP 3 ierindojās šī gada jaunums - "Jauneklīgs Plūškoka sorberts", "Pacilājošs biezpiena saldējums ar fantastiskām avenēm" un "Maģisks ruma-rozīņu saldējums" .
Viņa novērojusi, ka izstāde šogad ir plašāka nekā citus gadus. "Tiklīdz no rīta veras izstādes durvis, tā apmeklētaji jau uzreiz piepilda izstādes gaiteņus. Latvijā tādu burzmu reti kur vēl var redzēt. Darba dienās, protams, nāk vecāka gada gājuma cilvēki, skolēni, studenti. Brīvdienās izstādi vairāk apmeklē arī vidēja vecuma cilvēki, ģimenes un darba ļaudis. Cilvēki zinātkāri bauda dažādās valstu kultūras - priecājas, pēta, nogaršo un galu galā nopērk. Tāpat viņi arī atrod jaunus ceļojumu maršrutus nakamajam atvaļinājumam," stāsta L. Sotniece.
"Šo gadu laikā izjūtam, kā mainās berlīniešu attieksme pret dabīgu saldējumu, un tā kļūst arī brīvāka un atvērtāka - ja sākumā biezpiens vai ķirbis saldējumā bija kas nepieņemams, tad tagad, pēc 5 gadiem, tādus var atrast arī viņu saldējuma letēs. Kopumā cilvēki ļoti novērtē roku darbu, meistarību un unikalitāti, arī brīvību no ķīmiskām piedevām," viņa pamanījusi.
Vīna ražotājs "Windau Wines" šogad izstādē piedalās pirmo gadu, bet kompānijas īpašnieks Dainis Plūme izstādi apmeklējis trīs reizes. Izstādē viņš prezentē ābolu vīna destilātu (Ābolu brandvīns) un Bērzu sulas dzirkstošo vīnu. Viņš novērojis, ka ir liela apmeklētāju interese tieši par Latviju, un daudzi apmeklētāji dalās ar saviem iespaidiem par mūsu valsti.
"Skrīveru pārtikas kombināts" izstādē piedalās jau 6.gadu, un ir izveidojusies jau zināma tradīcija te būt, piebilst uzņēmuma īpašnieks Aigars Lūsis. "Publika katru gadu ir atsaucīga pret mūsu produkciju, un patstāvīgie izstādes apmeklētāji jau stendā meklē savus iecienītos gardumus. Katru gadu mēģinam vācu publiku pārsteigt ar kādu jaunu garšu. Šogad tā ir "Alus gotiņa", "Cigoriņu gotiņa" un "Biešu gotiņa", bet populārākā konfekte vāciešiem tomēr ir melnā kaņepju "Gotiņa".
SIA "55M" ar zīmolu "55 mārītes" izstādē piedalās jau piekto gadu, un prezentē Latvijas augu tējas - gan tēju izlases, gan maisījumus, gan mono jeb viena veida tējas, stāsta uzņēmuma vadītāja Līga Lieplapa. "Atsaucība no apmeklētāju puses ir, tādēļ arī piedalāmies šai izstādē. Vācu publika ir ļoti atvērta un labprāt iepazīst jaunas garšas un jaunus produktus, taču iegādājas arī tradicionālos un jau zināmos produktus," viņa novērojusi.
Tiesa gan, L. Lieplapa uzsver, ka katrs gads izstādē gan ir atšķirīgs un jāapbruņojas gan ar pacietību skaidrojot, gan produktu izrādīšanas prasmēm, nepieciešamas arī vācu valodas zināšanas.
"Izstādi raksturo milzīgas cilvēku plūsmas, milzīgs produktu piedāvājums, līdz ar to tas ir liels izaicinājums gan apmeklētājiem, izvēloties produktus, gan arī izstādes dalībniekiem," viņa stāsta.
Pēc izstādes rīkotāju iniciatīvas katra dalībvalsts tika aicināta izstādē rādīt kādu unikālu nacionālu produktu, un Latvija izvēlējās sējas kaņepes. Kā skaidro Zemkopības ministrija, senāk kaņepju produkcija dažnedažādos veidos tika lietota ikdienā, un tagad - pēc vairāku gadu desmitu aizmirstības - kaņepju sēkliņas jeb riekstiņi atkal godā celti. Grauzdētie riekstiņi, vērtīgā eļļa un staks, kaņepju tēja un alus, sātīgais aizdars, un kur vēl dažādie produkti ar kaņepju piedevu – karaša, siers, sviests, šokolāde, konfektes ar kaņepēm, kaņepju siera cepumi utt. To visu stendā rāda un par produktiem stāsta Latvijas ražotāji, ļaujot produkciju nobaudīt apmeklētājiem.
Izstāde "Zaļā nedēļa" notiek jau 85.reizi. Pēc izstādes organizatoru gadskārtēji apkopotiem datiem kopējais izstādes apmeklētāju skaits pieaug (ir pārsniedzis 400 000), no kuriem ap 85 000 veido tirdzniecības nozares pārstāvji. Pieaug arī dalībnieku skaits (ap 1800 no 61 valstīm). Vācijas partnervalsts izstādes organizēšanā šogad ir Horvātija.
Galerijā augstāk - Latvijas stends "Zaļajā nedēļā" un izstādes norise!