Ir mājražotāji, kas iepērk mūsu produkciju un pēc tam to pārdod tālāk kā savu, laikrakstam Dienas Bizness stāsta gaļas pārstrādes uzņēmuma Forevers valdes priekšsēdētājs Andrejs Ždans.
Fragments no intervijas, kas publicēta 27. septembra laikrakstā Dienas Bizness:
Kāda ir rūpniecisko ražotāju kā Forevers konkurence ar mājražotājiem? Īpaši Rīgas Centrāltirgū vērojams, ka pircēji ļoti labprāt izvēlas mājražotāju preci.
Es uzskatu, ka mājražotāji ir nekonkurētspējīgi. Tie var nopelnīt izdzīvošanai, bet ne vairāk. Problēma ar mājražotājiem ir tā, ka daudzi pārkāpj sanitāri higiēniskās normas savu produktu ražošanā, proti, tie neievēro tos standartus, kas rūpnieciskajiem ražotājiem ir obligāti. Vēl jāuzsver, ka ir mājražotāji, kas iepērk mūsu produkciju un pēc tam to pārdod tālāk kā savu, tikai jau ar atbilstošu uzcenojumu. Es uzskatu, ka mājražotāji lielā mērā ir skaista ilūzija cilvēkiem, kam ir nauda, lai pirktu dārgus produktus.
Vai neesat domājuši palielināt vietējās izcelsmes cūkgaļas izmantošanu? Kādēļ tik liels ir importa īpatsvars?
Tuvākajos gados noteikti neplānojam palielināt vietējās izcelsmes cūkgaļas iepirkšanu. Tas būtu neprāts. Gan tāpēc, ka cūku mēra dēļ ir samazinājies cūku skaits, gan tādēļ, ka vietējie zemnieki nespēj nodrošināt vajadzīgo kvalitāti un apjomus. Cūkgaļu mēs pārsvarā importējam no Beļģijas. Mums galvenie kritēriji, iepērkot gaļu, ir kvalitāte, stabilas piegādes un spēja nodrošināt nepieciešamos apjomus.
Vai jūsu nozarē – gaļas izstrādājumi – dominē cena vai kvalitāte? Vai ir vērojama tendence, ka pircēji izvēlas premium produktus?
Pasaulē ir vērojama tendence, ka olbaltumvielas dominē pār ogļhidrātiem. Tas, protams, nāk mums par labu, jo olbaltumvielām bagātu produktu patēriņš pieaug. Tajā pašā laikā mēs strādājam parastajā, nevis premium segmentā, jo mums vienkārši nav tādu izejvielu. Piemēram, slavenais prošuto šķiņķis tiek ražots no īpaši audzētiem lopiem, un to iepirkuma cena ir ļoti augsta. Jāteic, ka Latvijas gaļas produktu pircēji ir ļoti konservatīvi, kas nevēlas īpašas inovācijas un dod priekšroku labas kvalitātes vidējās klases gaļas izstrādājumiem. Pircējiem ir svarīga gan kvalitāte, gan cena. Ja runājam par kvalitāti, tad daudzi ražotāji diemžēl nodarbojas ar negodīgu mārketingu. Piemēram, uz etiķetes ir norādīts, ka izstrādājums satur 90% gaļas, kas tehniski nav iespējams. Jo saskaņā ar ES regulējumu gatavos gaļas izstrādājumos, piemēram, desās, cīsiņos utt., par gaļu netiek uzskatīts speķis, cīpslas, āda, kauli, mehāniski atdalīta gaļa, subprodukti. Līdz ar to ir skaidrs, ka saražot tādu desu vai cīsiņus, kuros nav nedz speķa, nedz ādas, nedz mehāniski atdalītas gaļas, bet ir tikai 100% gaļa, nemaz nav iespējams. Augstākais iespējamais gaļas procents ir 85%. Ja kāds ražotājs savai produkcijai norāda augstāku gaļas procentu, tad skaidrs, ka tas ir negodīgs mārketings. Piemēram, Vācijas tirgū jūs neatradīsiet gaļas izstrādājumus bez E vielām un ar 90% gaļas. Tāds ražotājs, kas kaut ko tādu norādītu uz etiķetes, tūdaļ tiktu iesūdzēts tiesā.
Visu interviju lasiet 27. septembra laikrakstā Dienas Bizness, meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!