Db viedoklis Pret spekulantiem vērstās aktivitātes var skart daudzus uzņēmējus.
Ministru kabinetā (MK) uzsāktas diskusijas par iespēju veikt papildinājumus likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli.
Proti, runa ir par iespēju aplikt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) darījumus, kad no uzņēmuma pamatkapitāla nekustamais īpašums tiek pārkvalificēts privātajām vajadzībām un pārdots.
Līdzšinējā kārtība iecerēta arī gadījumos, kad šādi uzņēmuma pārdošanas gadījumi notiek divas vai vairāk reizes piecu gadu laikā un uzņēmums ir darbojies vismaz trīs gadus. ·ādi rīkojoties, valdība faktiski ir palielinājusi IIN apliekamo bāzi. No vienas puses, šāds lēmums ir saprotams, jo valdība savā deklarācijā ir uzsvērusi, ka cīnīsies pret nekustamo īpašumu spekulantiem un šāds solis būtu viens no veidiem, kā to darīt.
Tomēr ārkārtīgi apšaubāms ir minētais laika posms, kurā darījuma gadījumā ir jānomaksā nodoklis. Tā kā pieci gadi tomēr ir pietiekoši ilgs laika posms, neviens nevar paredzēt, kādas situācijas var veidoties pēc diviem, trim vai četriem gadiem. Tāpēc, cenšoties apkarot spekulatīvos darījumus nekustamo īpašumu tirgū, MK "zem sitiena" paliek daudzus uzņēmumus, kam ar nekustamā īpašuma spekulācijām nav nekāda sakara. Domājams, ka daudz objektīvāks termiņš būtu, piemēram, viens vai divi gadi. Jautājums ir arī par to, kā VID grasās piedzīt nodokļus no ārvalstu uzņēmumiem, kas piecu gadu laikā vairākkārt ir veikuši darījumus ar nekustamo īpašumu.
Šķiet, ka nekustamo īpašumu spekulantiem šādas normas pieņemšanas gadījumā simpātiskas šķitīs ofšoru piedāvātās iespējas. Tajā pašā laikā jāuzsver, ka MK diskusju laikā nekas nav minēts par akciju vai uzņēmuma kapitāla daļu aplikšanu ar nodokli, kas arī var tikt pārdotas.
Laikam nebūtu jāšaubās par to, ka, pērkot vai pārdodot uzņēmuma kapitāldaļas, darījums notiek ar kaut ko virtuālu. Uzņēmuma kapitāldaļas sevī pēc būtības ietver materiālas vērtības, un nav saprotams, kāpēc šajos gadījumos šādus darījumus nav plānoti aplikt ar nodokli.
Valdība savā deklarācijā solīja arī nepalielināt nodokļu slogu. Lai arī nav izskanējusi iecere par jauna nodokļa ieviešanu, tomēr iespējamie grozījumi IIN savā ziņā atgādina slēptu veidu ieviest kapitāla pieauguma nodokli, par kura nepieciešamību ik pa mirklim uzvirmo runas. MK, pieņemot šādu normu, de facto būs realizējusi to, pret ko pati ir iestājusies - palielinājusi nodokļu slogu Latvijas uzņēmējiem.