Līzingā gan privātpersonas, gan uzņēmumi aizvien vairāk iegādājas jaunas automašīnas; elektroauto šādi pagaidām pērk kūtri.
Pircēji izvērtē transportlīdzekļa potenciālās izmaksas un veic pārdomātāku izvēli nekā iepriekš, norāda līzinga kompāniju pārstāvji.
Pēc Auto asociācijas datiem, jaunu vieglo automašīnu tirgū 2018. gads noslēdzās ar 1,7% pieaugumu pret 2017. gadu, savukārt līzinga darījumu apjoms no tiem sasniedza 62%. Līzinga portfelis palielinās pēdējos četrus gadus, tā pieaugums bijis 7–15% robežās, lēš SIA UniCredit Leasing Latvijas filiāles vadītājs Jānis Mūrnieks, kurš gan atzīst, ka izaugsme joprojām ir mazāka par to, kāda bija tā dēvētajos treknajos gados.
Kopumā aizvadītais gads automašīnu līzinga tirgū vērtējams kā turpinājums iepriekšējo gadu iesāktajām tendencēm, piebilst Swedbank Privātpersonu auto finansēšanas atbalsta nodaļas vadītājs Kaspars Sausais, kurš pamanījis, ka aizvien vairāk pieprasījums aug tieši pēc jauniem auto, – šī līzinga tirgus segments audzis par 16%, turklāt pieaug interese tieši pēc dažādu marku pilsētas džipiem.
Patlaban līzinga finansējuma procentu likmes, pēc kompāniju pārstāvju teiktā, ir daudzmaz stabilas, taču pieaugošās prasības no regulatoru puses bankām un līzinga sabiedrībām, iespējams, nākotnē varētu veicināt pakāpenisku likmju kāpumu, akcentē J. Mūrnieks. Salīdzinot ar Centrāleiropu, Baltijā vēl arvien var baudīt zemas procentu likmes, taču paredzams, ka tuvākajos 2–3 gados šī likmes starpība ar Centrāleiropas valstīm varētu izlīdzināties.
SEB līzings 2018. gadā līzingā piešķīris finansējumu 127 miljonu eiro apjomā, kas ir nedaudz mazāk nekā 2017. gadā, informē SEB līzinga vadītāja Jeļena Gavrilova. 2017. gadā bija novērojams augsts pieprasījums; tas palielinājās par 30%. Pieprasījums pēc finansējuma auga tieši privātpersonu segmentā, savukārt pērn tajā pieteikumi saglabājās mērenā līmenī. Savukārt mazo un vidējo uzņēmumu segmentā pieprasījums bija nedaudz augstāks nekā pirms gada – kompānija novērojusi 5% pieaugumu.
Runājot par kopējā līzinga tirgus tendencēm, eksperte pamanījusi nelielu kritumu agro, auto, autobusu un komerctransporta segmentos, bet iekārtu un industriālās tehnikas segmenti pērn demonstrējuši pieaugumu – industriālās tehnikas sektors lielā mērā aug, pateicoties būvniecības nozares attīstības tempiem. Autobusu segmentā šobrīd ir nenoteiktība, jo Autotransporta direkcija 2019. gadā plāno izsludināt konkursu par pasažieru pārvadājumiem reģionālajā maršrutu tīklā, attiecīgi – pirms būs zināmi konkursa rezultāti, visdrīzāk, pasažieru pārvadātāji būs piesardzīgi attiecībā uz jaunu autobusu iegādi, skaidro eksperte.
Visu rakstu lasiet 14. marta laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!