Jaunākais izdevums

Cilvēks, kurš radījis čipsus Doritos, tiks apbedīts kopā ar savām mīļotajām uzkodām, atsaucoties uz viņa ģimenes sniegto informāciju, ziņo Reuters.

Arčs Vests (Arch West) mira 20. septembrī. Viņam bija 97 gadi.

Viņa mirstīgās atliekas tika kremētas, un ģimene plāno apglabāt urnu vietējā kapsētā.

Ģimene pieprasījusi, lai draugiem un radiniekiem, kuri apmeklē urnas apglabāšanas ceremoniju, tiktu ļauts apbedījuma vietā izkaisīt Doritos čipsus.

«Viņš domātu, ka tas ir smieklīgi,» sacījusi viņa meita Jana Hakere (Jana Hacker), kura arī paskaidrojusi, ka kapsēta pret šādu pasākumu neiebilst, jo čipsi bioloģiski noārdās.

Doritos pirmoreiz parādījās Dienvidkalifornijā 1964. gadā un visā valstī - 1966. gadā, sacījusi Frito-Lay pārstāve Aurora Gonzaleza.

Tagad Doritos kļuvis par iecienītu produktu, un populārākā to garša ir načo siera garša.

Saskaņā ar Gonzalezas teikto 2010.gadā Doritos globālie pārdošanas apjomi veidoja aptuveni piecus miljardus ASV dolāru.

Vests no kompānijas Frito-Lay, lai dotos pensijā, aizgāja 1971. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Eksperta viedoklis: Motivēt šķirot atkritumus ar reālu ietaupījumu

Ēriks Zaporožecs, ūdenssaimniecības un atkritumu saimniecības speciālists ar profesionālā maģistra grādu vides pārvaldē. 15 gadu darba pieredze atkritumu apsaimniekošanas nozarē, 22.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Augusta vidus bijis bagāts ar skaļiem paziņojumiem atkritumu apsaimniekošanas jomā. Rīgā lepojas, ka noslēgts līgums par atkritumu šķirošanas rūpnīcas būvniecību. Tiek ziņots, ka rūpnīcā tiks pārstrādāti vairāk nekā 90% no atkritumiem, kas šobrīd tiek apglabāti Getliņu poligonā. Lasām arī to, ka lielākie atkritumu apsaimniekotāji nākotni redz atkritumu šķirošanā, turklāt šķirošanā tieši konteineros, nevis depozīta automātos vai punktos. Tie arī atzīst, ka šķirošana ir process, kas tiek veicināts visiem spēkiem, tomēr iedzīvotājiem joprojām trūkst motivācijas un ticības tam, ka sašķirotais patiešām tiek pārstrādāts, nevis apglabāts. Vēl kāds lēš, ka no atkritumiem iegūts kurināmais ļaus Latvijai iegūt lielāku neatkarību no importētajiem energoresursiem, turklāt atkritumus var izmantot arī, piemēram, ceļu būvniecībā. Šie paziņojumi vieš optimismu – lai arī neiet viegli, esam uz pareizā ceļa – virzāmies Atkritumu apsaimniekošanas likumā nospraustā un Eiropas Savienības pieskatītā mērķa - noglabājamo atkritumu apjoma samazināšanas – virzienā!

Robotizētā šķirošana, retināts gaiss, dažādi zobrati, sieti un slīdošās līnijas – tās ir tehnoloģijas, ko lietos, lai jaunbūvējamās atkritumu apstrādes rūpnīcās no sadzīves atkritumos izmestās plūsmas izvilktu vēl vērtīgo un pārstrādājamo. Tas skan progresīvi, tomēr katrs atkritumu jomas profesionālis kā divreiz divi zina to, ka visvērtīgākais, tīrākais un pārstrādei derīgākais materiāls nāk no virtuves, tātad – šķirošanas konteinera, kas novietots saimniecei parocīgā vietā pagalmā. Un te mums jāatgriežas pie iedzīvotāju motivēšanas. Jaunākie DNB Latvijas barometra mērījumi parāda, ka atkritumu šķirošana ir Latvijas iedzīvotāju rūpju karaliene vides jomā, jo 67% aptaujāto uzskata, ka atkritumus šķirot ir būtiski. Tomēr palūkosimies tuvāk: kāda šobrīd ir saimnieces motivācija šķirot? – saudzēt lapsas, naktsvijoles un zemeslodi? Diemžēl skaidri zināms, ka īsteni zaļi motivēti ir labi ja piektdaļa iedzīvotāju. Uz pārējiem jādarbojas ar ekonomiskajām svirām, piemēram – piedāvājot, visticamāk, nelielu, taču skaidri saskatāmu ietaupījumu par atkritumu šķirošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji 2022. gada oktobrī piekto mēnesi pēc kārtas negatīvi visās uzņēmējdarbības jomās. Rādītāji būvniecībā, pakalpojumu sektorā un mazumtirdzniecībā, salīdzinot ar septembri nedaudz uzlabojušies, bet apstrādes rūpniecībā uzņēmēju noskaņojums turpina pasliktināties liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veikto konjunktūras apsekojumu dati.

Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji raksturo vispārējo situāciju nozarē un tiek iegūti, veicot rūpniecības, būvniecības, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozaru konjunktūras apsekojumus. Ja rādītājs ir virs nulles, ir pozitīva uzņēmējdarbības vide, ja zem nulles – negatīvs uzņēmēju noskaņojums.

Mazumtirgotāju noskaņojums negatīvs, bet labāks nekā uzņēmējiem citās jomās

2022.gada oktobrī konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem bija - 1,2. Salīdzinot ar septembri, mazumtirgotāju noskaņojums uzlabojies par 0,5 procentpunktiem, un tā ir augstākā šī rādītāja vērtība kopš jūnija. Pēc sezonāli nekoriģētiem datiem, salīdzinot ar septembri, konfidences rādītājs pārtikas preču mazumtirdzniecībā samazinājies par 2,0 procentpunktiem, sasniedzot vērtību – 4,6. Oktobrī turpināja pasliktinājies arī degvielas mazumtirgotāju noskaņojums. Salīdzinot ar septembri, rādītājs samazinājies par 4,9 procentpunktiem un ir nokrities līdz - 13,9. Automobiļu, kā arī to rezerves daļu pārdošanā, apkopē un remontā noskaņojuma rādītāji noslīdējuši zem nulles, sasniedzot attiecīgi - 7,8 un - 7,4. Nepārtikas preču mazumtirgotāji oktobrī bijuši visoptimistiskākie, to noskaņojuma rādītājs joprojām ir pozitīvs un tā vērtība, salīdzinot ar septembri, nav mainījusies (3,5).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vienota zīmola stratēģijā turpmāk neaizrausies ar produktu «apakšpersonību» radīšanu, saka Coca-Cola ģenerāldirektore Polijā un Baltijā Anna Jakubovska.

Fragments no intervijas:

Cik svarīga loma jūsu kompānijas produktu portfelī aizvien ir jūsu ikoniskajam flagmanim?

Ir tieši tā, kā jūs sakāt – tas ir flagmanis. Šim zīmolam ir svarīga loma ne vien tāpēc, ka tas ir kompānijas nosaukums, bet arī tāpēc, ka tas ir galvenais zīmols ienākumu u.c. rādītāju ziņā. Protams, mūsu stratēģija vispārīgi ir iegūt tirgus bezalkoholisko dzērienu segmentu. Tāpēc mēs ar lielu sava portfeļa daļu konkurējam dzirkstošo dzērienu tirgū, kā arī ar ūdeni un sulām. Mērķis ir līderība bezalkoholisko dzērienu lietošanai gatavo dzērienu tirgū. Baltijas valstīs līdz šim esam bijuši veiksmīgi un tiešām esam līderi, un lielā mērā sava flagmaņa Coca-Cola dēļ.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji 2021.gada februārī uzlabojušies pakalpojumu sektorā, nedaudz samazinājušies būvniecībā un rūpniecībā, bet būtisks kritums bijis mazumtirdzniecībā, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veikto konjunktūras apsekojumu dati.

Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji raksturo vispārējo situāciju nozarē un tiek iegūti, veicot rūpniecības, būvniecības, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozaru konjunktūras apsekojumus. Ja rādītājs ir virs nulles, ir pozitīva uzņēmējdarbības vide, ja zem nulles - negatīvs uzņēmēju noskaņojums.

Pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem februārī konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā bija -19,4 un, salīdzinot ar janvāri, samazinājies par 3,6 procentpunktiem. Konfidences rādītājs samazinājies gan pārtikas, gan nepārtikas preču mazumtirdzniecībā, bet pieaudzis degvielas mazumtirdzniecībā. Uzņēmumu noskaņojums pasliktinājies arī automobiļu pārdošanā, bet uzlabojies auto detaļu un piederumu tirdzniecībā, automobiļu apkopē un remontā. Viszemākais rādītājs (-37,7) ir nepārtikas preču mazumtirdzniecībā, un jau otro mēnesi pēc kārtas tas ir zem 2020.gada zemākās vērtības aprīlī (-30,4), pārsniedzot arī 2008.-2009.gada ekonomiskās krīzes laika zemāko vērtību (-36,3).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji 2020. gada jūlijā, salīdzinot ar jūniju, uzlabojušies, kaut arī joprojām ir negatīvi, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji raksturo vispārējo situāciju nozarē un tiek iegūti, veicot rūpniecības, būvniecības, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozaru konjunktūras apsekojumus. Ja rādītājs ir virs nulles, ir pozitīva uzņēmējdarbības vide, ja zem nulles – negatīvs uzņēmēju noskaņojums.

Mazumtirdzniecībā konfidences rādītājs pieaudzis par 8,6 procentpunktiem

Pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem jūlijā konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā bija -5,6, kas, salīdzinot ar jūniju, pieaudzis par 8,6 procentpunktiem. Pārtikas preču, kā arī degvielas mazumtirdzniecībā, konjunktūras situācijai uzlabojoties, konfidences rādītāji jau sasnieguši pozitīvas vērtības, bet nepārtikas preču mazumtirdzniecībā, kā arī automobiļu, motociklu, to daļu un piederumu tirdzniecībā konfidences rādītāji joprojām ir negatīvi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī cik dīvaini tas varētu šķist, raugoties no malas, absolventi Ķīnā maksā plastiskajiem ķirurgiem, lai padarītu savus degunus līdzīgus Francijas ikoniskajam Eifeļa tornim. Tādējādi ķīnieši cerot iegūt priekšrocības darba tirgū, ziņo thelocal.fr.

Miljoniem jauniešu Ķīnā saskaras ar spēcīgu konkurenci, lai tiktu uz karjeras kāpnēm. Tieši tas licis vērsties pie plastikas ķirurgiem. «Mūs iespaidojis Eifeļa torņa skaistums,» lielījies kāds ķirurgs Vangs Ksumings. Viņš katru mēnesi veic desmitiem šādu operāciju.

Ķīnā daudzviet esot redzamas Eifeļa torņa operāciju reklāmas. Uz viena no plakātiem skatāma jauna rietumvalstu sieviete gaišām acīm un taisnu degunu, kas stereotipiski tiek uzskatīts par skaistu. Blakus viņai plakātu grezno Parīzes atpazīstamais simbols.

Operācijas izmaksas ir 7200 eiro. «Tas ir klasisks piemineklis ar ļoti estētisku formu, un mēs cenšamies kombinēt medicīnu ar mākslu,» klāstījis Vanda prakses vietā sastapts administratīvais darbinieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Latviešu modele Karlīna Caune izraudzīta par zīmola Elizabeth Arden reklāmas kampaņas seju

LETA, 03.12.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latviešu modele Karlīna Caune izraudzīta par zīmola Elizabeth Arden nākamā gada globālās reklāmas kampaņas seju, vēsta The Moodie Report.

Elizabeth Arden parakstījis ar Cauni ekskluzīvu līgumu, kas paredz latviešu modeles dalību reklāmas kampaņās, marketinga programmās un sabiedrisko attiecību pasākumos, kā arī zīmola digitālo un sociālo mediju platformās.

«Mūsdienīga Elizabeth Arden sieviete ir kaismīga, multikulturāla personība, kurai ir aktīvs profesionāls dzīvesveids. Karlīnā Caunē mēs esam atraduši skaistu un inteliģentu jaunu sievieti, kurā iemiesojušies zīmola Elizabeth Arden ideāli,» norāda Elizabeth Arden priekšsēdētājs Skots Bītijs.

Caune sacījusi, ka ir pagodināta par noslēgto līgumu. «Man ir liels gods pievienoties šim ikoniskajam zīmolam. Es vienmēr esmu mīlējusi [šī zīmola] produktus, kā arī pašu Elizabeti Ardēnu. Viņa apsteidza savu laiku, un mani iedvesmo viņas filozofija par sieviešu dabiskā skaistuma izcelšanu. Es esmu ļoti priecīga pievienoties kopienai, kas atbalsta spēcīgas un pašpārliecinātas sievietes,» sacīja Caune.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No sestdienas, 5.decembra, Latvijā pašizolācija būs jāievēro pēc atgriešanās no visām Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) sarakstā esošajām Eiropas valstīm, izņemot Vatikānu, savukārt no pirmdienas, 7.decembra, būs aizliegti pasažieru pārvadājumi cita starpā arī uz Lietuvu, liecina SPKC apkopotie dati.

Tā kā vidējais Covid-19 izplatības Eiropas Savienības (ES) un Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) nedēļas rādītājs ir nokrities līdz 506,9, no pirmdienas, 7.decembra, regulārie pasažieru pārvadājumi nebūs atļauti uz valstīm, kur ir vairāk nekā 1013,8 saslimšanas gadījumi uz 100 000 iedzīvotāju. Saskaņā ar SPKC informāciju, līdz ar to no pirmdienas regulārie pasažieru pārvadājumi būs aizliegti uz Andoru, Luksemburgu, Horvātiju, Sanmarīno un Lietuvu.

Patlaban pašizolācijas slieksnis Latvijā ir noteikts 50 gadījumi uz 100 000 iedzīvotāju. Pirms nedēļas šis rādītājs zemāks bija Vatikānā un Islandē, bet šonedēļ - tikai Vatikānā.

Pašizolācija Latvijā joprojām jāievēro, atgriežoties vai ceļojot tranzītā caur Luksemburgu, kurā ir visaugstākā saslimstība Eiropā jeb 1177,6 gadījumi uz 100 000 iedzīvotāju. Pašizolācija arī jāievēro atgriežoties no Horvātijas, Andoras, Lietuvas un Sanmarīno. Sabiedrības veselības apdraudējums šajās valstīs novērtēts kā ļoti augsts. Tur 14 dienu kumulatīvais rādītājs divkārt pārsniedz Eiropas vidējo, kas ir 506,9 gadījumi uz 100 000 iedzīvotāju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji 2020. gada septembrī, salīdzinot ar augustu, uzlabojušies gan rūpniecībā un būvniecībā, gan mazumtirdzniecībā un pakalpojumu sektorā, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veikto konjunktūras apsekojumu sezonāli izlīdzinātie dati.

Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji raksturo vispārējo situāciju nozarē un tiek iegūti, veicot rūpniecības, būvniecības, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozaru konjunktūras apsekojumus. Ja rādītājs ir virs nulles, ir pozitīva uzņēmējdarbības vide, ja zem nulles – negatīvs uzņēmēju noskaņojums.

Pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem septembrī konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā jau otro mēnesi, kopš Latvijas ekonomiku būtiski ietekmējušas COVID-19 izraisītās sekas, sasniedzis pozitīvu vērtību 2,2. Salīdzinot ar augustu, šis rādītājs pieaudzis par 0,4 procentpunktiem, taču ir par 4,9 procentpunktiem zemāks nekā pagājušā gada septembrī. Konfidences rādītāja uzlabojumu galvenokārt ietekmējis respondentu pozitīvais vērtējums par uzņēmumu saimnieciskās darbības aktivitātes pieaugumu pēdējos mēnešos. Konjunktūras situācijai turpinot uzlaboties, konfidences rādītāji septembrī bija pozitīvi gan pārtikas, gan nepārtikas preču mazumtirdzniecībā, kā arī degvielas mazumtirdzniecībā un automobiļu, motociklu, to daļu un piederumu tirdzniecībā. Negatīva konfidence joprojām saglabājusies automobiļu apkopē un remontā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējdarbības noskaņojuma jeb konfidences rādītāji 2021.gada novembrī samazinājās gan mazumtirdzniecībā un pakalpojumu sektorā, gan būvniecībā un rūpniecībā, visur sasniedzot negatīvas vērtības, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veikto konjunktūras apsekojumu dati.

Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji raksturo vispārējo situāciju nozarē un tiek iegūti, veicot rūpniecības, būvniecības, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozaru konjunktūras apsekojumus. Ja rādītājs ir virs nulles, ir pozitīva uzņēmējdarbības vide, ja zem nulles - negatīvs uzņēmēju noskaņojums.

Pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem novembrī konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā bija mīnus četri, un tas pasliktinās jau ceturto mēnesi pēc kārtas. Salīdzinot ar oktobri, šis rādītājs samazinājies par diviem procentpunktiem. Noskaņojuma rādītāji ir negatīvi visās mazumtirdzniecības apakšnozarēs.

Straujš samazinājums, salīdzinot ar oktobri, bijis nepārtikas preču un degvielas mazumtirdzniecībā, kur konfidences rādītāji noslīdējuši līdz attiecīgi mīnus 14,8 un mīnus 22,2. Pārtikas preču mazumtirdzniecībā uzņēmēju noskaņojums, lai arī negatīvs (mīnus 4,8), salīdzinājumā ar oktobri tomēr ir uzlabojies par 1,8 procentpunktiem. Automobiļu tirdzniecībā uzņēmēju noskaņojums, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, nav būtiski mainījies (mīnus 12,4), bet automobiļu detaļu tirdzniecībā, remontā un apkopē samazinājies par 13,4 procentpunktiem, kopš 2021.gada marta pirmo reizi noslīdot zem nulles (mīnus 9,9).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Gada beigās, tuvojoties svētku laikam, novērojams straujš uzņēmumu rīkoto banketu skaita pieaugums. Pēc uzņēmuma Lage Ko datiem decembrī, salīdzinot, piemēram, ar citiem mēnešiem banketu skaita pieaugums sasniedz pat 300%. Savukārt no visiem rīkotajiem banketiem lielākā daļā jeb 60-70% ir nelielas svinības - mājas svinības nelielam viesu skaitam , vai korporatīvās kafijas pauzes kādiem svētkiem par godu, informē uzņēmumā.

«Ja runājam par banketiem kopumā, tad tikai 30 - 40% varam pieskaitīt pie lielajiem banketiem. Tas nav atkarīgs no cilvēku skaita, bet gan no tā, cik liels ir pasūtījums, proti, vai ir nepieciešams arī karstais galds, vai ir nepieciešami trauki, galdi, galdauti, viesmīļu pakalpojumi pasākuma laikā utt. Pārējie pasākumi lielākoties ir furšeti - kopā ar pasūtītāju sastādam ēdienkarti un piegādājam attiecīgos ēdienus. Parasti tās ir dažāda veida uzkodas. Savukārt, ja runājam par uzkodām, tad Latvijā arī ir sava specifika. Eiropa nelielās uzkodas, kuras pasniedz pasākumos, tik tiešām ir nelielas, ļoti simboliskas. Latvijā, savukārt, pasūtītājs pieprasa, lai šīs uzkodas būtu pietiekami lielas, lai viesis varētu no šīm uzkodām arī paēst,» stāsta Lage Ko mārketinga direktore Antra Ozoliņa.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Turpina kristies uzņēmēju noskaņojums pakalpojumu sektorā un būvniecībā

Monta Glumane, 29.05.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji 2020. gada maijā, salīdzinot ar aprīli, turpināja pazemināties būvniecībā un pakalpojumu sektorā, bet nedaudz uzlabojās mazumtirdzniecībā un rūpniecībā, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Uzņēmējdarbības konfidences rādītāji raksturo vispārējo situāciju nozarē un tiek iegūti, veicot rūpniecības, būvniecības, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozaru konjunktūras apsekojumus. Ja rādītājs ir virs nulles, ir pozitīva uzņēmējdarbības vide, ja zem nulles – negatīvs uzņēmēju noskaņojums.

Pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem maijā konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā bija -22,5, kas, salīdzinot ar aprīli, pieaudzis par 3,9 procentpunktiem. Vislielākais pieaugums bija pārtikas, dzērienu un tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 13,2 procentpunktiem), taču automobiļu, motociklu, to daļu un piederumu tirdzniecībā konfidences rādītājs turpināja samazināties (par 1,3 procentpunktiem).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA OnPlate līdztekus pieaugušo šķīvim tagad piedāvā arī bērniem un uzkodām paredzētu un domā par produktu portfeļa paplašināšanu veselīgas pārtikas produktu segmentā

SIA OnPlate jaunākais produkts ir našķu šķīvis. Sākumā tas tapa kā individuāls projekts kādam klientam, bet vēlāk uzņēmējas Līga Balode un Tatjana Tepo izlēma to pielāgot plašākas publikas prasībām un piedāvāt tirgū. Našķu šķīvis domāts veselīgām uzkodām, piemēram, augļiem, zefīram, sukādēm, riekstiem, sieram, melnajai šokolādei, un tas paredzēts lietošanai plašākā draugu pulkā. Uzņēmums uz šo produktu liek lielas cerības, jo īpaši ņemot vērā, ka tuvojas svētku sezona. Šobrīd OnPlate izstrādājumi nopērkami gan mazos veikaliņos, gan nopietnāku tirgus spēlētāju tirdzniecības vietās, piemēram, Rito un Rimi Klēts. Vaicātas par nākotnes plāniem, uzņēmuma īpašnieces teic, ka nākamais produkts noteikti nebūs šķīvis. Visdrīzāk, tas varētu būt kāds pārtikas produkts. «Tā varētu būt veselīga pārtika – kaut kāds našķis, ar ko var ātri remdēt izsalkumu un vienlaikus sevi iepriecināt. Vēl domājam par to,» saka Līga.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Db viedoklis: Nevis jāpalielina nodokļu slogs, bet ministriem jānolaižas uz zemes

Dienas Bizness, 12.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pilnīgi nekādas izdomas un nevēlēšanās domāt ar galvu – tieši tā ir iespējams raksturot ministriju ierosinājumus valsts budžeta ieņēmumu palielināšanai nākamajam gadam. Tikai daži no pagājušajā nedēļā izskanējušajiem priekšlikumiem valdības sēdē, kurā tika spriests par budžetu – tā dēvētās starptautisko kravu pārvadātāju nodevas ieviešana, ostu maksājumi no ieņēmumiem, akcīzes nodokļa piemērošana saldumiem un sāļām uzkodām un akcīzes nodokļa paaugstināšana dzērieniem un tabakas izstrādājumiem...

Šo absurda ideju parādi vēl varētu turpināt, taču avīzes sleju apjoms nav neierobežots, tāpēc pagaidām pakavēsimies pie nupat minētā.

Par autoceļu nodevu eksperti jau ir izteikušies – jauki, ka tā būs jāmaksā ārvalstu kravu pārvadātājiem, taču nevajag aizmirst, ka ar to pašu būs jārēķinās arī vietējiem uzņēmējiem, kas nozīmē arī vēlmi jauno sadzārdzinājumu iekļaut cenās gala patērētājiem. Attiecībā uz ideju paaugstināt akcīzes nodokli dažādiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, jāteic tā – to, protams, var darīt, bet tikai tādā gadījumā, ja atbildīgās iestādes tiešām vēlas pārliecināties, cik cauras ir Latvijas robežas. Minētajiem produktiem nav jābūt lētiem, bet tie nedrīkst būt tik dārgi, ka pietiekami liela to lietotāju daļa labprātāk dod priekšroku nelegālajām precēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Budžets

Piedāvā nodevu ceļiem, dārgāk var nākties maksāt par neveselīgu pārtiku un autogāzi

Zanda Zablovska, 08.08.2013

Notiek Ministru kabineta ārkārtas sēde, kurā spriež par valsts budžeta jaunajām politikas iniciatīvām 2014.-2016.gadā.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Meklējot papildu ieņēmumu iespējas 2014. gada budžetā, ministrijas piedāvā ieviest autoceļu lietošanas nodevu, pārskatīt akcīzes nodokli autogāzei, kā arī piemērot akcīzes nodokli neveselīgai pārtikai.

Tāpat tiek piedāvāts mainīt dabas resursu nodokļa likmes, izveidot elektroenerģijas lietotāju atbalsta fondu un īstenot citus priekšlikumus. Priekšlikumi šodien skatīti Ministru kabineta ārkārtas sēdē, informē Finanšu ministrija (FM).Ministriju priekšlikumi vēl tiek vērtēti, apliecināja Ministru prezidents Valdis Dombrovskis. Vairāku pasākumu gūtos ieņēmumus gan uzreiz tiek piedāvāts izmantot konkrētiem izdevumiem, tādējādi situācija budžetā neuzlabojas, viņš piebilda.

FM papildus ieņēmumiem piedāvā grozīt Pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likumu attiecībā uz priekšnodokļa atskaitīšanas ierobežojuma atcelšanu vieglajām pasažieru automašīnām, ko izmanto tikai un vienīgi saimnieciskās darbības vajadzībām. Pasākuma fiskālā ietekme 2014. gadā būtu - 2,2 miljoni latu, 2015. un 2016. gadā - 0,5 milj. latu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atkritumu apsaimniekošana

Bioatkritumu pārstrādes kompleksā Brakšķos investē 14,85 miljonus eiro

Db.lv, 08.08.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atkritumu poligonā "Brakšķi" ar Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda (KF) atbalstu izbūvēta un svinīgi atklāta bioloģiski noārdāmo atkritumu (BNA) pārstrādes rūpnīca, kas izmaksāja 14 852 111 eiro, informē Jelgavas pašvaldībā.

Nešķirotie sadzīves atkritumi poligonā tiek nogādāti no Jelgavas, Jelgavas un Dobeles novada, kā arī Bauskas novada administratīvajām teritorijām. Piemēram, pērn "Brakšķos" no atkritumu radītājiem pieņemtas kopumā 39 793 tonnas atkritumu, no tām 29 506 tonnas bija nešķirotie sadzīves atkritumi, tostarp 13 066 tonnas - bioloģiski noārdāmie. Ņemot vērā, ka ik gadu tieši bioloģiskie atkritumi veido 30-40% no kopējās atkritumu plūsmas, šo atkritumu veida pārstrādes tehnoloģiju modernizācija un attīstība pēdējo gadu laikā bija katra Latvijas poligona lielais mērķis un nepieciešamība, uzsver pašvaldībā.

Realizējot projektu, poligonā uzstādīta BNA anaerobās fermentācijas iekārta, 20 000 kvadrātmetru platībā izbūvēts asfaltēts laukums, kas paplašina stacijas teritoriju un reizē palielina arī atkritumu pieņemšanas un uzglabāšanas platību, kā arī izbūvēta jauna sadzīves atkritumu pieņemšanas nojume. Lai palielinātu šķirošanas jaudas un atšķiroto atkritumu veidus, kompleksā nodrošinātas arī atkritumu šķirošanas iekārtas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Par 1,34 miljoniem eiro rekultivēs bijušo Kleistu atkritumu izgāztuvi

Dienas Bizness, 13.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta (RD MVD) pasūtījuma konsorcijs BRR (SIA Būvalts R, SIA Roadeks) ir izstrādājis izgāztuves Kleisti rekultivācijas tehnisko projektu un saņēmis būvatļauju rekultivācijas darbu uzsākšanai. Autoruzraudzību un būvdarbus veiks konsorcijs BRR, bet būvuzraudzību – SIA Geo Consultants, informē Rīgas dome.

Šī projekta rezultātā Pārdaugavā tiks samazināta atkritumu negatīvā ietekme uz vidi un novērsta tālāka vides piesārņošana, kā arī tiks iegūta apzaļumota un sakopta ainava 4,5 ha platībā. «Gan Augusta Deglava ielas atkritumu izgāztuve, gan Kleistu izgāztuve ilgu laiku bija «kauna traipi» pilsētvidē, taču tagad šīs vietas tiks sakārtotas un tās varēs izmantot iedzīvotāju atpūtai, » norāda Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs Vjačeslavs Stepaņenko.

Lai piesaistītu Kohēzijas fonda līdzekļus bijušās atkritumu izgāztuves Kleisti rekultivācijai, RD MVD noslēdza vienošanos ar Vides un reģionālās attīstības ministriju (VARAM). Projektu paredzēts īstenot par nepilniem 1,34 miljoniem eiro (ar PVN), no kuriem Rīgas domes finansējums ir 669822 eiro, bet Kohēzijas fonda finansējums ir 669822 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Brīdī, kad tekstilmateriāls kādam šķiet lieks, sākas tā ceļojums. Galamērķi ir vairāki, bet parasti tas tiek apglabāts poligonā; pagaidām Latvijā neviena rūpnīca neveic tekstila pārstrādi , pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Latvijā ir vairāki šķirošanas laukumi, kur tiek pieņemti tekstilizstrādājumi, lielākoties tos cilvēki izmet konteinerā kopā ar citiem sadzīves atkritumiem, kas pēc tam nonāk atkritumu poligonā un tur arī tiek apglabāti. Latvijas poligonos apglabātie tekstila materiāli ir vidēji 3% no visām saimnieciskajām drazām. Eiropas valstīs vidēji tie ir 12%, liecina Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) dati.

Ik gadu sadzīves atkritumos nonāk liels daudzums apģērbu, un lielākā daļa no šīm drēbēm varētu tikt izmantotas vēlreiz, atkal lietotas vai pārstrādātas. Latvijā ir ļoti ierobežotas iespējas iedzīvotājiem nodot tekstilizstrādājumus pārstrādei.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

FOTO: Bijušās atkritumu izgāztuves Kleisti vietā izveidots 13 metru augsts uzkalns

Dienas Bizness, 25.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijušās Rīgas atkritumu izgāztuves Kleisti vietā patlaban paceļas 13 metrus augsts apzaļumots pakalns, kas patlaban izskatās pēc oāzes uz pelēcīgo Spilves pļavu fona, informē Rīgas dome.

«Ir pabeigts vēl viens labs projekts. Bijušās atkritumu izgāztuves vietā tagad ir izveidojusies ne tikai vizuāli pievilcīga ainava, bet pats galvenais ir novērsta gruntsūdeņu tālāka piesārņošana. Rekultivācijas noteikumi paredz, ka piecus gadus šeit neko nedrīkst darīt. Pa šo laiku aicinu iedzīvotājus izteikt savas idejas kalna izmantošanai,» aicina Rīgas domes Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs Vjačeslavs Stepaņenko, kurš trešdien, 25. novembrī, kopā ar Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta Vides pārvaldes priekšnieku Askoldu Kļaviņu un atbildīgajiem speciālistiem bija ieradies novērtēt rekultivācijas gaitā paveikto.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Nē, Staburags nav pazudis, tas tikai ir zem ūdens,» laikrakstam Latvijas Avīze sacījis Jānis Jermacāns. Viņam ir ap astoņdesmit, un viņš esot pārņemts ar ideju apskatei atsegt Staburagu.

32 gadu vecumā viņš strādājis par darbu vadītāju pie Pļaviņu HES betonēšanas un bijis liecinieks leģendārās klints applūdināšanai.

Nodoma nopietnību apliecinot viņa diploms – viņš ir inženieris un vēl joprojām strādā Energoremontā pie hidrostaciju rekonstrukciju projektiem. Turklāt kā hidroelektrostaciju būvnieks viņš joprojām aktīvi iestājoties par to būvniecību Jēkabpilī un Daugavpilī.

Viena ideja esot iztaisnot Daugavas gultni labajā krastā, kur tā met līkumu augšpus un lejpus Staburaga, nosprostojot Daugavu ar betona dambi. Reālāks šķietot Jermacāna priekšlikums Staburagu apjozt ar pusapaļu betona dambi 100 metru rādiusā un izpumpēt ūdeni, tādējādi atsedzot klinti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados Latvijā ir investēts atkritumu šķirošanas līniju un rūpnīcu izveidē, turklāt tuvākajā nākotnē plānots uzbūvēt vēl vairākas specializētas rūpnīcas, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Eiropas Savienības direktīvā ir noteikts samazināt to atkritumu daudzumu, kas tiek apglabāts poligonos, līdz ar to visas Eiropas Savienības kopējais mērķis ir nošķirot no sadzīves atkritumiem otrreiz izmantojamos materiālus un tos pārstrādāt, ietaupot dabas dotos resursus. Atkritumu nozares pārstāvji norāda, ka Latvijā līdz pat 90 procentiem sadzīves atkritumu joprojām tiek apglabāti poligonos.

DB jau rakstīja, ka jaunajā plānošanas periodā atkritumu saimniecībai vēl būs pieejami 41,3 milj. eiro.

Tehnoloģijas attīstās

Tāpat kā citās nozarēs, arī atkritumu apsaimniekošanā tehnoloģiskie risinājumi nestāv uz vietas, un parādās aizvien jaunas tendences un tehnoloģijas. «Pēdējos gados strauji attīstījusies atkritumu automātiskā šķirošana, kas saistīts ar to, ka daudz pieejamākas un uzticamākas ir kļuvušas iekārtas, kas nodrošina šo procesu. Piemēram, automatizēta optiskā šķirošana, izmantojot gan NIR (near infrared), gan x-ray (rentgenstaru) tehnoloģijas, pēc būtības nav nekāds jaunums un tikušas izmantotas arī pirms desmit gadiem, tikai pēdējos gados šādu iekārtu izmantošana kļūst ekonomiski pamatota, to cena ir būtiski samazinājusies, savukārt to veiktspēja, attīstoties datoru procesoru jaudām, būtiski uzlabojusies,» stāsta atkritumu apsaimniekošanas uzņēmuma SIA Vides pakalpojumu grupa valdes loceklis Guntars Levics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Atkritumu šķirošanas kampaņas laikā savākti 24 furgoni atkritumu

Jānis Rancāns, 21.09.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Zaļā punkta rīkotās atkritumu šķirošanas veicināšanas kampaņas «Šķiro pa tīro!» laikā 25 pilsētās iedzīvotāji sašķirojuši 1 420 m3 atkritumu, informē Latvijas Zaļais punkts.

Šis atkritumu daudzums, kas pielīdzināms 24 lielajiem kravas furgoniem, netika apglabāts poligonos, bet gan tiks otrreizēji pārstrādāts, vēsta kampaņas organizatori.

Kampaņas ietvaros iedzīvotāji tika aicināti šķirot un pilsētu atkritumu šķirošanas laukumos nodot iztukšotas un saplacinātas PET pudeles, stikla taru, sulu un piena kartona pakas, kā arī nolietotās elektropreces.

Apjoma ziņā visvairāk iedzīvotāji sašķirojuši nolietotās elektropreces – 741,26 m3, tām seko PET pudeles – 333,84 m3 un stikla tara – 279,9 m3. Tāpat arvien aktīvāka kļūst dzērienu kartona iepakojumu (t.s. tetra pak iepakojuma) šķirošana – kampaņas laikā sašķiroti 65 m3 šāda iepakojuma. Kopumā akcijā piedalījās vairāk nekā 38 tūkstoši iedzīvotāji, norāda tās organizētāji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv, 03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru
Atkritumu apsaimniekošana

Jūlija vidū varēs sākt slēgt līgumus ar jauno Rīgas atkritumu apsaimniekotāju

LETA, 04.07.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunizveidotā kopsabiedrība «Rīgas vides pakalpojumi» atkritumu apsaimniekošanu pilsētā sāks 15.septembrī, savukārt līgumus ar jauno Rīgas atkritumu apsaimniekotāju pakalpojuma saņēmēji varēs slēgt jau no 15.jūlija, pastāstīja SIA «Clean R» valdes loceklis Guntars Levics.

Viņš skaidroja, ka tiks nodrošināti vairāki kanāli, kā noslēgt līgumu par atkritumu apsaimniekošanu Rīgā, primāri aicinot to darīt elektroniski, taču būs iespējams līgumu noslēgt arī klātienē.

Pēc Levica sacītā, prognozējamais klientu skaits, kam vajadzēs noslēgt līgumu, varētu būt no 35 000 līdz 40 000, tostarp gan privātmāju īpašnieki, gan namu apsaimniekotāji.

Par atkritumu šķirošanas nepieciešamību paredzēta informatīva un izglītojoša kampaņa, kas sāksies no 15.jūlija un turpināsies visu projekta laiku, kas ir 20 gadi.

Jau ziņots, ka pašvaldībai piederošais atkritumu poligona apsaimniekotājs «Getliņi EKO» ir noslēdzis 686,3 miljonu eiro vērtā Rīgas pilsētas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas publiskās-privātās partnerības procedūru un par konkursa uzvarētāju atzinis SIA «CREB Rīga», kuru nodibinājuši divi sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu sniedzēji «Clean R» un «Eco Baltia vide».

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

OCTA tirgū lielākais spēlētājs šogad ir Baltikums

Ieva Mārtiņa, 13.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Obligātās auto apdrošināšanas OCTA tirgū bruto prēmijas šogad visvairāk parakstījus apdrošināšanas a/s Baltikums, ar lielākajiem zaudējumiem šajā apdrošināšanas veidā strādā BAN, bet ar peļņu – Balta.

Šogad deviņos mēnešos OCTA tirgū bruto prēmijās Baltikums parakstījis 4,317 miljonus latu, kam ar 3,945 miljonim latu seko Balva un ar 3,654 miljoniem latu – BTA, liecina Db.lv apkopota informācija no kompāniju finanšu pārskatiem.

Ceturtajā vietā ar 3,077 miljoniem latu bruto parakstītam prēmijām seko Gjensidige Baltic, bet ar 2,978 miljoniem latu - Balta. Par to, kādā secībā iedalās nākamie OCTA tirgū esošie apdrošinātāji, precīzas informācijas nav. OCTA tirgū kopumā bruto prēmijās šogad paakstīti 24,53 miljoni latu, liecina Latvijas apdrošinātāju asociācijas dati. Publiskotā informācija liecina, ka Ergo OCTA tirgū parakstījis 1,935 miljonus latu, bet BAN - 1,348 miljoniem latu. Swedbank informēja, ja OCTA prēmijas Swedbank P&C Insurance parakstījusi 339 tūkstošus latu. Tādējādi pārējie apdrošinātāji – If un Seesam - dala 2,94 miljonu latu prēmijas.

Komentāri

Pievienot komentāru