55% gadījumu valsts atbalsta pieejamība nav būtiskākais faktors lēmumam par jaunu investīciju izveidi Centrālajā un Austrumeiropā (CAE).
Lielāko 200 Centrālās un Austrumeiropā strādājošo uzņēmumu vadītāji norāda, ka 55% gadījumos valsts atbalsta pieejamība neietekmē to lēmumus par jaunu investīciju izvietojumu, atklāj Deloitte pētījums (Deloitte Business Sentiment Index 2011) par CAE reģionā strādājošo lielāko uzņēmumu vadītāju attieksmi attiecībā uz biznesa īstenošanas aspektiem. Šis ir svarīgs rezultāts laikā, kad jāizvērtē vai šādam atbalstam jābūt vērstam uz uzņēmējdarbības vides uzlabošanu vai arī konkrētiem tiešiem atbalsta pasākumiem, uzskata finanšu konsultāciju uzņēmums.
Vistiešāk valsts atbalsta pieejamības jautājumi Latvijā pēdējā laikā tiek skatīti kontekstā ar speciālajām ekonomiskajām zonām (SEZ), kuru darbības pamatā ir virkne nodokļu atlaižu uzņēmējiem, kas investē SEZ teritorijās, un valsts mērķis tādejādi ir stimulēt uzņēmējdarbības vides attīstību konkrētās valsts teritorijās.
Tai pašā laikā valsts atbalsts vistiešākajā mērā skar arī Ekonomikas ministrijas pārziņā esošo augstas pievienotās vērtības investīciju programmu. Savukārt DB šodien raksta, ka saskaņā ar jauno Eiropas Komisijas piedāvājumu Latvijai maksimāli pieļaujamajai valstu reģionālā atbalsta intensitātei pēc 2013. gada pašreiz spēkā esošo 50% vietā vajadzētu būt vien 30%. Tas nozīmētu valsts atbalsta samazinājumu Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējuma un nodokļu atlaižu veidā.
Valsts ar šādu instrumentu palīdzību tipiski var izvēlēties kādas investīcijas un kuros tautsaimniecības sektoros vēlas piesaistīt. Deloitte pētījums norāda, ka tautsaimniecības sektoru griezumā valsts atbalstu kā būtisku priekšnoteikumu norāda ražošanas uzņēmumi, kas atbalsta pieejamību kā būtisku atzīmē 60% gadījumā. Citu industriju pārstāvji (tirdzniecības un enerģētikas uzņēmumi) valsts atbalsta pieejamību 58% gadījumos neuzskata par svarīgu aspektu, lai pieņemtu lēmumu par investīciju veikšanu.
Jau krietnu laiku valdībā tiek plānots izskatīt nepieciešamību pagarināt SEZ darbības termiņu līdz 2035.gadam. No iesaistīto institūciju puses ir dzirdami dažādi viedokļi par šādu nepieciešamību, līdz pat piesardzīgiem apgalvojumiem, ka SEZ kā parādība sevi nav attaisnojušas, jo valstī nomaksāto nodokļu apjoms ir nebūtisks. Deloitte pētījums norāda, ka SEZ kā investīciju piesaistes instruments iespējams nav kritiskais posms ārvalstu tiešo investīciju piesaistē, tomēr tas var kalpot kā papildus motivators īpaši ražojošiem uzņēmumiem.
Tāpēc vienlīdz svarīgi būtu kompleksi izvērtēt ne vien SEZ darbības termiņa pagarinājumu, bet arī izvērtēt SEZ darbības kvalitatīvos aspektus, piemēram, atbalsta koncentrēšana, ražošanas uzņēmumiem, administratīvā sloga analīze SEZ teritorijā esošajiem uzņēmējiem, noskaidrojot iemeslus pieejamo atbalsta mehānismu neizmantošanai un identificēt rekomendācijas SEZ darbības kvalitatīvo aspektu uzlabošanai, uzskata Deloitte. DB jau rakstīja, ka Latvijas Tranzīta biznesa asociācija bija plānojusi līdzīgu pētījumu veikt, taču no ieceres atteicās. Šobrīd tiek saskaņoti Satiksmes ministrijas, Finanšu ministrijas un Tieslietu ministrijas viedokļi par brīvostu un SEZ darbības termiņa pagarināšanu.