Nacionālā aviompānija airBaltic mārketinga nolūkos pamanījusies piedāvāt ceļotājiem atlaides, sasaistot to ar padomju armijas dienu, uz ko satiksmes ministrs Aivis Ronis ir reaģējis visnotaļ vīrišķīgi — atsaucis no kompānijas padomes Kasparu Briškenu.
Tas arī ir revolucionārākais vismaz pagaidām zināmais solis no Roņa puses, jo līdz šim viņš ir mēģinājis darboties iespējami klusāk un nemanāmāk. Turklāt, kā zināms, Ronis ir aizejošs ministrs — būdams kārtīgs diplomāts, viņš ir sapratis, ka demisionēt vajag teju pēdējā brīdī, pirms eksplodē viss, kas līdz šim noticis gan ar mediācijas procesu jauno pasažieru vilcienu iepirkumu sakarā, gan ar finansējumu ceļu vajadzībām, gan ar to pašu aviokompāniju airBaltic. Vispirms par notikušo pēc būtības...
Pirmkārt, nevar noliegt, ka Latvija PSRS sastāvā nonāca okupācijas rezultātā — tas ir vispārzināms fakts. Taču lielais vairums padomju armijā dienošo latviešu tur nonāca nevis brīvprātīgi, bet gan piespiedu kārtā — bija jādodas vai nu divus gadus «dzimteni» sargāt, vai arī cietumā. Tādējādi daudziem šajā armijā kādreiz dienējušajiem 23. februāris vairāk ir atmiņu diena par diviem bezjēdzīgi «nolauztiem» gadiem, kam nav nekāda sakara ar nostalģiju pēc padomju varas. Tie, kam tuva ir padomiski nostalģiskā iešmigošana, vairāk ir iecienījuši uzvaras pieminekļa šturmēšanu Pārdaugavā 9. maijā.
Otrkārt, jāņem vērā, ka Latvijā joprojām dzīvo pietiekami daudz vīriešu, kuri savulaik ir bijuši spiesti dienēt padomju armijā, un daļa no viņiem ir visnotaļ maksātspējīgi. Ja ar attiecīgā PR materiāla palīdzību ir izdevies viņus uzrunāt doties uz airBaltic kasēm un nopirkt sev biļetes kādam lidojumam, nekādu lielo pretenziju pret to nevarētu būt.
Un, treškārt... Var, protams, diskutēt par konkrētās reklāmas jēgu, intelekta pakāpi, kvalitāti un daudz ko citu, bet to nekādā gadījumā nevar uzskatīt par objektīvu iemeslu padomes locekļa atsaukšanai. Iespējams, Briškens kādā citā veidā bija uzkritis Ronim uz nerviem, un attiecīgā reklāma bija kā iemesls rēķinu kārtošanai. Tāpat nevar izslēgt, ka Ronis, vismaz pametot ministra posteni, ir vēlējies veikt jebkādas aktivitātes airBaltic sakarā. Šīs kompānijas restrukturizācijas plānu, kuru tik ļoti ir slavējusi gan tās vadība, gan arī mūsu valdība, Eiropas Komisija ir atzinusi par neatbilstošu. Visi līdzšinējie mēģinājumi piesaistīt airBaltic stratēģisko partneri jeb, vienkārši sakot, lidsabiedrību pārdot, ir beigušies ar fiasko. Turklāt līdz tādam izmisumam, ka ir bijis pat sludinājums presē, ka tiek pārdota aviokompānija Latvijā. Labi, ka vēl nebija pierakstīts — pērc divas lidmašīnais un trešo dabūsi par brīvu... Joprojām nav arī skaidrs, kā beigsies attiecību kārtošana ar kādreizējo šīs kompānijas privāto partneri — uzņēmumu BAS. Un tā varētu turpināt bez sava gala. Taču vislielāko ministra uzmanību izpelnījusies viena PR akcija. Varbūt vainīgs bijis sauklis — atmodini sevī zvēru! Jāņem vērā, ka arī ronis tomēr ir zvērs...