Neņemt 200 miljonus latu lielu kredītu lidostas Rīga attīstības plānu realizēšanali, bet gan piesaistīt privāto kapitālu - tas skan skaisti, taču diemžēl maldinoši.
Protams, tas var šķist vilinoši - nevis pašam ņemt kredītu, bet ļaut, lai savus līdzerkļus tērē kāds cits. Tomēr šeit jāņem vērā kāds apstāklis.
Nebūt jau netiek slēpts, ka pēc lidostas jaunās kārtas uzbūvēšanas būvniekam - investoram iztērētā naudiņa būs vien jāatdod. Iespējams, varētu to uzskatīt par sava veida atlikto maksājumu, ja vien? Pārsvarā gadījumu arī privātajiem investoriem nav brīvu līdzekļu 200 miljonu latu apmērā, un tas nozīmē, ka arī viņi šo naudu aizņemas, kredītprocentus pieskaitot summai, kas pasūtītājam ir jāatdod.
Šeit mēs nonākam pie problēmas būtības - aizņemoties valstij vai pašvaldībai, kredīts faktiski vienmēr izmaksā lētāk, nekā privātkompānijai. Pēc līdzīga modeļa nodokļu maksātāji jau «ieberzās» saistībā ar šobrīd Rīgā topošo gadsimta projektu - Dienvidu tiltu. Jau tagad tiek lēsts, ka tikai pirmo divu kārtu izmaksas kopā varētu veidot 567 miljonus latu, un šī summa ir tik astronomiska lielā mērā pateicoties tam, ka līdzekļus aizņēmās tilta būvnieks, nevis pašvaldība. Jāatgādina, ka arī Gaismas pils plānotās izmaksas 140 miljoni latu ir bez kredītprocentu summas. Lidostas Rīga gadījumā vienīgā cerība varētu būt uz to, ka nauda parādu atdošanai varētu tikt ņemta no pašas lidostas ienākumiem, nevis visu nodokļu maksātāju kabatas.
Jāņem gan vērā Konkurences padomes vadītājas Ievas Jaunzemes paustās bažas, ka nākotnē Rīgas lidostu var piemeklēt tāds pats finansiālo nelaimju liktenis, kāds šobrīd jau ir Latvijas Pastam. Tādējādi nav izslēgts, ka šobrīd tiek projektēts dzelzsbetona milzis uz māla kājām. Un vēl - apskatot attīstības ieceres dažādās Rīgas vietās, rodas iespaids, ka patiesībā nekur tālu no padomju loģikas neesam tikuši - arī sarkanajai Maskavai vajadzēja visu pašu lielāko, dārgāko un varenāko.
Latvijas gadījumā gan izskatās, ka teju katra pie varas pabijusī vai vēl esošā partija cenšas sev uzcelt pa monumentālam piemineklim: sociāldemokrāti - Dienvidu tiltu, Tautas partija - vismaz Gaismas pili, bet vēlama būtu arī koncertzāle Daugavas vidū, bet satiksmes ministra kūrētā LPP/LC - superlielu lidostu plus visu tiltu, kanālu un tranšeju apgaismošanu.