Vaicāti par to, cik lielā mērā Jūsu ģimenē lēmumu pirkt kādu produktu vai zīmolu nosaka Jūsu bērnu viedoklis, vidēji 37% vecāku atzīst, ka tas ietekmē ilgtermiņa preču pirkšanu (mobilais telefons, dators un elektroniskās mājsaimniecības preces). Savukārt 21% vecāku norāda, ka viņu bērnu viedoklis ietekmē arī banku un apdrošināšanas kompānijas izvēli.
Šādus rezultātus uzrādījis pētījumu kompānijas GfK Baltic februārī veiktais pētījums par bērnu viedokļa ietekmi uz vecāku patēriņa tendencēm.
Aptaujas dati liecina, ka, iegādājoties elektronikas un mājsaimniecības preces, vecāki galvenokārt ietekmējas no savu bērnu pusaudžu viedokļa (vecumā no 14 līdz 18 gadiem). Piemēram, datora iegādē bērnu viedoklis ietekmē vidēji 58%, mobilā telefona 57%, ceļojuma maršruta izvēlē 53%, bet koplietošanas mēbeļu iegādē 42% pusaudžu vecāku. Interesanti, ka 51% vecāku atzina, ka viņu bērni pusaudži ietekmē arī pašu vecāku apģērba izvēli.
Iepirkšanās vietas un ikdienas preču izvēlē vecāku lēmumus vairāk ietekmē jaunāki bērni. Vidēji 54% vecāku, kuriem bērni ir vecumā no 3 līdz 13 gadiem atzina, ka bērna viedoklis „ietekmē” vai „drīzāk ietekmē” iepirkšanās vietas izvēli un 57% vecāku arī ēstuves - vietas, kurā paēst ārpus mājas - izvēli. 51% šī paša vecuma bērnu vecāki atzina, ka bērnu viedoklis ietekmē ikdienas pārtikas iegādi.
Bankas vai apdrošināšanas kompānijas izvēli bērni visbūtiskāk ietekmē, sākot no 19 gadu vecuma. Ja 14 līdz 18 gadus vecu bērnu viedoklis par banku vai apdrošināšanas kompāniju ietekmē tikai 7% vecāku, tad 19 līdz 25 gadu vecu bērnu viedoklis šajā jautājumā „ietekmē” vai „drīzāk ietekmē” 32% vecāku, un 29% vecāku, kuriem bērni ir vecāki par 25 gadiem. Arī nekustamā īpašuma jautājumā vecāku lēmumus būtiski sāk ietekmēt bērni vecumā no 19 līdz 25 gadiem (32% vecāku). Taču arī 10% vecāku, kuriem bērni ir vecumā līdz 3 gadiem atzina, ka bērnu viedoklis lēmumus par nekustamo īpašumu ietekmē.
Automašīnas vai pārvietošanās līdzekļu izvēlē bērnu viedoklis ietekmē 44% vecāku, kuriem bērni ir vecumā no 19 līdz 25 gadiem, kā arī 40% vecāku, kuriem bērni ir vecumā no 11 līdz 13 gadiem. 46% vecāku, kuriem bērni ir vecumā no 19 līdz 25 gadiem arī atzina, ka bērna viedoklis ietekmē interneta pieslēguma iegādi mājās. Bērnu, kuri vecāki par 25 gadiem, ietekme uz vecāku lēmumiem vērojama atsevišķu preču iegādē. Tā 33% respondentu, kuriem ir bērni šajā vecumā, atzina, ka bērnu viedoklis ietekmē mobilā telefona, kā arī interneta pieslēguma izvēli.
"Šie dati apliecina, ka bērni un pusaudži arī Latvijā kļūst arvien nozīmīgāka patērētāju grupa, kas ne tikai patērē šai grupai domātās preces un pakalpojumus, bet arī nozīmīgi ietekmē pieaugušo ģimenes locekļu patēriņa uzvedību. Bērnu un pusaudžu pieaugošo patēriņu un viņu ietekmi uz vecāku izvēli var skaidrot gan ar vecāku laika trūkumu bērniem, kas tiek kompensēts ar patēriņa atbalstu no vecāku puses, gan ar izmaiņām ģimenes institūcijā, kad bērnam parādās arī otrā jeb šķirtās puses ģimene, gan ar ģimenes ienākumu palielināšanos. Tomēr citās valstīs veiktie pētījumi liecina, ka tieši ģimenes ar zemākiem ienākumiem iepērkoties pavada ilgāku laiku, kā arī tieši šīs ienākumu grupas cilvēki laimi biežāk saista ar naudu un materiālām lietām," norāda GfK Baltic direktore Iluta Skrūzkalne.